0
تومان
0
تومان

5 why چیست؟ چگونه ریشه مشکلات را پیدا کنیم؟

تکنیک ۵ چرا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

در این قسمت از سایت موسسه ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص یکی از مهمترین تکنیک ها، با نام تکنیک ۵ چرا بیشتر صحبت کنیم. در این مقاله به شما نکات مهمی در خصوص نحوه اجرای این تکنیک و فواید آن در کسب و کار، بازگو خواهیم کرد.

 

5 why چیست؟

ساکیچی تویودا یکی از پیشگامان انقلاب صنعتی در ژاپن است که تکنیک” ۵ چرا” را در سال ۱۹۳۰ ابداع نمود. او از صاحبان صنایع، مخترع و بنیانگذار شرکت تویوتا به شمار می رود. تکنیک وی در دهه ۱۹۷۰ بسیار شهرت یافت و حتی امروزه نیز تویوتا در حل مسائل از آن استفاده می کند.

فلسفه روش تویودا بر پایه “مشاهده (برو و ببین)” است. به این معنی که تصمیم گیری بیشتر بر مبنای فهم عمیقی است که از فرایندها و شرایط موجود در عمل حاصل می شود؛ تا اینکه مبتنی بر افکار و فرضایت افراد در اتاق هیئت مدیره در رابطه با آنچه اتفاق خواهد افتاد، باشد. تکنیک فوق زمانی بیشترین تاثیر را دارد که پاسخ سوالات از افرادی که محصولات را لمس و تجربه کرده اند، پرسیده شود. این تکنیک بسیار ساده است. زمانی که مشکلی رخ می دهد ماهیت و منشا آن تنها با پرسیدن “۵چرا” و نه کمتر روشن می شود.

مسئله در تکنیک ۵ چرا

مساله: مشتری شما از پرداخت هزینه بروشوری که چاپ کرده اید، امتناع می کند.

چرا؟ تحویل بروشور تاخیر داشته، پس این بروشور ها دیگر به کار نمی آیند.

چرا؟ زمان چاپ بیش از آنچه که انتظار داشتیم، طول کشید.

چرا؟ جوهر دستگاهها تمام شده بود.

چرا؟ همه جوهر ها برای این سفارش که لحظه آخری بود، استفاده شد.

چرا؟ ما موجودی زیادی نداشتیم و نتوانسیم به موقع سفارش جوهر بدهیم.

ارزیابی – پیشگیری: ما باید توزیع کننده ای را پیدا کنیم که در زمان کوتاهی جوهر را به ما تحویل دهد.

 

زمان استفاده از ابزار: شما می توانید تکنیک 5 چرا برای شناسایی مشکلات، بهبود کیفیت و حل مساله استفاده کنید، اما تکنیک ۵ چرا برای مسائل متوسط و نسبتا سخت کاربرد بهتری دارد. برای مسائل پیچیده و دشوار، شما باید روند مربوط به آن را بررسی کنید تا بتوانید به منشا و علت های آن پی ببرید. شما با شرکت در دوره جامع mba موسسه کارآفرینان این شانس را دارید تا به خوبی از پس تمامی مسائل پیچیده و بغرنجی که بر سر راه کسب و کار شما ایجاد می شود، بربیایید.

“تکنیک ۵ چرا ” می تواند شما را برای رسیدن به ریشه مسائل کمک کند. در نتیجه، هر زمان که سیستم یا فرآیند به طور مناسب عمل نکند، قبل از این که مجبور به استفاده از راهکار سخت تری شوید، می توانید از این روش استفاده کنید. سادگی این تکنیک باعث انعطاف آن شده، به نحوی که می توان آن را با روش های دیگری نیز ترکیب کرد. به عنوان مثال در مرحله روش بهبود کیفیت شش سیگما نیز می توان از این تکنیک استفاده کرد. شما می توانید به مراجعه به مقاله “مشکلاتی که بهره‌ وری ما را کاهش می‌دهند” با مهمترین مشکلاتی که می تواند در موفقیت شما تاثیرگذار باشد، آشنا شوید.

نحوه استفاده از تکنیک ۵ چرا

نحوه استفاده از تکنیک ۵ چرا :

روش استفاده از ۵ چرا بسیار ساده و آسان است. وقتی مساله ای پیش می آید، شما صرفا باید بپرسید: “چرا” تا به منشا مشکلات پی ببرید و به ارزیابی – پیشگیری مساله نیز برسید.

نکته

روش ۵ چرا تنها به ارائه راه حل اکتفا نکرده بلکه به ارزیابی – پیشگیری مسائل نیز می پردازد. در واقع ارزیابی – پیشگیری، مجموعه ای از اقداماتی است که برای جلوگیری دوباره از مساله به کار رفته و تنها راه حل موقتی پیشنهاد نمی دهد. با توجه به این که این روش کارساز است، از وقوع دوباره مسائل جلوگیری می کند. همچنین شما با مطالعه مقاله “چگونه مربی مشکلات را حل می‌کند؟” می توانید پی ببرید که مربیان کاربلد، چگونه مشکلات خود را رفع و رجوع می کنند.

زمانی که سؤال “چرا” از خود می پرسید، به دنبال جوابی مناسب برای آن نیز باشید. ممکن است این پاسخ مجموعه ای از چیزهایی باشد که واقعا اتفاق افتاده اند- و نه صرفا حوادثی که احتمال رخ دادنشان وجود داشته است. این روش باعث می شود که تکنیک ۵ چرا صرفا استنباط نباشد و از ابهام احتمالی نیز پیشگیری شود.

تا زمانی پرسیدن را ادامه دهید که مطمئن شوید دلیل اصلی مساله را شناسایی کرده اید و دیگر نکته ای نمانده است. در این حالت، باید ارزیابی- پیشگیری مناسبی برای مساله موجود باشد.

نکات کلیدی در تکنیک ۵ چرا

نکات کلیدی

استراتژی ۵ چرا روشی آسان و مؤثر برای شناسایی ریشه مسائل است. این روش را می توانید در شناسایی و حل مسائل و بهبود کیفیت استفاده کنید. این تکنیک با پرسش “چرا” شروع می شود. فقط باید اطمینان حاصل کنید که پاسخ ها کاملا با واقعیت منطبق باشد، در غیر این صورت دوباره باید سؤال “چرا” را بپرسید. این روش را تا رسیدن به علت مساله ادامه دهید، سپس می توانید ارزیابی- پیشگیری را نیز ارائه دهید تا از تکرار دوباره آن جلوگیری شود.

به خاطر داشته باشید که این روش تنها برای مشکلات ساده و نسبتا مشکل مناسب است. برای حل مشکلات دشوار و سخت‌تر از روش های جزئی تر باید استفاده کنید.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله در خصوص تکنیک 5 چرا بیشتر با شما عزیزان صحبت کردیم. اگر قصد دارید تا بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به فروش های بالایی دست پیدا کنید، می توانید در دوره فروش و بازاریابی موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی