0
تومان
0
تومان

راههای تقویت هوش مالی کدام ها هستند؟

راههای تقویت هوش مالی را بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

وقتی ذهن از دوران کودکی برای کسب درآمد و میزان خاصی از ثروت برنامه ریزی شده باشد، از آن به عنوان شم اقتصادی یاد می کنیم و معتقدیم اگر با راههای تقویت هوش مالی آشنا شویم، کسب و کار موفقی خواهیم داشت. در این مقاله در تلاش تا شما را با راههای تقویت هوش مالی آشنا کنیم.

شم اقتصادی دیگه چیه ؟

شم اقتصادی در آدمهای مختلف متناسب با افکار شان نمای متفاوتی دارد والبته کاملا تثبیت شده است، پس برای تغییر هرفکری باید ابتدا ماهیت آن را بشناسیم.شناخت وضعیت موجود، بررسی و تجزیه و تحلیل نیاز ها و تعیین آنچه که می خواهیم از مراحل برنامه ریزی، برای هر تغییر و اصلاحی! شم اقتصادی نام دارد. شم اقتصادی بالا می تواند راه را برای ثروت آفرینی هموار کند.

یکی از راههای تقویت هوش مالی داشتن شم اقتصادی است

برای تقویت شم اقتصادی از خودت این سوالها رو بپرسی می فهمی چند چندی !

یعنی باید هرآنچه راجع به پول، ثروت و ثروتمندان از هر کسی، هر چیزی که دیده یا شنیده یا تجربه کرده ایم را دقیق بنویسیم. با بررسی آنچه گفته شد، تازه میرسیم به اینجا که خودمان را برانداز کنیم و پی ببریم به اینکه چرا ثروتمند هستیم و یا چرا ثروتمند نیستیم. پاسخی که به این سوال ها می دهیم چیزهای زیادی را درباره خودمان روشن می کند و باعث می شود که باورهای محدود کننده، تردیدها، ترس ها، بهانه های همیشگی، دلیل تراشی ها آشکار شود.

چگونه هوش مالی خود را افزایش دهیم؟

هوش مالی بخشی از هوش کلی انسان هاست که برای مشکلات مادی از آن استفاده می شود. هر چه میزان هوش مالی افراد بیشتر باشد در فعالیت های اقتصادی موفق تر هستند. معمولاً این افراد هستند که می دانند پولشان را کجا و به چه شکل سرمایه گذاری کند و در نهایت بهترین نتیجه دست یابند. موفقیت انسان ها تنها به پول وابسته نیست. ابتدا باید بتواند پول خود را به درستی استفاده کند و سپس به کسب درآمد فکر کند. روش های مختلفی برای افزایش هوش مالی وجود دارد. ما در اینجا در تلاش هستیم تا راه های تقویت هوش مالی را به شما معرفی کنیم:

برای کسب درآمد وقت بگذارید

برای این که بتوانید درآمد کسب کنید، باید وقت کافی در این زمینه اختصاص دهید. در صورتی که برای فعالیت های تان زمان بگذارید قطعاً خواهید توانست در آن زمینه موفق شوید‌.

طرز تفکرتان را تغییر دهید

به جای اینکه از مشکلات زندگی صحبت کنید و در رابطه با آن ها بیندیشید، بهتر است به فکر چگونه پولدار شدن باشید. هنگامی که به فکر پولدار شدن باشید هوش مالی شما افزایش پیدا می‌کند و یکی از راه های تقویت هوش مالی به شمار می رود.

چشم انداز مالی داشته باشید

در فعالیت های مالی باید به آینده نگاه کنید. نگاه به آینده می تواند شما را در فعالیت های مالی پیروز کند.

ریسک پذیر باشید

یکی از رمزهای موفقیت و افزایش هوش مالی این است که بتوانید در فعالیت های مالی ریسک کنید. ریسک پذیری اصلی است که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند اما می تواند کمک بسیاری به شما بکند.

راههای تقویت هوش مالی را اصولی یاد بگیرید

دید ایرانی به پول

همه ما میدانیم که متناسب با فرهنگ و اقلیمی که در آن رشد کرده ایم در رابطه با مسائل اقتصادی اعتقاداتی به ما تحمیل شده است مانند :

«پول بد است ، قناعت خوب است، حس برتر بی نیازی، زندگی درویش مابانه ، به خاطر پول کار نکردن درست است ، پول خوشبختی نمی آورد و آنقدر درآمد داشته باش که به دیگران محتاج نباشی ف لقمه بخور و نمیر برای گذران زندگی کافی است و پول چرک کف دست است ، پول ارزشی ندارد ، هر که بام اش بیش برفش بیشتر ،کلوخ نشینی به از کاخ نشینی ، پول تکبر می آورد ، پولدارها دزد هستند و…»

که امکان ندارد در زندگی ما ایرانی ها این جملات شنیده نشده باشد یا به عنوان باور درست در ذهن فردی و اجتماعی مان نهادینه نشده باشد .

با کمی مطالعه جوامع دیگر به درستی پی خواهیم برد که تنها چند درصد از این وحی های منزل می تواند درست باشد، نه همه آنها ! پس وقت آن رسیده کمی واقع بینانه به مسائل اقتصادی نگاه کنیم خصوصا در شرایط کنونی که سوگیری خاصی جامعه دارد نسبت به مسائل اقتصادی و با توجه به جهان سومی بودنمان و هزاران دلیل دیگر، که ما در زندگی فردی خودمان داریم!

دید ایرانی به ثروتمندان

تازه تا اینجای ماجرا که خیلی بد و مخرب نیست چرا که در نهایت یک باور بوده ، می شود کمرنگ اش کرد اما بد ماجرا اینجاست که حتی وادار شده ایم ثروت مندان را مورد قضاوت هایی اینچنینی قرار دهیم :

« ثروتمندان بد هستند ، خبیث هستند، همیشه گرفتار و عصیان زده و درگیر مصائب بسیارند، شاد باشی بهتر از اینه که ثروتمند باشی ، آنکه اندوخته سیم و زرش یا خودش دزد بوده یا پدرش، ثروتمندان دستشان به سفره فقرا دراز شده است، بی دین و طماع هستند، رحم و انسانیت در ثروتمندان مرده است و…»

البته اینجا اصطلاح گربه دست اش به گوشت نمیرسه می گه پیف پیف شاید جوابی دندان شکن باشد برای امثالهم ، که جای بسی تاسف دارد ،که ما به لیاقت و توانایی دیگران توهین کنیم و به جای یاد گرفتن و پیگیری کردن و انتخاب های درست داشتن و تغییر فکر همچنان بر اشتباهات گذشته دامن بزنیم و پافشاری کنیم و به عوض بد بیاری هایمان اقشار موفق جامعه را مورد توهین قرار دهیم .

برای رسیدن به موفقیت، راههای تقویت هوش مالی را بدانید

دلیل تراشی ایرانی برای ناکامی های اقتصادی

متاسفانه ما ملتی هستیم که برای گریز از سختی دست به بهانه تراشی می زنیم و ذهنمان را پر می کنیم از دلایلی که خودمان هم واقفیم می شود به راحتی آنها را حل و فصل کرد و موانعی را که با در جا زدن های پی در پی ، هر روز باورمان به آنها بیشتر می شود از سر راه برداشت . از جمله این بهانه تراشی ها :

« پول در آوردن سخته ، هیچ راهی برای تقویت شم اقتصادی نداریم، تقلا و جون کندن می خواد، پول که علف خرس نیست ، پول تو خیابون نریخته که، سخت به دست میاد و مفت از دست میره، درخت پول که نمیشه کاشت ، یه ریال یه ریال جمع میشه کرور کرور خرج ، کسادی میاد پول جمع نمیشه، نبخش خودت کم نیاری.»

باور فقر در ایرانی ها

وحشتناک ترین اعتقادی که مثل خوره روح ایرانی ها را می خورد جز این نیست که فکر می کنیم :

« پدرومادرفقیر باشه بچه ام هیچی نمیشه ، استحقاق پول درآوردن رو همه ندارن، ما که دستمان به پول نمی رسد، من هیچوقت پولدار نمی شم ، من همیشه در قرض و بدهی اسیرم، من شایسته پول در آوردن نیستم، هیچوقت نمی تونم آنقدر پول در بیاورم »

این باور کشنده نه تنها ما را به جنگنده های اقتصادی بدل نخواهد کرد بلکه عاملی خواهیم شد که تلاش و تدبیر را از دیگران هم خواهیم گرفت و با همنشینی کسالت بار و بی فایده همه چی نشدنی ست ، دست روی دست گذاشتن و کاری نکردن را پشتیبانی می کنیم .

در طولانی مدت این خطر تمام داشته هایمان را می بلعد و جلوی رشد و نمو مان را می گیرد و از ما یک فرد منفعل که حتی برای مایحتاج ابتدایی زنده ماندن اش باید دست به دامان این و آن بشود می سازد.

یاد مان باشد هر کسی خودش مسئول زندگی پیشرفت و رشد خودش است و اگر قرار بود دنیا به روش گذشتگان اداره شود قدم از قدم برداشته نمی شد در هیچ عرصه ای ، و جهان بدوی باز تکرار می شد. پس این باور غلط را از خودتان دور کنید و با روحیه ثروت آفرینی خودتان را به حد اعلای لیاقتتان برسانید .

راههای تقویت هوش مالی و شم اقتصادی

تلنگری برای تقویت شم اقتصادی

بهتراست کمی حواسمان را جمع وضع اقتصادی مان کنیم و بارها این سوالات را از خودمان بپرسیم و برایش جواب پیدا کنیم :

  • طرز تفکر ما نسبت به پول، ثروتمندان و کسب درآمد ازکجا ناشی می شود؟
  • آیا به ما تحمیل شده یا خودمان انتخاب کرده ایم. آیا می خواهیم به همین طرز فکر ادامه دهیم یا می خواهیم آنها را تغییر دهیم؟
  • شیوه اقتصادی والدین خود را در نظر بگیریم، در چه مواردی هم نظر و یا اختلاف نظرداشته ایم؟
  • این الگوبرداری چه تاثیری بر زندگی مالی ما داشته است؟
  • آیا شیوه ای که والدین ما داشته اند درست بوده است؟
  • آیا روش های دیگری برای تغییر نوع زندگی مالی ما در نظر داریم؟
  • دردوران کودکی و نوجوانی والدین و اطرافیان ما چه طرز تفکری نسبت به پول و ثروت داشته اند؟
  • اصلا سرمایه گذاری می کردند؟
  • سرمایه گذاری درست یا نادرست انجام می دادند؟
  • همیشه پولدار بودند یا نه؟
  • پول را برای روز مبادا پس انداز می کردند یا سرمایه گذاری می کردند؟
  • آیا نگران پول و ثروت بودند؟
  • پول را برای اثبات خود می خواستند؟
  • آیا پول بیشتر را برای غلبه برترس ها و یا ایجاد امنیت می خواستند؟ الگوی اقتصادی ما چه کس یا چه کسانی بوده اند؟ و چرا؟
  • از دوران کودکی تاکنون در مورد پول و افراد پولدار چه تجربه و خاطره هایی داشته ایم؟

با شناخت شم اقتصادی، راههای تقویت هوش مالی را یاد بگیرید

وضعیت شم اقتصادی خودت رو بشناس

با توجه به پرسش هایی که اشاره شد و جوابهایی که برایشان پیدا کرده اید، حالا می رسیم به اینجا که :

  • طرح کلی ذهن ما از پول و ثروت و موفقیت چیست؟
  • اگر مطابق آن پیش برویم چه نتیجه ای عایدمان می شود؟
  • طرح ذهنی ما برای موفقیت، شکست یا اعتدال برنامه ریزی شده است؟
  • پول و ثروت را به آسانی یا به سختی به دست می آوریم؟
  • آیا زندگی ما طوری طراحی شده است که باید مدام پول خرج کنیم یاپس انداز کنیم؟
  • آیا اساس زندگی ما حداکثر استفاده ازپول است یا بیهوده هدر دادن آن؟
  • کارمند هستیم یا کارفرما؟
  • آیا فقط درآمد فعال داریم یا درآمد غیرفعال؟
  • آیا همیشه مشغول یک کسب و کار هستیم یا از این شاخه به آن شاخه پریده ایم؟
  • در مورد کسب پول، نگه داری و به جریان انداختن آن چه ترسهایی در ذهن مان وجود دارد؟
  • عمده باورهایمان در مورد پول و ثروت چیست؟
  • عمده باورهای افراد نزدیک ما درمورد پول و ثروت چیست؟

پاسخ این سوال ها می تواند در پیشبرد اهداف تان و سرنوشت اقتصادی تان تاثیر گذار باشد .همچنین از راههای تقویت هوش مالی شما باشد. موسسه ثروت آفرینان همراه شماست تا در راستای رسیدن به جواب های منطقی و راه حل های درست حاصل از این چالش ها ، بتوانید راههای تقویت هوش مالی را یاد گرفته و قدم در میدان جنگ اقتصادی بگذارید و با پشتوانه آموزش هایی که خواهید دید، برنده ی این میدان بشوید.

نتیجه گیری

از طریق این سایت می توانید با همکاران موسسه ثروت آفرینان تماس بگیرید ، از مشاوره بیست و چهار ساعته در زمینه راههای تقویت هوش مالی بهره مند گردید.

رسیدن شما به جایگاه مالی بالا، هدف اول ما در موسسه ثروت آفرینان می باشد. شرکت در دوره شم اقتصادی باعث رشد هوش مالی شما می شود و در این دوره راههای تقویت هوش مالی به شما آموزش داده می شود تا با استفاده از آن در فعالیت های مختلف مالی پیروز شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی