0
تومان
0
تومان

بازار در قبضه مدیران هوشمند

بازار در قبضه مدیران موفق

آنچه در این مقاله می‌خوانید

83 درصد از اشتغالزایی کشور مربوط به بخش خصوصی است. این نشان از مدیریت توانمند آنها دارد .اما با وجود این موضوع تنها ۱۵ درصد اقتصاد برای مدیریت به این بخش واگذار شده است. دلیل این اتفاق عدم راهبرد رقابتی برای حفظ سهم بازار است که یک شرکت برای افزایش سهم خود در بازار انجام می دهد.

هدایت خلاقانه برنامه‌های کارگاه، تقسیم شایسته نیروی کار و توزیع بهینه سرمایه کارگاه به بخش‌های مختلف از جمله بارزترین ویژگی‌های مدیر توانمند در مدیریت یک کسب و کار است. مدیر، هادی و گرداننده اساسی هر سازمان و نهادی است که نحوه عملکرد بخش‌های مختلف را مشخص می‌سازد و در نهایت معیار سنجش رفتارها و فعالیت‌های شغلی است.

ویژگی های مدیران توانمند

ویژگی های مدیران توانمند

تجربه نشان می‌دهد هرچقدر یک مدیر اقتصادی در نحوه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های خود با دقت و آینده نگری رفتار کند، بازار کار بهتری در پیش رو دارد و کمتر با آسیب و خطر ورشکستگی مواجه خواهد شد، به‌طوری که مدیران توانمند در بدترین شرایط اقتصادی قادر بوده‌اند بازار محصولات خود را سر پا نگه دارند. تاثیر مدیریت در عملکرد و موفقیت سازمان را می‌توان با مقایسه‌ای از مدیریت بخش خصوصی و دولتی تشخیص داد. اگر مدیریت یک سازمان دولتی یا خصوصی بتواند راهبرد رقابتی برای حفظ سهم بازار تعیین کند رشد شرکت یا مجموعه چشمگیر خواهد بود.

ناتوانی دولت در مدیریت بخش‌هایی از اقتصاد

به گفته برخی کارشناسان ناتوانی دولت در مدیریت بخش‌هایی از اقتصاد ایجاب می‌کند که دولت آنها را به بخش خصوصی واگذار کند. برای مثال می‌توان به تاثیر و نقش مهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد اشاره کرد، مدیریت صحیح در این بنگاه‌ها منجر شده آنها نقش بالایی در اقتصاد کشور داشته باشند.

ناتوانی دولت در مدیریت بخش هایی از اقتصاد

از طرفی یکی از مواردی که می‌توان از آن به عنوان عدم کارایی واقعی دولت در اقتصاد با وجود اینکه دولت تمامی امکانات و ابزارها را در اختیار دارد، نام برد، بحث اشتغالزایی است. طبق آخرین آمارهای رسمی کشور که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، سهم بخش دولتی از اشتغالزایی تنها ۱۷٫۱ درصد است، در حالی که ۸۲٫۹ درصد بازار کار ایران در بستر فعالیت‌های خصوصی شکل گرفته است. به این ترتیب سهم بزرگی از بازار در اختیار بخش خصوصی است. اما برعکس مدیریت بخش بزرگی از اقتصاد که بر اساس آمارها۸۵ درصد ذکر شده در قبضه دولت است.

مریم سلطانی، عضو اتاق بازرگانی در رابطه با تفاوت سیستم مدیریتی بخش خصوصی با دولتی به «کسب و کار» می‌گوید: بخش خصوصی با جدیت، پشتکار و دلسوزی بیشتری نسبت به بخش دولتی فعالیت می‌کند. عملکرد این بخش در واقع فعال‌تر، سالم‌تر و پویا‌تر است.

سهم بازار چیست؟

سهم بازار

سهم بازار یکی از معیارهایی است که باعث موفقیت شرکت ها در تجارت می شود. با استفاده از این موارد می توان میزان موفقیت شرکت یا مجموعه را در زمینه بازاریابی، توسعه محصول، گسترش، نوآوری و ابتکارات را ارزیابی کرد. به طور کل می توان گفت که سهم بازار میزان درصد فروش مجموعه در بازار کل است. برای افزایش فروش می توانید به دوره فروش و بازاریابی مراجعه کنید.

روشهای افزایش سهم بازار – توسعه سهم بازار

در اینجا روش های توسعه سهم بازار را برای شرکت ها و مجموعه های مختلف بیان می کنیم.

مدیران بخش‌ خصوصی دلسوز‌تر و فعال تر

مدیران بخش خصوصی

وی توضیح می‌دهد: مثلا طی سال‌های گذشته بخش دولتی مدام با مسائلی چون رانت، فساد مالی و دغدغه‌هایی چون بروکراسی اداری، عریض و طویل بودن و… روبه‌رو بوده ازاینرو نتوانسته با جدیت عمل کند و مدام درگیر چالش‌های زیادی بوده است اما در مقابل بخش خصوصی درگیر این گرفتاری‌ها نشده است.
وی با اشاره به نقش و تاثیر مدیریت در رونق و پیشبرد اهداف کسب و کارها می‌گوید: مشخصا نقش مدیر توانا در اداره یک بنگاه تولید را نمی‌شود نادیده گرفت. اما در کنار مدیریت صحیح سازمان نیاز به وجود نیرو و منابع انسانی ماهر، توانا و خلاق است که نسبت به وظایف سازمانی خود متعهد و پایبند باشند و در ارتباط با وظایف شغلی وفادارانه و صادقانه عمل کنند. زیرا راهبرد رقابتی برای حفظ سهم بازار برای شرکت خود تعیین کرده اند.

عبور مدیر آینده‌نگر از بحران تقاضا در بازار

مدیر یک کارگاه تولیدی در همین رابطه می‌گوید: در شرایط فعلی اقتصاد کشور که خیلی از بنگاه‌ها بازار خود را از دست دادند و در نتیجه کمبود تقاضا بسیاری از کالاها به آنها بازگشت داده شد، خوشبختانه با پیش‌بینی‌های درستی که در سال‌های گذشته از بازار کنونی داشتم، کارگاه را از این ضرر دور نگه داشتم.
اطلاع از بازار جهانی کالا، رنگ و نوع ترکیباتی که باید در کالا به کار گرفته شود، شناخت از سلیقه‌های مشتری و… از جمله پیش بینی‌هایی است که بر اساس آن هر سال برای سال آینده برنامه تولید خود را به پیش می‌بریم. در صورتی که مدیران شرکت ها بتوانند راهبرد رقابتی برای حفظ سهم بازار را در کشور تعیین کنند، خواهد توانست از رکودهای بازار عبور کنند. به این ترتیب می توانند شرکتشان را از ضرر و زیان نجات دهند.

بازار و مدیران هوشمند

وی توضیح می‌دهد: داشتن مدیری هوشمند و توانا در برنامه‌ریزی لازمه رونق هر کسب و کار است. سابقه مدیریت من در این چند سال این تجربه را به من داد که هنگامی که کالا کیفیت داشته باشد. برای تولید آن هم از زمان و هم از سرمایه هزینه کرد. مشخصا هرگز با کسادی بازار مواجه نخواهد شد.
این تولید‌کننده می‌گوید: به همین دلیل هیچ‌گاه محصولاتی که تولید کردیم به ما بازگشت داده نشده است. بلکه همیشه با وجود تقاضای فراوانی که محصولات ما دارد، کالا برای عرضه کم می‌آوردیم.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش شد تا راهبرد رقابتی برای حفظ سهم بازار را برای مدیران بخش خصوصی و دولتی بیان کنیم تا بتوانند با استفاده از این راهبرد سهم خود را در بازار افزایش دهند و باعث ارتقا شرکت شوند.

اگر قصد دارید میزان سودآوری مجموعه خود را افزایش دهید می توانید با شرکت در دوره mba که در سایت ثروت آفرینان وجود دارد، این مهارت ها را به راحتی فرابگیرید که می تواند باعث افزایش توسعه بازار سهام و رشد اقتصادی مجموعه شود.

موفق و پایدار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی