0
تومان
0
تومان

تفاوت کوچ، مشاور و منتور چیست؟

تفاوت کوچ، مربی، مشاور و درمانگر چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

تفاوت کوچ، مشاور و منتور چیست، حضور یک کوچ در مواقعی که ما نا امید شده‌ایم یا به آنچه خواستیم نرسیده‌ایم بسیار می‌تواند تاثیر گذار باشد. آلبرت انیشتن، توماس ادیسون، بتهون و پاستور همگی نابغه‌هایی بودند که آن‌ها را ترد کردند یا از مدرسه اخراج شدند اما با تسیلم نشدن به شهرت جهانی رسیدند آنها تسلیم نشدند و به شهرت رسیدند هستند. کلمه coach در زبان انگلیسی به معنی مربی می‌باشد.

کوچ چیست؟

در اکثر مواقع ما با آزمون و خطا کردن به نتایجی رسیدیم که چگونه باید زندگی کنیم یعنی در اصل فردی نبوده که به ما توانایی هایمان را یادآور شود یا نقاط ضعف ما را با لحنی خوب بیان کند اما حضور یک کوچ از کودکی باعث رشد فردی و خانوادگی شما می‌شود. کوچ آیینه تمام نمای شماست تمام عیب های شمارا بازگو می کند در نهایت باعث پیشرفت شما می شود. یک کوچ در طول روند کوچینگ می تواند مسیرهای زیادی برای رسیدن به موفقیت به شما پیشنهاد دهد نمونه‌ای از این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

یک کوچ می تواند شما را در موقعیت چالش برانگیزی قرار دهد تا فراتر از محدودیت های ذهنی خود گام بردارید.

یک کوچ باعث می‌شود شما هدف های زندگی خود را مشخص کنید و با دادن اعتماد به نفس کاری کند که قدم بعدی را محکم‌تر بردارید.

 

بیشتر بخوانید : علم کوچینگ چیست ؟

 

تفاوت کوچ و مشاور

برای بسیاری از افراد  این سوال پیش می آید که ما یک مشاوره یا روان شناس خوب داریم پس نقش کوچ در زندگی ما چیست؟

وظایف مشاور

مشاور روی روش درمان تمرکز بر روی احساسات و تجربیات مربوط به گذشته تمرکز می کند و باعث می‌شود نقاط ضعف خود را تقویت کنید.

کوچینگ به روش جامع‌ به مسئله می‌پردازد. کوچ با کمک مراجع وضعیت را بررسی می‌کند و یک نقشه اجرایی تهیه نموده و در کنار مراجع برای تجزیه تحلیل و حل مسئله کار می‌کند. لزومی ندارد که کوچ در حرفه مراجع تخصص داشته باشد. در کوچینگ فرد خود متخصص است و کوچ با بکارگرفتن دانش خود و پاسخ‌های فرد در پیدا کردن راه‌حل مسئله با وی مشارکت می‌کند. کوچ جواب ها را ندارد. کوچ ها سوالاتی را مطرح می‌کنند و به فرد اجازه می‌دهند خودشان جواب ها را پیدا کنند و ارزش‌های موردنظر خود را روشن سازند.

یک فرد معمولی با وارد شدن به کلاس می‌تواند بدون داشتن پیش زمینه خاصی در کلاس‌ها حضور یابد در دوره مقدماتی با مباحث اصلی دوره‌ آشنا شود و برای گرفتن اطلاعات تخصصی‌تر به دوره‌های بعدی مراجعه کند.

تفاوت کوچ، مشاور و درمانگر

یک درمانگر فقط با یک شخص ناتوان به منظور معالجه وی کار می کند درمانگر با اشخاصی که برای دستیابی به سلامت خود از لحاظ عاطفی نیاز به کمک دارند کار می‌کند و غالباً با مشکلات آنها در گذشته و راهکارهای معالجه آنها درگیر است.

ولی یک کوچ با یک شخص توانا کار می‌کند تا توانائی های او را شکوفا و بارور سازد.

یک کوچ با اشخاص فعال کار می‌کند تا آنان را به سطح فوق‌العاده ای ارتقاء دهد. کوچینگ متکی به جریانات گذشته برای دستیابی به ترقّی نیست بلکه توجه آن بر روی اهداف به سوی آینده است.

کوچینگ زاییده عمل است و تمرکز آن بر نقطه ای است که مراجع در حال حاضر در آنجا ایستاده است.
نقطه‌ای که می‌خواهد بر آنجا بایستد و چگونگی رساندن او به آن نقطه.

اگر شما به عنوان یک کوچ در خصوص گذشته با مخاطب خود کار می‌کنید درگیر مقوله درمان هستید. مثلاً فرد در یک نقطه مانده است و به نظر می‌رسد در حرکت رو به جلو مشکل دارد.

از درمانگر و کوچ آیا می‌توان همزمان استفاده کرد؟

در صورتی که مشکل مواد مخدر و یا الکل وجود داشته باشد آنگاه شما در حال انجام کار دیگری غیر از کوچینگ هستید و در صورت احساس ناراحتی یا عدم آرامش در مورد مسیر گفتگو به شما دست داد فرد را مطلع کنید و به مسایل شخصی زندگی او ورود نکنید.

یکی از مشخصات یک کوچ خوب آن است که بداند چه موقع کوچ کند و چه موقع آن را متوقف نماید. اگر فرد شما نیاز به درمان دارد او را به درمانگر ارجاع دهید. فرد می‌تواند همزمان از خدمات درمانگر و کوچ استفاده نماید.

تفاوت کوچ با روانشناس (Counsellor)

یک روانشناس اطلاعات و تخصص خود را در اختیار می‌گذارد رابطه‌ای سلسله مراتبی و شاید دستوری با شخص دارد. ریشه مشکل در گذشته است و تمرکز بر روی حل یک مشکل است. رابطه کوچینگ ریشه در حال و آینده دارد و بر پایه حرکت استوار است و ماهیت سلسله مراتبی ندارد، فرد و کوچ با این رابطه در راه ایجاد آینده‌ای بهتر برای فرد با یکدیگر همکاری می‌کنند.

تفاوت کوچ با منتور

منتور رابطه‌ای است که با شخصی که در زمینه‌ای تبحر دارد برقرار می شود. منتور معمولاً از کوچ مُسن‌تر و با تجربه‌تر است. منتور دانش و عقل خود را به فرد اعطا می‌کند. فرد در حالی که برای منتور احترام فوق‌العاده‌ای قائل است، از او راهنمایی طلب می‌کند. رابطه کوچینگ شاید در جایی جلوه می‌نماید که کوچ در کنار فرد حرکت می‌‌کند. کوچ، فرد را در ترسیم باور خود و پیروی از راهنمایی درونی خود حمایت می‌نماید.

 

جدول مقایسه کوچ با سایر تخصص‌ها

 

حوزه مقایسه کوچ مشاوره منتور
حالت و موقعیت فرد فرد خلاق، مطلع و به دنبال کمال است. قصد حرکت به جلو دارد و نتیجه برای او مهم است فرد نیازمند پیشنهاد راه حل با کمک است فرد نیاز دارد یا می‌خواهد درمان شود
فرد  متخصص خود فرد متخصص نیست مشاور متخصص است منتور متخصص است
سوالات سوالات با مفهوم چگونگی و چطور می‌پرسد به سوالات پاسخ می‌دهد سوالات با مفهوم چرایی می‌پرسد
تمرکز زمانی بر روی زمان حال و آینده تمرکز دارد به روی حال و آینده تمرکز دارد به روی مسائل گذشته با حال تمرکز دارد
اهداف اهداف دارد اهداف دارد منتور مسائل را آنالیز می‌کند و احتمال دارد به جواب چرایی برسد
حل مسئله فرد مسائل را حل می‌کند. مشاور مسائل را حل می‌کند تمرکز برای حل این مسئله است که چرا این اتفاق برای من می‌افتد؟

 

سخن پایانی

همانطور که در مباحث ذکر شد کسی می‌تواند عملیات کوچینگ را انجام دهد که ابزارهای صحیح و درستی در اختیار داشته باشد و فرآیند آن را مرحله به مرحله پیش ببرد. پس هر فرد می‌تواند کوچ خود باشد و در مسیر راهنمایی زندگی و کسب و کار خود قدم بردارد اما فراموش نشود که کوچینگ یا عمل کوچینگ با منتور و منتورینگ متفاوت است. کوچ نیاز به تخصص ندارد اما منتورینگ در این زمینه متخصص است پس هر کس می‌تواند کوچ باشد اما منتور نه؛ چون کوچ نیاز به آموزش تخصص در یک زمینه دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی