0
تومان
0
تومان

شم اقتصادی اولین قدم در کسب و کار حرفه ای

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با توجه به اینکه سیاست های پولی از ابزارهای مهم در اختیار سیاست گذاران است، چگونگی تاثیرگذاری این ابزار بر متغیر های کلان اقتصادی در شرایط مختلف اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است .

در این مقاله قصد داریم تا استراتژی های مناسب کسب و کار را در شرایط بد اقتصادی تشریح کنیم و روش برنامه ریزی درست فروش و بازاریابی را در شرایط بد اقتصادی بررسی کنیم؛ همچنین خواهیم گفت که در شرایط رکود شدید و تورمی چطور میتوانیم از فرصت های پیش رو بهره بگیریم.

استراتژی چیه و چرا لازمه !

استراتژی واژه ای است که از جنگ آمده است. داشتن استراتژی یعنی:« داشتن روشی برای استفاده از منابع و امکانات موجود برای پیروزی بر رقیبان و ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار؛ در جنگ کسی نمی تواند ادعا کند بسیار قدرتمند است ولی چون سربازانش خسته بودند شکست خورده اند، در هر صورت نتیجه مهم است و نه دلایل و بهانه ها. اگر استراتژی مناسبی نداشته باشیم شاید انرژی و منابع زیادی تلف کنیم و نتیجه مناسبی از تلاش هایمان دریافت نکنیم. بسیاری از مدیران استراتژی مشخصی ندارند. بسیاری از آنان معنی واژه استراتژی را هم نمی دانند. اگر به لغت نامه مراجعه کنیم تعریف استراتژی چنین است: «چیدن نیروهای خودی، به نحوی که نسبت به دشمن در شرایط برتری قرار بگیرند!»

اگرفرض را بر این بگذاریم که محصولی داریم و آنرا در شهرمان که شهری بسیار کوچک است عرضه می کنیم. رقیبان بسیار زیادی داریم و شبانه روز تلاش می کنیم تا اثبات کنیم کار ما از رقیبان بسیار بهتر است. این عملیات فرسایشی ما را کاملا خسته و ناتوان کرده است. شاید با خود فکر می کنیم باید بیشتر تلاش کنم، یا به جای ۸ ساعت کار باید ۱۰ ساعت کار کنم و بالاخره موفق خواهم شد. شاید وقت و انرژی زیادی اختصاص دهید تا در بازاریابی که اشباع شده است محصول یا خدمتی را بفروشید. شاید این یک استراتژی باشد و بدان پایند هم باشیم اما گاهی باید به یک روش دیگر دست یابیم تا کارمان پیش برود یعنی درگیر تغییر استراتژی بشیم بهتر باشد تازه ! بدون تردید رکود اقتصادی موجب تغییر در ترکیب بازار خواهد شد. فشار اقتصادی روی مصرف کننده و خریداران نیز تاثیرگذار است لذا فروش موفق در شرایط بد اقتصادی بدون در نظر گرفتن رفتار مصرف کننده و تقاضا و نیاز خریدار، امکان پذیر نیست. در چرخه اقتصادی راکد، مصرف کننده اقدام به خرید کالاهای اساسی و عمدتا خوراکی دارد. به این ترتیب سهام برخی از شرکت های تولیدی با افزایش بیشتری روبرو می شود. این در حالی است که بسیاری از کسب و کارهای دیگر، فروش چندانی را تجربه نمی کنند.

یک مثال ساده برای تغییر استراتژی درست

وقتی مصرف کنندگان تنها اقدام به خرید کالای ارزان قیمت تر می کنند و فروش لوازم لوکس تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. با یک حرکت استراتژیک، تمرکز را روی خریداران متوسط و کالاهای ارزان قیمت قرار داده و تولیدات سفارشی را متوقف کنید.البته اگر استراتژی خود را عوض کنید شاید بتوانید با منابع و امکانات کم به موفقیت های بسیار بزرگتری برسید. مثلا شهر دیگری را در اطراف خود بیابید که متقاضیان بسیار بیشتری دارد و رقیبان بسیار کمتری در آنجا حضور دارند. بنابراین استراتژی مناسب برای شما ورود سریع به بازاری جدید است که در آن مدعیان زیادی وجود ندارند. با تلاش بیشتر شاید نتوانید فروش خود را ۱۰ برابر کنید، ولی با انتخاب استراتژی مناسب این کار شاید امکانپذیر باشد.

امتیاز داشتن دیدگاه استراتژیک

وقت اش رسیده باور کنیم راز شرکت های موفق در پیدا کردن راهکارهای موردی نیست. بسیاری از دوستان می پرسند در کدام سایت ها تبلیغ کنیم تا بازخورد بهتری دریافت کنیم؟ یا چگونه در روز ۱۰۰ هزار ایمیل بفرستیم؟ اگر استراتژی مشخصی نداشته باشیم، دانستن پاسخ این سوالات هیچ کمک پایداری به توسعه کارمان نخواهد کرد.

فرصت ایجاد کنید !

شرکت‌های کوچک، متوسط و حتی شرکت‌های بزرگ و معتبر گاهی به‌واسطه مشکلاتی مانند تغییر قوانین و مقررات تجاری، کسری بودجه و مشکلات اقتصادی یا تحریم با رکود و بحران مواجه می‌شوند و ممکن است تا مرز ورشکستگی نیز پیش روند. در چنین شرایطی شرکت‌هایی موفق هستند که نسبت به فرصت‌های احتمالی حساس و با بررسی وضعیت بازار و کسب‌وکار خود و با به کار بردن شیوه‌هایی هوشمندانه، خود را با رفتار جدید مصرف‌کنندگان وفق می‌دهند. به‌طورکلی یک مجموعه در هر شرایط اقتصادی که باشد اگر از تغییرات بازار آگاه نباشد و خود را همراه وهم‌جهت با این تغییرات و نیازهای مشتری تغییرندهد ممکن است دچار بحران شود.

عبور از بحران با شیوه بازاریابی

بسیاری از کسب کارها نمی تواند فروش موفق در شرایط بد اقتصادی را تجربه کنند و می بایست راه نجاتی برای شکوفایی اقتصاد و تجارت خود پیدا کنند. بسیاری از فروشندگان ضعیف تر با استراتژی های ناکارآمد در شرایط بد اقتصادی به طور کامل شکست را تجربه می کنند. اخبار منفی اقتصادی تاثیر ناخوشایندی روی کسب و کارهای بی هویت دارد. در بحران های اقتصادی ازجمله فرآیندهایی که می‌توانید مثمر ثمر باشد بازبینی یا حتی ایجاد روندهای تبلیغاتی به‌روز، اما جذاب است که بتواند تا حد امکان ویژگی‌های محصولات را برای مشتریان شفاف نماید. (در این خصوص می توانید از مشاوران فروش و بازاریابی ثروت آفرینان بهره مند شوید )

همچنین قرار دادن بازه‌های زمانی محدود برای فروش فوق‌العاده، می‌تواند در جذب مشتریان نقش مهمی داشته باشد. همیشه مشتریانی هستند که برای مدتی از آن‌ها غافل بوده‌ایم. آن‌ها را از قلم نیندازید، می‌توانید با مراجعه به مشتریان موجود، آن‌ها را مجاب به خرید سایر محصولات و با تخفیفات ویژه نمایید. این مشتریان با پیش‌زمینه‌ای که از نرم‌افزار خریداری‌شده و خدمات و پشتیبانی ارائه‌شده دارند، بیشتر تحت تأثیر ویژگی‌های سیستم‌های جدید قرارگرفته و اقدام به خرید آن‌ها می‌نمایند.

برای افزایش فروش موفق در شرایط بد اقتصادی میتوان کارهای زیر را انجام داد:

  • ایجاد روندهای تبلیغاتی به روز
  • سامان دادن رویه های پشتیبانی
  • پیگیری لید های قدیمی
  • بهینه سازی چرخه تولید با استفاده از شرکای تجاری
  • ایجاد پیامدهای مثبت در شرایط بد اقتصادی
  • با مشتریان بزرگ کار کنید
  • وقت خود را درست صرف کنید
  • بر روی اعضای تیم خود تجدید نظر کنید
  • فعالیت بازاریابی خود را در شبکه های منتخب، گسترش دهید
  • مقالات معتبر مدیریت استراتژیک را بخوانید
  • راه اندازی استارت آپ
  • شرایط قیمت گذاری محصول
  • کارآفرینی مشاغل خانگی
  • افزایش تعداد تاکتیک‌های بازاریابی است.
  • برنامه ریزی بازاریابی و فروش
  • سنجش رفتار مشتری
  • جدی گرفتن نقش دیجیتال مارکتینگ

تحقیقات نشان می دهد که شرایط بد اقتصادی فرصتی را برای کسب و کارها ایجاد می کند که بتوانند نسبت به رقبای خود رشد سریع تری داشته باشند. به عبارت ساده تر، این زمان، بهترین فرصت برای رشد مارکتینگ است، دست کم از نظر کیفیت، نه کمیت. در نهایت، حفظ تمرکز در این برهه زمانی کمک بزرگی به شما خواهد کرد. با تمرکز و نگاه خوش بینانه (نه خوش باورانه) به بازار، علاوه بر اتخاذ تصمیمات درست برای خروج از بحران، می توانید نسبت به آینده هم تدابیری بیندیشید. بدين ترتيب، قادر خواهید بود به سرعت پس از پایان دوران بحران، بازار را در دست گرفته و تمامی این سختی ها را جبران کنید.

در حال حاضر همه متفق القول بر این باورند که وقتی در شرایط بد اقتصادی هستیم. شرکت های چابک و هوشیار، در این شرایط رویکردی را اتخاذ می کنند که نه تنها باعث دوام آن‌ها می شود، بلکه بعد از رکود اقتصادی، زیرساخت لازم را برای پیشرفت و افزایش سود سریع داشته باشند.

این هدف محقق نمی شود مگر با استفاده از یک استراتژی کسب و کار درست وحضور در سمینار شم اقتصادی موسسه ثروت آفرینان، تا با مارکتینگ شفاف، خلاقانه، اجرایی و قابل اندازه گیری که روی گسترش بازار تمرکز کرده است. شما را برای رسیدن به اهدافتان حمایت کند .

با حضور در دوره MBAحضوری و غیر حضوری موسسه ثروت آفرینان با راهکارهای اثر گذاری آشنا خواهید شد که به راحتی می توانید بحران های اقتصادی را با یک استراتژی درست دور بزنید و کسب و کار پر رونقی را راه اندازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی