0
تومان
0
تومان

مهمترین اصل برای کشف سخنرانی صحیح و خوشایند چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مهمترین اصلی که برای کشف سخنرانی صحیح و خوشایند به کار می‌بریم (برای داشتن کلامی اثرگذار)، اصل کمترین تنش و فشار است؛ یعنی بتوانید با صرف کمترین انرژی و به طبیعی‌ترین وجه ممکن، کلام خویش را به کار بگیرید. دکتر امیرحسین مظاهری سیف در سمینار سخنرانی و اعتماد به نفس به دانشجویانش می‌گوید: همان گونه که می‌توانید هر یک از اعضای بدنتان را با توجه به هدفتان با تمرین و ممارست به درجه‌ی مطلوبی از مهارت مورد نظر برسانید، به همین طریق نیز قادرید کیفیت صدا و کلام خود را بهبود بخشید. همچنین یکی از نرمش‌های اولیه برای بالا بردن بازده تنفس برای سخنرانی، توانایی در رهاسازی و حذف تنش‌های جنبی و زائد بر عضلات می‌باشد. حین انجام کلیه‌ی تمرینات سخنرانی و اعتماد به نفس، حداکثر سعی و تلاش خود را معطوف به تمرکز بر تنفس نمایید؛ هر چند که به طور مطلق امکان پذیر نمی‌باشد، ولی باز هم این مورد را همواره در دستور کار خویش قرار دهید. یکی از زیباترین حالات انسانی، کلام زیبای اوست و در عین حال مناسب‌ترین ابزاری که شخصیت او را نشان می‌دهد، با استفاده درست و به جا از آن، آموزش، تلاش، پشتکار و کسب مهارت میتوان توانایی‌های نهفته در آن را آشکار کرد.

صدا برگرفته از چه چیزی است؟

هر صدایی، معنا و مفهوم خاص خودش را در بر دارد، نوع صدا حاوی نکات مخفی و پررمزی است که باعث می‌شود سخنرانی با جذابیت برگزار شود. در دوره‌های سخنرانی و اعتماد به نفس به این نکته اشاره دارد که هر صدا دارای پیامهای ریز و درشتی بوده که بدون اراده حالات و احساسات درونی و نوع تفکر را آشکار می‌کند.

بعنوان مثال زمانی که سردرد داریم با موقعی که دلمان درد می‌گیرد، صدایمان تفاوت دارد، بنابراین هر شخصی با صدای خود رابطه‌ی مستقیم دارد و همچنین صدا با رفتار و شخصیت افراد، همخوانی دارد. در درس سخنرانی و اعتماد به نفس به این نتیجه رسیده‌اند، افرادی که زندگی سخت و دشواری داشته‌اند، آرامش درون و گویش دلنشین خود را از دست داده‌اند.

بهمین منظور پیشنهاد می‌شود که همواره با تمرینات زیاد کلام خود را تقویت کنید تا بتوانید به راحتی در جمع صحبت کرده و صدای زیبایی داشته باشید.

کارشناسان تیم ثروت آفرینان در مقاله چه زمانی سخنرانی کنیم؟ توصیه می‌کنند، در هنگام ضرورت صحبت کنید و گفتگو باید در محل و موقعیت مناسب برگزار شود، در وضعیتی که حواس مخاطب به جای دیگری معطوف است، سخنرانی فایده‌ای ندارد و ارزش کلام پایین می‌آید. زمانی سخن بگوئید که از تمرکز و توجه اطرافیانتان اطمینان حاصل کرده باشید.

تمرینات برای سخنرانی

ضرورت انجام تمرینات و تکرار حرکات روزانه برای داشتن کلام زیبا و دلنشین در تمام کلاسهای سخنرانی و اعتماد به نفس، حداقل بین پانزده دقیقه تا یک ساعت شفارش شده است. سخن هم مانند دیگر حرکات ورزشی به میزان نرمش بر روی عضلات بستگی دارد، طوری برنامه‌ریزی کنید که هر زمان و مکان ثابت و معینی، تمرینات را پیگیری نمایید تا به تدریج به این حرکات عادت کنید.

تا آنجا که مقدور است، کلام و سخنی واضح داشته باشید و سرتان را بالا بگیرید و با اعتماد به نفس سخن بگویید. یکی از تمرینات رایج، تمرین در مقابل آینه بوده که متن مورد علاقه‌ی خود را با صدای بلند در مقابل آینه بخوانید.

بنابراین برای ساختن صدای بهتر، از قوانین دوره‌های سخنرانی و اعتماد به نفس پیروی نموده و هرگز سعی نکنید به خود فشار آورید، زیرا این مورد، لطمات جبران ناپذیری بر حنجره می‌زند. همچنین تمرین به کمک ضبط نیز یکی از تمرینات برای اجرای سخنرانی خوب بوده، چون گوش هر کس کیفیت صدای خود را به خوبی تشخیص نمی‌دهد، لذا ابتدا صدای خود را ضبط نموده و سپس بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی