مسئولیت اجتماعی شرکتی

مسئولیت اجتماعی شرکتی چیست؟

مسئولیت اجتماعی زمانی که در حوزه شرکت‌ها تعریف شود، (CSR) نامیده می­‌شود. که مخفف (corporate social responsibility)  یعنی تعهدات و وظایفی که شرکتی در برابر جامعه انسانی دارد.

به این مفهوم که سازمان علاوه بر به حداکثر رساندن ارزش سهام شرکت، طوری رفتار کند که به سود و منفعت اجتماع باشد. به طور کلی یعنی سازمان «اخلاق کسب و کار» داشته باشد.

اهمیت مسئولیت اجتماعی سازمانی به دلیل اینکه که سرمایه گذاران و مصرف کنندگانی که در پی سرمایه گذاری هستند، فقط به دنبال سود شخصی نبوده بلکه روی رفاه اجتماعی و سلامت محیط زیست نیز تاثیر گذار باشند.

اگرچه منتقدان معتقدند که ماهیت اصلی بیزینس به این شکل است که، منفعت جامعه را درنظر نمی گیرد.

شاید بعضی تصور کنند کسب و کارشان فقط مربوط به شخص خودشان است و هیچ مسئولیتی نسبت به اجتماع و محیط ندارند. این تصور اشتباه است. زیرا همانطور که مصرف کننده و محیط روی سود و زیان شما اثر دارد، متقابلا کار شما نیز روی اجتماع اثر خواهد داشت.

مسئولیت اجتماعی با قرار گرفتن در موقعیت صنعتی و شرکتی معانی مختلفی دربر می گیرد، که شامل موارد زیر است:

    ۱.مسئولیت اجتماعی محیطی؛

به این معناست که افراد و شرکت‌ها وظیفه دارند مهمترین اولویت­ها و منافع خود را وابسته به محیط زیست و منابع طبیعی بدانند. مثلا برخی شرکت ها با اعلام حذف کربن از محصولات مصرفی خود و همینطور پسماندهای صنعتی به مدیریت محیط زیست کمک کنند.

گاهی این سیاست‌ها می تواند انجام (کمک های بشر دوستانه، کمکهای مالی، زمان و یا منابع) و یا حذف اموری مثل (کاهش گازهای گل‌خانه‌­ای، رعایت مقررات EPA و یا محدودیت آلودگی هوا) باشد.

به عنوان مثال چگونه می توان تاثیرات منفی زیست محیطی را کاهش داد؟

مسئولیت اجتماعی
مسئولیت اجتماعی
  • استارباکس شرکت بین المللی فروش قهوه در امریکا، برای حفظ محیط زیست استفاده از نی و قاشق پلاستیکی را در ۲۸،۰۰۰ شعبه در کل جهان، ممنوع کرد. 
  • استفاده مسئولانه از منابع آب، برق و سوخت.
  • همکاری صرفا با شرکت هایی که خود را در مقابل سود اجتماعی مسئول می دانند.

       ۲. مسئولیت­های اجتماعی خیرخواهانه

شرکت در فعالیت‌های خیرخواهانه اجتماعی مثل ساخت مدرسه، یا به کارگیری معلولین در کارگاه­‌ها و شرکت‌ها که باعث خوشنامی آن شرکت­‌ها می­‌شود.

در این زمینه می‌توان به چند نمونه اشاره کرد:
  • خیران مدرسه ساز و ایرانسل  از طریق خدمات ICT و اجرای پروژه های مسئولیت های اجتماعی در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اقدام به ساخت ۳ مدرسه و تعمیرات دو مدرسه پرداختند.
  • بیش از ۴۰،۰۰۰ بطری آب معدنی ۵۰۹ تخته چادر و ۱۰۰ تخته پتو، از طرف شهرستان دماوند برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه ارسال شد. 

      ۳. مسئولیت­های اجتماعی اخلاقی

شاید در بعضی موسسات و شرکت­‌ها دیده باشید که به کارمندان دستمزد عادلانه پرداخت نمی‌شود و یا برای حقوق مصرف کننده اهمیتی قایل نیستند. این نوع رفتار باعث از بین رفتن اعتبار و محبوبیت آن شرکت شده و نهایتا آسیب می‌بیند.

این مسئولیت شامل شرکت‌هایی است که صرفا به سود بیشتر اکتفا نکرده و تمرکزشان روی ایجاد تعادل میان سود خود و سود جامعه است. کارمندان این شرکت ها از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار بوده و خواسته ها و نیازهای مصرف کنندگان جایگاه ویژه ای دارند.

  • این کار باعث دلگرمی کارکنان می­‌شود.
  • سبب می‌­شود مصرف کننده وفادار بماند و به دیگران نیز توصیه کند.
  • در جامعه قابل اعتماد شناخته شود.

چگونه می‌توان اخلاقیات را در کسب و کار به اجرا درآورد؟

  • به طور کلی، مسئولیت اجتماعی زمانی تاثیر بیشتری خواهد داشت که شرکت نه بخاطر قوانین محوله از سوی دولت، بلکه به صورت داوطلبانه آن وظایف را انجام دهد.
  • تبلیغات با اهداف واقعی در یک سمت و سو و تعارض نداشته باشند.
  • وقتی انتقادی از آن شرکت شد، پذیرفته و آن را رفع کند.
آنچه از مسئولیت اجتماعی شرکتی درک شد؛
  • مسئولیت اجتماعی یعنی آن کسب و کار علاوه بر به حداکثر رساندن ارزش سهام شرکت، باید به نحوی عمل کند که کل جامعه از آن سود ببرد.
  • منتقدان مدعی هستند مسئولیت اجتماعی مخالف کسب و کار است.
  • شرکت‌هایی که مسئولیت اجتماعی دارند باید سیاست‌هایی اتخاذ کنند که باعث رفاه جامعه و محیط شود.
  • شرکت‌ها می‌توانند داوطلبانه کارهای خیرخواهانه ویا تغییراتی ایجاد کنند که به سود محیط زیست باشد.
مسئولیت اجتماعی در عمل

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تاکید دارد که یک عامل مهم در راه اندازی سریع و موثر کسب و کار این است که مشاغل راه اندازی شده بین داشتن اقتصادی سودآور، پایبندی به جامعه و حفظ محیط زیست  تعادل ایجاد کنند.

نقد مسئولیت اجتماعی

نقد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یکی از موضوعات حساس در سال های اخیر بوده به نحوی که سازمان بین المللی استانداردهایی در این زمینه ارائه کرده است.

با این حال برخی اقتصاددانان مانند: میلتون فریدمن( Milton Friedman) با انتقاد بر مسئولیت اجتماعی آن را مخالف اقتصاد آزاد می دانند. وی استخدام کارمند برای مقابله با بیکاری، هزینه کردن برای حفظ محیط زیست، و امور خیرخواهانه را هدر دادن سرمایه سهاداران می داند.

او صرفا به قواعدی در زمینه مسئولیت اجتماعی پایبند است، که با استفاده از منابع جامعه در مشارکت­ها فعالیت نموده و بدون هیچ کلاه برداری و فریبی منتهی به سود شرکت شود.

رعایت مسئولیت اجتماعی چه منافعی برای سازمان دارد؟

موفقیت کسب و کار رابطه مستقیم با پیشرفت جامعه دارد.

به عنوان مثال: دلیل سرمایه گذاری شرکت مایکروسافت در آفریقا چیزی نیست جز اینکه در صورت جهش اقتصادی آفریقا، مایکروسافت بتواند بزرگترین بازار محصولات این شرکت را به خود اختصاص دهد.

  • مسئولیت اجتماعی باعث شهرت و اعتبار شما می­‌شود.
  • به بازاریابی و فروش کالاهای شما کمک می­‌کند.
  • رعایت اخلاقیات باعث کاهش هزینه‌­های شما و وفاداری مشتری می‌­شود.
  • مردم ترجیح می‌­دهند از جایی خرید کنند که مورد تکریم قرار می­‌گیرند.
  • شناخته شدن نام و نشان تجاری شما.
  • نیروی کار شما با انگیزه‌­تر کار کرده و پایدار (حذف و نصب کمتر) می­‌مانند.
  • شرکت­های مرتبط به شما اعتماد کرده و در وجهه عمومی محبوبیت پیدا می­‌کنید.

شرکت ها به دلیل کارهای انسان دوستانه، انجام امور داوطلبانه و تغییرات محیطی است که CSR را می پذیرند کسانی که از هوش تجاری و شم اقتصادی برخوردارند، این رویکرد مدیریتی را انتخاب می کنند. 

با تشکر از مطالعه مقاله، برای دریافت اطلاعات تکمیلی به سایت ثروت آفرینان  مراجعه فرمایید. 

پست های مرتبط

تجاری سازی ایده – تبدیل ایده به پول

تجاری سازی ایده  – تبدیل ایده به پول ، «قسمت دوم» آخرین جمله مهندس مرتب در گوشم زنگ می‌زد؛«کسی که برای تبدیل ایده‌اش به پول اقدامی نمی‌کند، بی‌مسئولیت است». در مسیر مرتب ایده‌هایی که به ذهنم خطور کرده بود...

ادامه مطلب

تبدیل ایده به پول – رؤیاتو دنبال کن!

تبدیل ایده به پول ، اگه تو به فکر رؤیاهات نباشی پس کی قراره باشه؟! نمی‌دانم چرا هر بار که این را تجربه می‌کنم گیج و منگ می‌شوم. باز هم یک سوال مانند زلزله ۷ ریشتری من را تکان...

ادامه مطلب

این است بازاریابی – نسخه ی جادویی ست گادین برای همه

این است بازاریابی برای کسانی که شجاعت تغییر دادن را دارند نمی دانم چقدر راجع به بازاریابی اطلاعات دارید و اینکه شما از چه روشی برای این کار بهره می برید. روش سنتی و یا روش مدرن! با توجه...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس می‌باشد.