0
تومان
0
تومان

چه زمانی باید مذاکره را ترک کرد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چه زمانی مذاکره را ترک کنیم؟

به نام آنکه خود کارآفرین است هم او که رازق و خالق ترین است. سلام من امیرحسین مظاهری هستم.

طبق وعده ای که داده بودم می خواهم به یکسری سوالات شما در حوزه اصول مذاکره پاسخ بدهم. این سفر کاری که آمدم فرصت مناسبی است که میان این چالش هایی که تو هیات تجاری داریم و مذاکراتی که در داد و ستدش هستیم را با شما مطرح کنم.

یکی از سوالاتی که اتفاقا پرسیده شده است و امروز هم اتفاق افتاد برای ما این است که چه زمانی باید مذاکره را ترک کرد؟

اولا یادمان باشد ترک مذاکره به معنای بهم زدن مذاکره نیست. شما حق ندارید مذاکره را قطع و ترک کنید که مذاکره را بهم بزنید.

یادتان باشد ترک مذاکره بخشی از مذاکره است یعنی شما با ترک مذاکره در حقیقت مذاکره را قطع می کنید تا در شرایط بهتری مذاکره را ادامه بدهید.

پس همه فرآیندهای اخلاقی، آداب معاشرت و آداب ارتباطات را باید رعایت کنید که وقتی می خواهید پشت میز مذاکره برگردید مجبور به امتیاز دادن نباشید.

شما تصور کنید که برای خرید یک ملک یا خودرو تشریف بردید و همراه شما در دقایق آخر به طرف مقابل توهین می کند. شما سه یا چهار روز بعد مجبور می شوید دوباره با همان آدم سر میز مذاکره برگردید. به خاطر حرفی که زده شده به طرف مقابل شما شرمنده هستید. باید این شرمندگی را جبران کنید.

این را یادتان باشد قطع مذاکره یا ترک مذاکره بخشی از مذاکره است تا شما بتوانید در شرایط بهتری مذاکره را ادامه دهید. پس ما زمانی که می بینیم مذاکره کردن ما امکان دارد به نتایج خوبی نرسد یا به افشای اطلاعات برسد و چیزی برای ادامه مذاکره نداریم و دستمان خالی است؛اینجا وقت هایی است که شما می توانید مذاکره را قطع کنید.

بهانه های مرسوم برای قطع مذاکره یکی تحسین و وعده دادن است. به طرف می گویید خیلی عالی بود. مذاکره خوب پیش رفت ما پیشنهاد خوبی را داریم اما اجازه بدهید با شریکم، مشاورم و… صحبت کنم و در جلسه بعد این را کامل کنم.

در مورد این موضوع که شما مطرح کردید من فکر می کنم باید کاتالوگ، نمونه و مقاله های جدید ارسال کنیم. چیزی را ارسال کنیم که آنها بررسی کنند و ادامه جلسه بعد از بررسی خواهد بود. یادتان باشد قطع مذاکره باید دلیل منطقی داشته باشد این دلیل منطقی یا وجود دارد یا آن را می سازیم.

یکی از روش هایی که وجود دارد این است بگویید خیلی پیشنهادات خوبی داده شد من برای اینکه بتوانم پیشنهادات را جمع بندی کنم لازم است که با دفتر مرکزی، شرکا و مشاورم صحبت ومشورت کنم و پلن نهایی را ارائه بدهم.

من می خواهم پیشنهادی را به شما بدهم اما قبل از آن حتما باید با حسابدارم صحبت کنم و جلسه بعد که شما را دیدیم یک پیشنهاد بسیار خوبی را برای شما خواهم داشت.

پس یادمان باشد قطع مذاکره به معنی بهم زدن مذاکره نیست. قطع مذاکره یا ترک مذاکره ابزاری است که بتوانیم در شرایط بهتری مذاکره را ادامه بدهیم و نتیجه بگیریم.

روزی تان هزار برابر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی