مصاحبه خبرگزاری فراسوخبر با دکتر امیرحسین مظاهری سیف در مورد تأثیر کووید 19 بر کسب و کارهای کوچک
در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک صحبت کنیم و از آن جایی که این موضوع، با همه گیری کرونا تحت تأثیر بسیار زیادی قرار گرفته است، به شما پیشنهاد میکنیم که تا پایان این بحث با موسسه ثروت آفرینان همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع و مباحث مرتبط با آن آگاهی پیدا کنید.
تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک
اکثر مشاغل و بیزنس های کلان، متوسط و کوچک قریب به اتفاق کشورها اعم کشورهای پیشرفته ،توسعه یافته و در حال توسعه از همه گیری ویروس کرونا( کووید 19) آسیب جدی دیدند
همچنین تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک یک امر انکار نشدنی است که این کسب و کارهای کوچک برای دولت ها از جهت اشتغال آفرینی، ارزش افزوده، نوآوری و انعطاف پذیری قابل اهمیت هستند. به گواه آمارهای ارائه شده از سوی سازمان های معتبر بین المللی و منطقه ای حتی برخی کمپانی ها و بنگاههای بزرگ اقتصادی در صنوف مختلف مانند حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، صنعت گردشگری ، صنایع غذایی و پوشاک و دهها صنعت مشابه از ناحیه اپیدمی ویروس منحوس کرونا مجبور شدند با حداقل ظرفیت های خود به فعالیت ادامه خود بپردازند.
البته برخی از این صنایع مانند حمل و نقل هوایی و صنعت گردشگری به مرز ورشکستگی رسیدند. در این میان طبیعی است که تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک کسب و کارهای کوچک در اقصی نقاط جهان از جمله در کشور ما بیشترین آسیب را متحمل شده باشند، یا بهتر است بگوییم در ردیف فعالیت های تعطیل شده نخستین روزهای همه گیری کووید 19 قرار گرفتند زیرا از حداقل توان مالی برای ادامه فعالیت خود برخوردار بودند.
پر واضح است که تولیدکنندگان و ارائه کنندگان کالا و خدمات در سطح کلان با اتکا به ذخایر مالی خود تحت تاثیر کرونا در این شریط بحرانی از پایداری و ماندگاری به مراتب بیشتری برخوردار بوده اند، از طرفی تسهیلات دولتی و اعتبارات بانک ها معمولا متوجه مشاغل و کسب و کارهای بزرگ و کلان می شود اما واحدهای میانی و کوچک که فاقد چنین اندوختههایی هستند و به چنین منابعی دسترسی ندارند، بیشترین آسیب به آن ها وارد شده است.
در کنار موارد ذکر شده باید به تورم لجام گسیخته اقتصاد کشور نیز اشاره کرد، همچنین تامین مواد اولیه، مشکلات مالیاتی، پرداخت اجارهبها و دلایل متعدد دیگری، خسارت وارده به مشاغل کوچک در اثر ویروس کرونا را بعضاً بسیار زیاد و جبران ناپذیر ساخته است.
مگر اینکه صاحبان این مشاغل تحت تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک با درک صحیح شرایط موجود و اتخاذ تصمیمات راهبردی از تعطیلی و ورشکستگی حرفه خود جلوگیری کرده باشند. به عنوان نمونه یکی از ابتکارات صاحبان مشاغل مختلف اعم از کلان و کوچک این بوده است که با همه گیری ویروس کرونا به سرعت تغییر رویه دادند، آن ها ورود به عرصه فروش و عرضه آنلاین کالا و خدمات خود پرداخته اند که با این اقدام به موقع نه تنها مانع تعطیلی کسب و کار خود شدند بلکه ثروت آفرینی نیز کردند و بدین ترتیب توانستند کسب و کار خود را رونق ببخشند..
بنابر این گزارش، این مقدمه گفتگوی دکتر امیرحسین مظاهری سیف مدیرعامل موسسه ثروت آفرینان پارس با خبرنگار ما پیرامون تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای کوچک بود که معتقد است اکنون که اقتصاد کشور ما به علت تحریم های آمریکا موقعیت مناسبی ندارد و به تبع آن دولت از کمک اثربخش به فعالان اقتصادی به ویژه کسب و کارهای کوچک در شرایط همه گیری کرونا عاجز است لذا باید صاحبان این مشاغل با ابتکار عمل خود ضمن جلوگیری از تعطیلی فعالیت های مربوطه، به ادامه فعالیت خود بپردازند.
مؤلف کتاب «غلبه بر ورشکستگی» تحت این گزارش در ادامه این گفت و گو افزود که: «با شیوع ویروس کرونا تعداد مشتریان این موسسه که اغلب صاحبان مشاغل خرد هستند به منظور آموزش مبانی ثروت آفرینی تحت تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک در مقایسه با گذشته به مراتب افزایش بیشتری داشته اند که این خود دلیل متیقنی بر ضرورت تغییر در روند فعالیت ها به ویژه کسب و کارهای کوچک در دوره همه گیری کرونا است.»
طبق این گزارش این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر اهمیت بیش از گذشته کارآفرینی در کسب و کارها و مزیت رقابتی کالاها و خدمات تحت تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک به این نکته نیز اشاره می کند که با بروز بحران هایی مانند همهگیری کرونا، کارآفرینان ممکن است احساس شکست، آشفتگی و سرخوردگی کنند، لذا باید متخصصین و اهالی فن با بیان مباحث کارشناسی، بینش و نگرش کارآفرینان را تقویت نمایند و راهکارهای لازم را در رابطه با این موضوع در اختیار صاحبان مشاغل کوچک قرار دهند.
سخن پایانی
ما در اینجا مطالبی را در مورد تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک ارائه دادیم و در ادامه این مطلب نیز از علاقه مندان به این موضوع دعوت می کنیم که در دوره mba سایت ثروت آفرینان شرکت کنند تا از جدید ترین روش هایی که در باب این موضوع طراحی شده است، بهره ببرند؛ زیرا رمز موفقیت مشاغلی که با شیوع ویروس کرونا، بجای محدود کردن فعالیت خود، کسب و کار خود را توسعه داده اند، روی آوردن به کارآفرینی در تولید و خدمات با محوریت عرضه آنلاین بوده است که باعث رونق کسب و کار آن ها شده است.
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.
یک پاسخ
عالی و عالی و عالی