0
تومان
0
تومان

چگونه یک سناریو مذاکره بنویسیم

چگونه یک سناریو مذاکره بنویسیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ما در این قسمت از وب سایت ثروت آفرینان می خواهیم به پرسش چگونه یک سناریو مذاکره بنویسیم پاسخ دهیم. برای اینکه بتوانید برای مذاکره خود یک سناریو مناسب بنویسید نیاز است تا اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید. ما در ادامه قصد داریم تا به مهمترین ویژگی های نوشتن یک سناریو مذاکره اشاره کنیم. علاقه مندان به این مبحث همچنین می توانند اطلاعات بیشتر را در مقاله “21 اصل مهم که منجر به مذاکره موفقیت آمیز میشه !” به دست بياورند.

 

سناریو مذاکره

نوشتن سناریو مذاکره

به نام آنکه خود کارآفرین است هم او که رازق و خالق ترین است. سلام یک فرصت خیلی خوبی پیش آمده است تا من یکسری سوالاتی که دوستان پرسیده اند را با تجربیات دو یا سه روزه در جلسات مذاکره فشرده ای که داریم با هم مرور کنیم.

یکی از سوالاتی که پرسیده شد این بود که چگونه یک سناریو مذاکره بنویسیم چطوری باید طراحی شود. سناریو مذاکره روش و قاعده علمی یا یک فرمول علمی دارد که برای شما می گوییم. روش پیاده سازی آن چیز دیگری است که باید این را بلد باشید و آن کار را انجام بدهید.

در روش علمی قاعده سناریو می گویند پیش بینی کنید مخاطب شما چه چیزهای را می گوید. سناریو مذاکره می شود شما چه چیزی می گویید طرف مقابل چه چیزی می گوید.

پس در حقیقت سناریو مذاکره پیش بینی داد و ستد طرفین در جریان و خط مذاکره است تا به هدف مدنظر برسند. شما قرار هست یک کالایی را خریداری کنید یک زمانی را دارید تا به محل قرار و جلسه برسید کاری که انجام می دهید، چیست؟

نقاط قوت سناریو مذاکره

پیش بینی می کنید که چه چیزهایی گفته می شود که شما متقابلا چه چیزی بگویید که این خیلی مهم است. پیش بینی هایی که می کنید می تواند به ذهن طرف مقابل نزدیک باشد.

اینکه شما چیزی را از خودتان پیش بینی کنید که هیچ ربطی به طرف ندارد نیست. به خصوص اگر با کسی مذاکره می کنید که پیش بینی او سخت است. مثلا از یک فرهنگ دیگری است. شاید لازم است روز اول اصلا مذاکره نکنید. جلسه اول را به شناخت طرف مقابل صرف کنید.

اگر در زمین طرف مذاکره می کنید (مهمان هستید) شما مزیت مکان را ندارید اما یک مزیتی را دارید می توانید طرف را وادار کنید که به شما کارخانه یا فروشگاه را نشان بدهد. جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به مقاله “آشنایی با مفاهیم مذاکره” مراجعه كنيد.

اگر روز اول را صرف این کارها (شناخت طرف) کنید. از هیجان طرف شما لذت می برید از حسی که طرف مقابل به شما می دهد.

تاثیر شناخت بر نوشتن سناریو مذاکره

این یک سناریوی از پیش تعیین شده است برای اینکه با طرف آشنا بشوید. من یک آدمی را می شناسم که اصلا قابل پیش بینی نیست این آدم را وادار کنید در شرایط مختلف واکنش های مختلف داشته باشد و او را ببینید و می توانید از او اطلاعات بگیرید. از آدم هایی که او را می شناسند از قبل اطلاعات بگیرید.

اگر قرار هست سفر خارجی داشته باشید حتما از رایزن اقتصادی و فرهنگی سفارت در کشور مقصد کمک بخواهید. از آدم هایی که با این آدم یا این مدل آدم ها ارتباط دارند برای پیش بینی استفاده کنید و با شناختی که از طرف به دست آوردید بعد به سمت سناریوی مذاکره بروید. داشتن یک هوش کلامی بالا برای نوشتن یک سناریو مذاکره مناسب، بسیار اهمیت دارد. شما با شرکت در دوره هوش کلامی موسسه ثروت آفرینان می توانید به این توانایی دست پیدا کنید.

مثال: ما در این مذاکره با تیمی رو به رو هستیم که البته یک نفر در این تیم تصمیم گیرنده است که خیلی هم برای ما آشنا نیست. ما وقت گذاشتیم و از یک آدمی که اینها را می شناخت دعوت کردیم و به ما کمک کرد در سناریو درست کردن.

سناریو مذاکره موفق

آقا من هدفم این است که چه بگوییم و اگر این را بگوییم چی می شنویم. ضرب المثل هاشون چی هست. تکیه کلام هاشون چی هست. چه چیزهایی برایشان حساسیت مثبت یا منفی دارد استفاده کنید یا نه.

مثلا در کشور خودمان از شوخی قومیتی استفاده نکنید. خیلی از اوقات شما نمی دانید طرفی که مقابل شما نشسته پدرش، مادرش یا همسرش برای چه قومیتی است. یک شوخی کل بازی را از بین می برد.

سناریو مذاکره پیش بینی داد و ستد کلامی بین افراد و تیم ها در یک جلسه مذاکره است که خط مذاکره را پیش ببرد.

این پیش بینی ها و آمادگی ها را می گویند سناریوی که باید بنویسید و تمرین کنید. برای یک مذاکره بسیار عالی و لذتبخش آماده شوید. امیدوارم بتوانید از فضایی که در زندگی شما هست زیبایی هایی که دور و بر شما هست لذت کافی را ببرید.

سخن پایانی

ما در این مطلب به صورت کامل در خصوص این که چگونه یک سناریو مذاکره بنویسیم، صحبت کردیم. همچنین راه کارهای بسیار مهم و معتبری را در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار دادیم. اگر شما هم جز افرادی هستید که می خواهید به خوبی بدانید که چگونه می توان یک سناریو مناسب برای مذاکره نوشت، می توانید در دوره اصول و فنون مذاکره موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی