0
تومان
0
تومان

بازخورد بدون قضاوت مهمترین کار کوچ

بازخورد بدون قضاوت در کوچینگ

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()
همه کوچ‌ها در جلسه کوچینگ باید از قوانینی تبعیت کنند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها قضاوت نکردن است.قضاوت کردن یک مکانیزم دفاعی پیچیده‌ای دارد و اغلب به صورت ناخودآگاه ذهن سمت آن می‌رود. قضاوت کردن به قدری کاری آسانی است که ذهن ما به این عمل کاملا عادت کرده و برای اکثر افراد این کار بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.

بازخورد در کوچینگ

ارائه بازخورد یک مهارت است و مانند همه مهارت‌های دیگر برای به دست آوردن آن باید تمرین کرد. در اجرای بازخورد در کوچینگ باید به برخی از نکات توجه کنید:

بازخورد سازنده می‌تواند باعث پیشرفت فرد شود اما در جلسه کوچینگ باید به صورت خصوصی بیان شود.

بازخورد فقط منفی نیست می‌تواند جنبه‌های مثبت هم داشته باشد. به موقع بازخورد کنید. به خوبی صحبت‌های فرد را گوش دهید. سعی کنید در جلسه کوچینگ حالت دفاعی نداشته باشید. شفاف با فرد صحبت کنید و با دلیل برای او مسئله را بشکافید.

نقطه مقابل قضاوت

کوچینگ یک جلسه گفت‌گو محور است یعنی کوچ نباید فقط نظارگر باشد. چون کوچ گره‌های ذهنی فرد را از دور می‌نگرد بنابراین بازخوردهای خوبی هم می‌تواند از فرد داشته باشد. کوچ مدل ذهنی خود را به فرد تحمیل نمی‌کند.

عدم قضاوت در کوچینگ

فرد وقتی به شما اعتماد کند و به راحتی با شما صحبت کند شما موفق شده‌اید جلسه کوچینگ را به خوبی اداره کنید. یکی از قسمت‌های سخت جلسه کوچینگ انتقال حس خود به فرد است. این قسمت از جلسه مثل راه رفتن روی لبه تیغ است. به صورت کاملا تخصصی آن را باید بررسی کرد. به دست آوردن این توانایی زمان‌بر است.

تمرین قضاوت نکردن

هر روز ما افراد را بر اساس قالب‌های ذهنی خود مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. یک کوچ حتی اگر به صورت واضح فرد را قضاوت نکند فرد به راحتی این مسئله را درک می‌کند. بنابراین برای اینکه ذهن خود را کنترل کنیم باید هر روز تمرین کنیم دیگران را قضاوت نکنیم. روش‌های مراقبه و خودآگاهی و… می‌توانند این تمرین‌ را برای شما آسان‌تر کنند.

تفاوت انتقاد و بازخورد

تفاوت انتقاد و بازخورد را می‌توان این‌گونه توضیح داد: فردی را تصور کنید که ابتدای شروع او در یک شرکت است. با قوانین آنجا آشنا نیست و اشتباهی که مرتکب شده عمدی نبوده بخاطر همین مدیر این فرد بجای تذکر دادن فقط قوانین شرکت را برای او توضیح می‌‌دهد. اما بازخورد با لحن تندتری اشتباهات فرد را به او گوش‌زد می‌کند. انتقاد به گذشته اشاره دارد و اشتباهات شما را یادآوری می‌کند اما بازخورد به وضعیت حال اشاره دارد و باعث می‌شود مرتکب اشتباهی نشوید. ذهن انسان به صورت ناخودآگاه منفی‌نگر است و نقاط ضعف افراد را به شما یادآوری می‌کند اما بازخورد با ایجاد چاچوب مناسب باعث می‌شود شما با تکیه بر توانایی‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید.

نتیجه گیری

در جلسه کوچینگ می‌توانید گذشته خود را رها کنید. کوچ باعث می‌شود حسرت گذشته را نخورید و قدم رو جلو بردارید. کوچ با پرسش‌هایی که مطرح می‌کند باعث شفاف‌سازی وضعیت فرد می‌شود و اینگونه شما می‌توانید مسیر درست را انتخاب کنید. کوچ یک مانند چراغ قوه مسیر را برای رسیدن به هدف روشن می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی