0
تومان
0
تومان

تست: آیا شما فروشنده ماهری هستید؟!

آیا شما فروشنده ماهر هستید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

ما در این مقاله از سری مقالات موسسه ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص ویژگی های فروشنده ماهر بیشتر صحبت کنیم تا در نهایت دریابید آیا شما هم یک فروشنده ماهر هستید یا خیر؟ شما می توانید با مراجعه به مقاله “پنج خصوصیت یک فروشنده موفق” با خصوصیت یک فروشنده ماهر و موفق بیشتر اشنا شوید.

ویژگی های فروشنده ماهر

ماهنامه بازاریاب بازارساز – مهریانا فتحی: شاید بیش از هر شغل دیگری، فروشندگی دارای فراز و نشیب باشد. با این حال یک ویژگی مشترک فروشنده ماهر عشق آن او به فروشندگی و نگاه مثبت او به این کار است. روی آوردن به فروشندگی از روی اجبار و عدم صداقت در این حرفه نشان می دهند که در بلندمدت فرد با مشکل مواجه خواهدشد. بنابراین لازم است همین ابتدای سال لحظه ای توقف کنیم و درباره افکار و رفتارمان فکر کنیم. پاسخ صادقانه شما به سوالات زیر و خواندن تحلیل هایی که برای هر سؤال ذکر شده به شما کمک خواهدکرد که در مسیر درستی گام بردارید.

پاسخ سوالات زیر را با «مثبت» یا «منفی» بدهید. ذهن خود را باز نگه دارید و از خود بپرسید که آیا پاسخ های شما و نظراتی که در ادامه آمده منعکس کننده رفتار و احساسات شما است.

۱- بزرگ‌ترین دلیل من برای ماندن در شغل فروشندگی، سود شخصی است.

۲- بعضی مواقع برای اینکه مشتری احتمالی را به سمت تصمیم گیری هدایت کنم، دروغ مصلحتی می گویم.

۳- هدف اول من در تمام تلاش های فروشم این است که ببینم چقدر سریع می توانم فروش را خاتمه دهم.

۴- قیمت بالا و کیفیت متوسط محصولم برای من به عنوان فروشنده مشکل آفرین شده است.

۵- به نظر من کتاب ها، مجلات و سمینارهای فروش فقط حرف های تکراری می زنند.

۶- فکر می کنم که داشتن ذهنیت مثبت به فروش، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در این حرفه است.

۷- اگر محصول یا خدمتم را به مشتری احتمالی ارائه دهم و او بگوید که قصد دارد از یک شرکت دیگر خریدش را انجام دهد، به محض بازگشت به دفتر کارم بلافاصله درباره محصول یا خدمت رقیب به تحقیق و بررسی می پردازم.

۸- حتی زمانی که در تلاش هایم برای فروش به یک مشتری احتمالی شکست می خورم. برای او یادداشت تشکری می فرستم و از اینکه برای بررسی محصول یا خدمت من زمان گذاشته تشکر می کنم. شما برای موفقیت در امر فروشندگی می توانید در دوره جامع mba موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید.

فروشنده ماهر در مقابل فروشنده غیر حرفه ای

پاسخ ها

سؤال اول:

پاسخ مثبت: زمانی که سود شخصی مهم ترین هدف یک فروشنده باشد، نیازهای مشتری در اولویت های بعدی قرار می گیرد. داشتن چنین ذهنیتی باعث می شود که کار به تدریج معنی خود را از دست بدهد و فرسودگی و بی انگیزگی در فروشنده ایجاد گردد.

پاسخ منفی: فروشندگان ماهر و موفق از اینکه محصولات و خدماتی را که می‌دانند زندگی مشتری شان را بهبود می بخشد، با او به اشتراک بگذارند، لذت می برند. برای آنها داشتن مشتریان خوشحال تر نه سود شخصی بیشتر، بزرگ‌ترین پاداش است. هرچقدر رضایت مشتریان بیشتر باشد بیشتر این احساس را خواهید داشت که فروش نه تنها عذاب آور نیست بلکه بسیار لذت بخش است. چنین تفکری لازمه موفقیت در بلندمدت است.

 

سؤال دوم:

پاسخ مثبت: زمانی که فروشنده احساس می کند در حال از دست دادن مشتری است، در برخی موارد از دروغ های مصلحتی استفاده می کند. مثلا می گوید: «فقط یک نمونه از این محصول برای مان باقی ماندن» یا «قرار است قیمت های مان بالا برود بنابراین بهتر است سریع تر تصمیم بگیرید.» اگر مدام در کار خود به چنین تاکتیک هایی متوسل می شوید، به دنبال دلیل آن باشید. هیچ چیزی جای مهارت های فروش، انگیزه بالا و اعتماد به نفس را نمی گیرد.

پاسخ منفی: افراد واقعا حرفه ای استانداردهای اخلاقی بالایی برای خود دارند و به این استانداردها پایبند هستند. آنها معتقد هستند که فروش به هر قیمتی نه تنها سودمند نیست بلکه زیانش در بلندمدت بسیار بیشتر از منافعش است. آنها سعی می کنند فروش های تکرارشونده بیشتری داشته باشند و روابط بلندمدتی با مشتریان خود بسازند.

فروشنده ماهر و توجه به مشتری

سؤال سوم:

پاسخ مثبت: فروشندگانی که با رویکرد «تمامش کن. تمامش کن. تمامش کن» به سراغ مشتری می روند و فقط به فکر نتیجه گرفتن هستند، خیلی از مراحل فروش را نادیده می گیرند. این فروشندگان دیر یا زود به این نتیجه خواهند رسید هر یک از مراحل فرایند فروش منافعی دارد که آموختن آنها باعث پیشرفت یک فروشنده می شود.

پاسخ منفی: بعد از آنکه ارتباط با مشتری احتمالی برقرار شد، فروشنده ماهر می‌داند که فرایند فروش تازه شروع شده است و اینکه هر مرحله از آن به توجه و دقت بسیار بالایی نیاز دارد. آنها ۱- مقدمات آشنایی را فراهم می کنند، ۲- نیازها و انتظارات مشتری را تشخیص می دهند، ۳- ارائه خود را با تمرکز بر منافع مشتری صورت می دهد. ۴- تعیین می کنند که آیا محصول یا خدمت شان می تواند پاسخگوی نیازهای مشتری باشد. اگر جواب مثبت بود، فروشنده ۵- فروش را با رعایت و ادب و احترام خاتمه و به سوالات، دغدغه ها و مخالفت های مشتری پاسخ می دهد. سپس ۶- خود را در خدمت مشتری می‌داند و از او می خواهد شرکت و محصول او را به دیگران نیز معرفی کند. ما در مقاله “فروشنده حرفه ای و تلاش برای فروش” به صورت کامل در خصوص این مورد بحث کرده ایم.

 

سؤال چهارم:

پاسخ مثبت: فروشندگان ناموفق برای اینکه بار مسئولیت خود را سبک کنند و اشتباهات شان را به گردن نگیرند، محصول، خدمت یا شرکت خود را سرزنش می کنند. به جای اینکه مهارت های فروش خود را تقویت کنند، شرایط نامساعد اقتصادی را مسئول پایین بودن فروش شان می‌دانند.

پاسخ منفی: بخشی از موفقیت فروشنده ماهر حرفه ای به این دلیل است که به آنچه می فروشند اعتقاد دارند. آنها به این اعتقاد رسیده اند که محصولی که می فروشند ارزش قیمتش را دارد و مشتری از خریدی که انجام می دهد پشیمان نخواهدشد.

فروشنده ماهر به مشتری گوش می دهد

سؤال پنجم:

پاسخ مثبت: زمانی که شما به عنوان یک فروشنده دست از آموزش و یادگیری بر می دارید، بیشتر در برابر فرسودگی و بی انگیزگی شغلی آسیب پذیر می شوید. آموزش مستمر و به روز کردن اطلاعات لازمه توسعه فردی و حرفه ای است.

پاسخ منفی: ستاره های فروش و فروشنده ماهر همیشه خود را شاگرد می‌دانند. آنها مدام به فکر مطالعه کردن و آموختن هستند. آنها با آموزش دانسته های خود را مرور می کنند و تکنیک های جدید دنیا را نیز فرا می گیرند.

 

سؤال ششم:

پاسخ مثبت: هرچند داشتن نگرش مثبت در کار فروش لازم است اما فروشنده های بزرگ می‌دانند که داشتن چنین نگرشی یک وسیله است و به خودی خود هدفی محسوب نمی شود. برای فروش مؤثر، باید این نگرش را با مهارت های فروش تلفیق کرد. همچنین نباید فراموش کرد که اعتماد به نفس کلید انگیزه داشتن است.

پاسخ منفی: سعی نکنید به محض ملاحظه علائم بی انگیزگی و منفی اندیشی به فکر درمان آن باشید. نداشتن انگیزه نسبت به کاری که انجام می دهیم هر فروشنده ماهری را نیز تا مرز نابودی پیش می برد.

فروشنده ماهر نه شنیدن را بلد است

سؤال هفتم:

پاسخ مثبت: فروشندگانی که در کارشان حرفه ای نیستند و در دسته فروشنده ماهر قرار ندارند، رد درخواست خود توسط مشتری را به یک مسئله شخصی تبدیل می کنند و به همین دلیل انگیزه خود برای پیگیری روند فروش به آن مشتری را از دست می دهند. این در صورتی است که برای هر پاسخ منفی مشتری دلیل وجود دارد که فروشنده باید آن را کشف کند.

پاسخ منفی: فروش به «نه» شنیدن گره خورده است. اما فروشندگان برتر نه شنیدن را فرصتی برای خود می‌دانند تا مهارت های شان را بهبود بخشند، نیاز واقعی مشتری را کشف کنند و حتی از شکست خود درسی برای موفقیت های آینده بیاموزند.

 

سؤال هشتم:

پاسخ مثبت: فروشندگان موفق و فروشنده ماهر سازندگان ارتباطات موفق هستند. آنها پل های پشت سرشان را خراب نمی کنند. یک یادداشت تشکر در برابر پاسخ منفی می تواند باعث شود که مشتری در خریدهای بعدی خود یا همکارانش به شما به عنوان فروشنده ای محترم و قابل اعتماد رجوع کند.

پاسخ منفی: خیلی از فروشندگانی که شکست می خورند با خودشان زحمت نوشتن یادداشتی برای مشتری را نمی دهند. تشکر آنها فقط برای زمانی است که سود مالی کسب کرده باشند و زمان و توجه مشتری برای شان ارزش و مفهومی ندارد.

فروشنده ماهر و موفقیت

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل در خصوص ویژگی های یک فروشنده ماهر و موفق بیشتر صحبت کردیم. همچنین به عمده سوالاتی که در این زمینه مطرح می شوند، پاسخ دادیم. شما می توانید برای رسیدن به موفقیت بیشتر در فروش در دوره فروش و بازاریابی موسسه ثروت آفرینان شرکت کرده و تمامی ویژگی های یک فروشنده ماهر و موفق را پیدا کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی