0
تومان
0
تومان

مذاکره، هنر تبدیل مشکلات به فرصت‌ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

استراتژی‌های مذاکره برای دست یافتن به معامله‌ای بهتر

در این مقاله به تعریف مذاکره و شیوه‌هایی برای صورت دادن مذاکره‌ای موفق پرداخته می‌شود. امروزه مذاکره هنری فراموش شده است. در حالی که یکی از ضروریت‌های روزمره زندگی همه‌ی ما است. ممکن است دانش آموزی برای گرفتن نمره با معلم خود صحبت کند. مادری با کودک‌اش برای خوردن غذا و یا تماشای تلویزیون گفتگو کند. کارفرمایی بر سر پرداخت حقوق با کارکنانش بحث کند. یا زن و شوهری بر سر مسائل مختلف گفتگو کنند. نیاز به روشی درست دارند که هر دو بدون آسیب رساندن به احساسات یکدیگر به توافقی متقابل دست یابند.

مذاکره در دنیای تجارت

فراگرفتن مهارت‌های موثر نه تنها در زندگی روزمره مفید است بلکه در زندگی حرفه‌ای نیز مفید است. انجام معامله‌ای که هر دو طرف را خوشحال و راضی کند کار ساده‌ای نیست. این دقیقا گلوگاهی است که یک مذاکره کننده کارآمد با موفقیت از آن عبور می‌کند. و قطعا مزایای بسیار زیادی را عاید شخص و یا تیم وی خواهد نمود. این مهارت‌ها به ما می‌آموزد ضمن اینکه به تامین خواسته‌های خود اهمیت می‌دهیم، به دیگران احترام بگذاریم، قابل اعتماد و دلسوز باشیم و نیازهای دیگران را درک کنیم. و نهایتا راه حلی پیدا کینم که به سود همه باشد.

بنابراین تمرین این مهارت‌ها هر چند ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد اما بسیار با اهمیت است و به مرور تبدیل به عادت می‌شود. بنابراین بهره‌مندی از استراتژی‌های مفید مذاکره در انجام معامله‌های موفق‌تر به شما کمک خواهد کرد. تا از گفتگو لذت برده و احساس خوبی پیدا کنید. در اینجا به برخی از تاکتیک‌های مذاکره که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، اشاره خواهد شد.

نکاتی برای مذاکره موثر

این ها را انجام ندهید!

  • مذاکره را با مشاجره اشتباه نکنید – باید آرام، حرفه‌ای و صبور عمل کرد. به همین منظور باید با در نظر گرفتن اولویت‌ها و علایق هر طرف مشکل را پیدا کرده و آنالیز نمود. تا بتوان به راه‌حل مناسب رسید. احساساتی عمل نکنید. این موضوع خیلی با اهمیت است که در طول جلسه احساسات خود را کنترل کنید. در غیر اینصورت ممکن است منجر به طغیان عاطفی شده و روابط را خراب کند.
  • ارتباط موثر، بخاطر داشته باشید به این مسئله پایبند باشید که مسائل شخصی‌تان را وارد مسائل کاری نکنید و در حین مباحثه عصبانی، خشمگین و یا ناامید نشوید. اگر به نتیجه دلخواه نرسیدید طرف مقابل را مورد سرزنش و توهین قرار ندهید.

این ها را انجام دهید!

  • در مورد آنچه به طرف مقابل ارائه می‌دهید و چیزی که از او می‌خواهید، شفاف باشید. یک مذاکره کننده ماهر باید بتواند استدلال و نتیجه مطلوب خود را بیان کند. آماده باشید- قبل از ورود به شرایطی که نیار به تشکیل جلسه برای مذاکره دارد با ایجاد برنامه‌ریزی خود را آماده کنید. برای این کار بهتر است راجع به سابقه ارتباط دو طرف و مذاکرات قبلی به زمینه‌هایی برای رسیدن به توافقات جدید دست یافت. آنچه را طرف مقابل از این معمله می‌خواهد در نظر بگیرید و نگاهی جامع به اوضاع داشته باشید.
  • خوب گوش دهید- یک مذاکره کننده حرفه‌ی در طول گفتگو با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌دهد. این توجه شامل ارتباط کلامی و بدنی است. خوب گوش دادن برای پیدا کردن زمینه‌های توافق بسیار با اهمیت است.
  • رفتار و گفتارتان با آنچه مورد هدف، انتظار و مقصد شماست تناقض نداشته باشد.
  • قواعدی را برای بحث تعیین کنید و هر دو طرف طی کل مراحل مذاکره به آن قواعد پایبند باشید.
  • از مهارت‌های ارتباطی مؤثر از جمله زبان بدن به شکل مثبت استفاده کنید.
  • کار تیمی، مذاکره کنندگان کارآمد باید مهارت لازم را برای همکاری تیمی که منجر به رسیدن به یک راه حل قابل قبول شود را داشته باشند.

مهارت‌های اجتماعی

مذاکره کنندگان موفق مهارت‌های اجتماعی قوی دارند تا بتوانند رابطه خوبی با تمام کسانی که به نحوی در این زمینه درگیر هستند برقرار کنند. این کار باعث ایجاد جوی مثبت در طول مکالمه می‌شود.

  • به دنبال راه‌حل‌هایی باشید که به سود هر دو طرف باشد.
  • یک مشاور حقوقی بگیرید.
  • سوالات زیادی بپرسید.
  • به جزئیات توجه کنید
  • موارد را به صورت کتبی بنویسید.

در کل روشی است که با آن اختلافات خود را برطرف می‌کنند و برای جلوگیری از نزاع و درگیری، تعدیل و سازش حاصل می‌شود. بخشی از مهارت مذاکره ذاتی و شخصیتی است اما با یادگیری برخی رفتارها می‌توان آن را تقویت کرد. بنابراین در ادامه راجع به رفتارهای شخصی صحبت خواهد شد. مذاکره کنندگان قوی در هر نوع ارتباط نوشتاری، کلامی و غیر کلامی مهارت کافی دارند. آن‌ها در ارتباطات شان رویکردی آگاهانه داشته و شخصیتی نیرومند و مطمئن دارند.

ویژگی‌های شخصیتی مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای:

  • انعطاف‌پذیر هستند
  • خلاقیت دارند
  • از خود و دیگران آگاه هستند
  • برنامه‌ریزی دقیقی دارند
  • صادق هستند
  • پیروزی‌گرا هستند
  • روابط عمومی خوبی دارند
  • مذاکره را با موفقیت تمام می‌کنند

نکته آخر

برای اینکه بتوانید درکسب و کار خود چه در تعاملات غیر رسمی روزانه و چه در معاملات رسمی، مثل فروش، اجاره نامه، ارائه خدمات و سایر قراردادهای حقوقی طرف پیروز میدان باشید می‌توانید با شرکت در دوره‌های کوتاه مدت موسسه ثروت آفرینان از قبیل: شم اقتصادی، هوش کلامی، کوچ مدرن، MBA و MBAPLUS توانایی‌های خود را برای داشتن یک مذاکره‌ی موفق بالا ببرید تا به صورت یک مذاکره کننده حرفه‌ای و موفق بتوانید نقش قابل توجهی در موفقیت بازار داخلی و جهانی کسب کنید.

در این مقاله آموختیم ، از آنجایی که هر کس در مقطعی از زندگی خود نیاز به گفتگو دارد، مهارت بحث کردن مهارتی فعال و جاری است و برای رسیدن به این مهارت باید از ابزارهای مذاکره از قبیل چانه‌زنی برای اثرگذاری روی دیگران استفاده کرد و گفتیم مذاکره فرآیندی است که دو یا چند طرف با نیازها و اهداف متفاوت با هم گفتگو می‌کنند تا راه‌حلی پیدا کنند که برای همه قابل قبول باشد.

امیدواریم محتوای مطالب قابلیت اثرگذاری مفید داشته باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی