0
تومان
0
تومان

امواج خروشان دیجیتالیسم مدتی است، که فراگیر شده اند. درگذشته، کارمندان بخش فناوری اطلاعات(IT) تنها تکنولوژیستهای سازمانی بودند که البته وظیفه آنها از طراحی وب سایتها و برقراری ارتباط میان رایانه‌های کارکنان سازمان، فراتر نمی‌رفت. اما امروزه نسل جدیدی از متفکرین دوراندیش سازمانی ظهور کرده‌اند که با بهره‌گیری از دستاوردهای عصر دیجیتالیسم می‌کوشند تا برند سازمان را در کانون تجارب مصرف‌کنندگان قرار دهند و پیوندی محکم میان این دو برقرار سازند.
طبق پیش‌بینی موسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر، مدیران ارشد بازاریابی تا سال ۲۰۱۷ مدت زمان بیشتری را به نسبت مدیران عامل سازمان، صرف امور فناورانه و بهره‌گیری از تکنولوژی خواهند کرد و فناوری درآینده‌ای نزدیک به بازوی اصلی اجرایی دانش بازاریابی تبدیل خواهد شد. البته نگاهی جامع به عملکرد برندهای پیشرو نشان می‌دهد که این قبیل سازمانها در حال حاضر نیز بودجه‌ای کلان را به سمت ساختارهای دیجیتال سرریز کرده‌اند. فناوری را نمی‌توان در خفا و در چارچوب‌های نفوذناپذیر حفظ کرد، چرا که وقتی فناوری و بازاریابی خلاق را جدای از یکدیگر نگاه داریم، نوآوری سرکوب خواهد شد. پرواضح است که پیشرفت آینده سازمان بدون نوآوری و تمایز امکان‌پذیرنیست. ازاین‌رو مدیران فردای بازاریابی، افرادی فن‌شناس و تکنولوژیست‌های آینده‌نگر بوده که دارایی ویژگی‌های بی نظیری هستند.

مدیران فردای بازاریابی چه کسانی هستند؟

به باور برخی صاحب نظران، مدیران فردای بخش بازاریابی، پیوندی از توانمندیها و ویژگی‌های مدیران عامل و مدیران فناوری هستند.آنها کماکان به اصول استراتژیک بازاریابی و نگاه راهبردی پایبند هستند، اما برای اجرای این استراتژیها از ابزارها و تکنیک‌های متعدد و متفاوتی بهره می‌برند. فناوری و دید کلان استراتژیک، دو سلاح قدرتمند مدیران فردای بازاریابی خواهد بود.
مدیران آینده در این بخش، افرادی فن شناس، بلندپرواز واهل تخیل و تفکردرآینده و عهده‌دار نوآوری در سازمان خود هستند.آنها مترصد ایده‌های بزرگ هستند و با علم به آنکه نوآوری می‌تواند از هر کجایی نشات گیرد، نگاهی تیزبینانه به روندها و جریانات کف بازار دارند. مدیران فردا، دغدغه زیادی پیرامون تعامل و تشریک مساعی با شرکای بازاریابی خود دارند، چرا که روابط ومناسبات گسترده را منبعی الهام بخش و فرصتی بی‌بدیل برای کسب ایده‌های مبتکرانه و نفوذ در بازار می‌دانند.
هوش فناوری و درکی عمیق از مفاهیم و کارکردهای شبکه جهانی و تحلیل اجتماعی، از دیگر ویژگی‌های این نسل از مدیران خواهد بود. تلنبار شدن حجم گسترده‌ای از داده‌ها و اطلاعات نیز لزوم دیدگاه باز و جامع‌نگری مدیران نسبت به نیازهای آتی مصرف کنندگان را ایجاب می‌کند. مدیریت دانایی و مدیریت داده‌های کلان در عصر آینده، از گردآوری و ثبت اطلاعات فراتر می‌رود و کارکرد آن در بهره‌گیری سودآور از اطلاعات نمود خواهد یافت. از این‌رو، برندها شروع به جذب و استخدام دانشمندان داده و دانشگران متخصص در پردازش اطلاعات و نیز ریاضی‌دانان به منظور بهره‌برداری بهینه از منابع اطلاعاتی خواهند کرد.

بازاریابان مدرن باید چه مهارتهایی داشته باشند؟

• به زبان مهندسی آشنا باشند

مهندسی به معنای دانستن روش بکارگیری علوم فنی است و تلاش مهندسان معطوف به ایجاد ساختاری عملیاتی و کاربردی از مفاهیم است. لذا مهندسی، همان کاربرد خلاقانه اصول و مبانی علمی است و لذا پیشینه مهندسی بویژه در بخش بازاریابی و فروش، در عصر جدید حایز اهمیت است. پیش‌بینی اخیر صورت گرفته توسط موسسه‌ی IDC حاکی ازآن است که بیش از۵۰ درصد از استخدامی‌های بخش بازاریابی و فروش در سالهای آتی، دارای پیش‌زمینه‌های فنی و مهندسی خواهند بود. بنابراین بازاریابان آینده می‌بایست درکی سیستماتیک از اجزای سازنده‌ی پدیده‌های مختلف داشته باشند. استفاده از واژه مهندسی در توصیف پدیده‌ها بویژه در مبحث فروش، نشانگر آن است که فروشندگان می‌بایست ضمن داشتن هوش محاسباتی، بتوانند از قبل آینده و نیز نیازهای خاص مشتریان را برای تولید کالاهای سفارشی‌سازی شده شناسایی و پیش‌بینی کنند. لذا تولید کالایی ویژه با هدفی خاص از طریق فرآیندی دقیق و حساب شده، از ملزومات مهندسی فروش خواهدبود.

• تسلط به مباحث خودکار سازی بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی و فروش، زاییده عصر دیجیتالیسم است. خودکارسازی فرآیند مدیریت ارتباطات با مشتریان، امکان ارسال متناسب پیام‌های بازاریابی شخصی براساس سلایق مشتریان را فراهم می‌سازد و می‌توان مطمئن بود که با خودکار کردن این بخش، پیام‌ها همواره به موقع و کاملاٌ مرتبط به دست مخاطبان برسند. از طرفی حسگرهای حرکتی در سیستم‌های هوشمند مدیریت ارتباط با مشتریان، کلیه فعالیت‌های مشتریان را ثبت کرده و فعالیت براساس حدس و گمان را به حداقل می‌رسانند.

موفق و پایدار باشید.