0
تومان
0
تومان

کوچینگ و رهبری

کوچینگ و رهبری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

در علم کوچینگ و رهبری الگوهایی که نمی‌شناسیم ما را مدیریت می‌کنند. انسان همواره در کشش بین عقل و احساس است و بر اساس مدل‌ها و الگوهای ذهنی گذشته خود تصمیم به انتخاب میان آن‌ها می‌گیرد. غالب افراد در تصمیم‌گیری‌های خود بر اساس احساسی که دارند پیش می‌روند و همین امر باعث می‌شود از برخی حقایق چشم‌پوشی کنند. در این مقاله، به طور مفصل به کوچینگ و رهبری خواهیم پرداخت.

الگوهای رفتاری در کوچینگ و رهبری

کوچینگ و رهبری، بر اساس نوع خانواده و رفتارهایی که والدین با سایر اعضای خانواده باهم دارند، تشکیل می‌شود. کوچینگ و رهبری طی جلسات متعدد باعث شفاف شدن این الگوهای رفتاری می‌شود. فرد ممکن است در این مرحله مقاومت کند و در مقابل تغییر مقاومت نشان دهد. انجام یک گفت‌گوی درونی با خود می‌تواند در این مرحله مؤثر باشد. با یک مثال این مبحث را بهتر توضیح خواهیم داد: تصور کنید فردی همیشه در کلاس‌های دانشگاه تاخیر دارد یا اینکه به قرارهای خود با دیگران دیر می‌رسد. تفاوت عمده‌ای در این دو مدل رفتاری وجود دارد:

در مدل اول ممکن است استاد برای او غیبت رد کرده یا فرد را به کل از شرکت در کلاس منع کند اما در مدل دوم فرد هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌رساند. خود به دلیل دیر کردن ممکن است خجالت زده باشد اما این رفتار بیشتر توهین به طرف مقابل است چون شما وقت دیگری را نادیده گرفته‌اید. الگوهای رفتاری انواع مختلفی دارد که در ادامه به چند نوع آن اشاره می‌کنیم:

1- ترس از پشیمانی در کوچینگ و رهبری

یکی از الگوهای رفتاری مهم، ترس از پشیمانی است. یعنی مثلاً فرد وارد هیچ رابطه‌ای نمی‌شود چون ترس از پشیمانی دارد و دائم درگیر افکار منفی است. مثلاً ممکن است خرید یک نوع سهام در آینده بسیار سودآور باشد اما فرد آن خرید را انجام نمی‌دهد زیرا می‌ترسد پشیمان شود.

2- اطمینان بیش‌ از حد به کوچینگ و رهبری

فکر کنید چند فرد در یک بیابان مسیر بازگشت را گم کرده‌اند. اولین فرد سراب می‌بیند و بقیه هم به دنبال او می‌روند و به این ترتیب همه افراد قربانی اطمینان بیش از حد به او می‌شوند. نباید هیچ گاه اجازه دهیم رهبری که آن را به خوبی نمی شناسیم ما را هدایت کند. شناخت کافی از رهبر به منزلۀ شناخت خود است.

3- محافظه‌کاری در کوچینگ رهبری

محافظه‌کاری را می‌توان اینگونه توضیح داد فردی باید زودتر به محل کار خود برسد اما به دلیل محافظه‌کاری یا ترس نمی‌تواند با سرعت‌تر رانندگی کند و به موقع سرکار خود حاضر شود. دلیل این محافظه کاری ترس از تصادف است. شاید برای شما هم جالب باشد چگونه الگوهایی که نمی شناسیم ما را کوچینگ و رهبری می کنند.

پافشاری بر عقیده در کوچینگ و رهبری

در هر سن و هر جایگاهی نباید پافشاری بر عقیده داشت. افراد باید یاد بگیرند که به عقاید هم احترام بگذارند. به معنای دیگر باید دموکراسی داشته باشیم و این نکته را در نظر داشته باشیم که تحت هیچ شرایطی حق توهین به عقیده فرد مقابل خود را در بحث نداریم اما این امکان را داریم که از عقاید خود با دلیل دفاع کنیم.

شناخت الگوی رفتاری با تست دیسک (DISC)

با پر کردن این پرسشنامه شخصیتی متوجه خواهید شد دیگران در مورد شخصیت شما چه نظری دارند. شاید بسیاری از افرادی که روزانه با آن‌ها در ارتباط هستیم نتوانند به صورت شفاف نظرشان را در مورد ما بیان کنند.

هر حرف از این الگو رفتاری بیان‌گر یک کلمه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

Dominance D
Inflence I
Conscientiousness S
Steadiness C

این تست توسط Wiley منتشر شده و ابزاری برای قضاوت نکردن افراد است. از شما خواسته می‌شود تعداد زیادی سوال را به صورت تستی پاسخ دهید.

تسلط (Dominance)

افرادی که در این گروه قرار دارند دارای شخصیت‌های پرتلاش، موفق و مسلطی هستند. این افراد کلی‌نگر هستند، به چالش‌ها علاقه دارند.

نفوذ(Inflence)

این دسته از افراد بسیار اجتماعی هستند در هر جمعی قرار بگیرند تمام افراد را در کنار خود جمع می‌کنند به نوعی سخنورهای خوبی هستند، اعتماد به نفس خوبی دارند، همکاری‌های تیمی آن‌ها بسیار عالی است و دوست ندارند نادیده گرفته شوند. انها کوچینگ و رهبری را به صورت ناخودآگاه به خوبی آموخته اند.

ثبات (Steadiness)

این افراد بسیار شخصیت آرامی دارند. در سختی‌ها و چالش‌ها حامیان بسیار خوبی هستند. دقیق و محتاط رفتار می‌کنند. آن‌ها در مباحث نظریات منحصر به فرد خود را دارند.

وظیفه‌شناسی (Conscientiousness)

این گروه به دلیل جزئی نگر بودن بسیار تحلیل کننده‌های خوبی هستند. آن‌ها به کارهای فردی بیشتر علاقه نشان می‌دهند. از دیگر خصوصیات آن‌ها می‌توان به مسئولیت‌پذیری بالا اشاره کرد.

جواب تست الگو رفتاری در کوچینگ و رهبری

در این تست سوالات به هیچ وجه نمره منفی ندارند یا جواب تست بد و خوب ندارد همه چیز بسته به نوع شخصیت و سبک رفتاری فرد، تمایلات، نیازهای او سنجیده می‌شود.کوچینگ و رهبری در این تست به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی بشناسید و دارای الگوهای صحصح رفتاری شوید.

الگوی صحیح رسیدن سریع به هدف

وقتی فرد به این نکته پی ببرد که الگوهای قدیمی خود اشتباه بوده مهم‌ترین مرحله تغییر را پشت سر گذاشته است. به این ترتیب فرد تمام تفکرات گذشته خود را پاک می‌کند و آماده است تا به صورت صحیح به ادامه زندگی بپردازد. تغییر دادن الگو رفتاری از طریق شناخت و آگاهی به دست می‌آید. یک کوچینگ و رهبری خوب به شما می‌تواند گرا دهد تا سریع‌تر این مسیر را طی کنید.

سخن آخر

هر انسانی در بدو تولد تا وقتی که مستقل شود از الگوهای رفتاری خانواده تبعیت می‌کند اما مشخص نیست این الگوها صحیح باشند. پس بنابراین هر کس یک نوع الگو رفتاری خاص دارد. کوچ به افراد کمک می‌کند تا این الگوهای رفتاری را در زمان کمتری اصلاح کنند.

در دوره کوچینگ ثروت آفرینان کوچ ها از طریق الگوهایی که نمی شناسیم ما را رهبری می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی