0
تومان
0
تومان

کارآفرینان برتر؛ بیل گیتس موسس شرکت مايکروسافت

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

کارآفرینان برتر: بیل گیتس موسس شرکت مايکروسافت

معرفی

بیل گیتس نیازی به معرفی ندارد. هرکسی با یک جستجوی ساده در اینترنت یا اخبار نرم افزاری و کامپیوتری یا لیست افراد موفق و ثروتمند، می تواند اسم او را پیدا کند. وی ثروتمندترین مرد دنیاست که توانست با قدرت خلاقیت و تفکر خود، جهان تکنولوژی های رایانه ای را متحول کند و در حال حاضر یکی از مشهورترین، ثروتمندترین و خوشنام ترین افراد دنیاست.
ويليام هنري گيتس سوم مشهور به بيل گيتس، رئيس و موسس شرکت مايکروسافت است. او کارآفرین، بازرگان، سرمایه دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است. در حال حاضر مايکروسافت بالای 50.000 کارمند دارد و در بیش از 60 کشور جهان فعالیت دارد. این مجموعه یکی از موفق ترین شرکت های آمریکاست. شرکت مایکروسافت، قدرتمندترین مجموعه در صنعت کامپیوتر به شمار می رود.

دوران کودکی

بیل گیتس، در تاریخ 28 اکتبر سال 1955 در واشنگتن به دنیا آمد. وی در زمان کودکی روحیه رقابت طلبی داشت و تلاش می کرد در هر زمینه ای از دوستان خود پیشی بگیرد. او در دوران ابتدایی با کامپیوتر آشنا شد و به سرعت در استفاده از آن مهارت کسب کرد و در سيزده سالگي اولين نرم افزار خود را که يک بازي ساده بود نوشت. گيتس به همراه دوست خود، پل آلن که دو سال از او بزرگتر بود و در زمينه سخت افزار کامپيوتر هم مهارت داشت، بيشتر وقت خود را به برنامه نويسي در اطاق کامپيوتر مي گذراند.

دوران دانشجویی

گيتس در سال 1973 وارد دانشگاه هاروارد شد و در آنجا با استيو بالمر که در حال حاضر رئيس قسمت اداري مايکروسافت است، آشنا شد. گيتس زماني که در هاروارد بود يک نسخه از زبان بیسیک را براي کامپيوتر طراحي کرد.

تاسیس مایکروسافت

بيل گيتس در سال 1975 ( سالی که با شرکت MITTS قراراداد بست تا یک سیستمعامل ابتدایی را برای میکروکامپیوترهای جدیدشان طراحی کند) به همراه دوست دوران کودکي خود پل آلن شرکت کوچکي به نام Microsoft با شعار «در هر خانه يک کامپيوتر» ايجاد کرد. پل در روزهای اول، وقتش را صرف مرور خط به خط کدهای هر برنامه می کرد، همین طور خیلی از کارهای مربوط به تجارت مایکروسافت را از همین دوره شروع کرد. مايکروسافت انواع زبان هاي برنامه سازي را براي کامپيوترهاي مختلف توليد مي کرد.
در آن زمان مايکروسافت فقط 40 کارمند داشت که شبانه روز و به شدت کار مي کردند و کل فروش آن فقط 2.4 ميليون دلار در آن سال ها بود. اما اکنون گیتس، خودش را از مایکروسافت بازنشسته کرده و تمرکزش را روی مؤسسه خیریه اش به نام مؤسسه بیل و ملیندا گیتس قرار داده است.

شرکت IBM

در سال 1980 شرکت IBM براي اينکه از بازار کامپيوترهاي شخصي عقب نماند، تصميم گرفت تا کامپيوتر خود را که PC نام داشت و کامپيوترهاي امروزي نيز مبتني بر آن هستند، بسازد و وارد بازار کند. IBM تصميم گرفت تا کار نرم افزار آن را به عهده شرکت ديگري بگذارد. اين بود که خوشبختي مايکروسافت شروع شد. کامپيوترهاي جديد IBM از پردازنده هاي 16 بيتي شرکت اينتل استفاده مي کرد.
اوایل دهه 1980 شرکت IBM، بزرگترین شرکت کامپیوتری محسوب می شد. در عین حال شرکت های کامپیوتری دیگری با IBM رقابت میکردند. اما گروه مایکروسافت تلاش کرد تا سیستم عامل های خودش را به این شرکت های رقیب بفروشد و از این طریق توانست موقعیت خودش را به عنوان تولید کننده نرم افزار، تثبیت کند.

سیستم عامل

از زمان شروع کار مایکروسافت تاکنون، هیچ شرکتی نتوانسته جایگزین آن شود. در سال 1990 مایکروسافت اولین نسخه ویندوزش را ارائه داد این نسخه موفقیت بزرگی برای مایکروسافت محسوب می شد، چون رابط های گرافیکی را جایگزین رابط های متنی می کرد. این نسخه خیلی زود با فروش بالایی مواجه شد و اکثر سیستم های کامپیوتری را تصرف کرد.
در سال 1995 ویندوز 95 ارائه شد که استانداردها و ویژگی های زیادی را در سیستم های عامل تعبیه می کرد، این نسخه از ویندوز پشتوانه نسخه های بعدی 2000، Vista، ویندوز XP، ویندوز 7، ویندوز 8 و 10 شد. بیل گیتس در طول دوره کاری اش، سعی داشته تا نوع متفاوتی از تجارت را به کار بگیرد. مثلا اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، عمدتاً به این خاطر همه گیر شد که از قبل، روی بیشتر رایانه ها نصب شده بود.
اما مایکروسافت در یک زمینه نتوانست قدرت را در دست بگیرد و آن هم در زمینه موتورهای جستجو بوده است. مایکروسافت تلاش زیادی کرد تا موتور جستجوی MSN بتواند بیشتر از 12% سهام بازار را به خودش جذب کند.
بنابراين مايکروسافت براي فروش زبان هاي برنامه سازي خود به يک سيستم عامل 16 بيتي نياز داشت. در آن زمان شخصي با نام تيم پاترسون در کارگاه خانه خود، يک کامپيوتر 16 بيتي کوچک ساخته بود و براي آن يک سيستم عامل ساده 16 بيتي نوشت که نام DOS 86 را براي آن انتخاب کرده بود. بيل گيتس تمامی حقوق سيستم عامل DOS 86 را با قيمت 75 هزار دلار به دست آورد. گيتس و آلن سيستم DOS 86 را متناسب با کامپيوترهاي شخصي IBM تغيير دادند و امکانات بيشتري را به آن افزودن و از آن يک سيستم عامل قوي ایجاد کردند.

زندگی شخصی

در سال 1992بیل گیتس با ملیندا فرنچ ازدواج کرد، حاصل این ازدواج 3 فرزند به نام های جنیفر، روی و فوبی بود. بیل گیتس به همراه همسرش موسسه بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کرد. بیل گیتس الگوی خود را برای این کار، دیوید راکفلر می داند و دقیقا مثل راکفلر تصمیم گرفته است تا روی مسایلی تمرکز کند که توسط دولت نادیده گرفته شده است و قصد دارد تا به بهبود کیفیت آموزش عمومی آمریکا کمک نماید. اخیرا بیل گیتس اعلام کرده است که میخواهد تمام وقتش را صرف امور خیرخواهانه کند. مجله فوربس اعلام کرده است که گیتس از سال 2000 تا 2004 نزدیک به 24 بیلیون دلار در مسیر خیرخواهانه کمک کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی