index 1

شیوه های تشویق خلاقیت در کسب و کار ها

نوآوری عامل اصلی کسب و حفظ مزیت رقابتی شرکت هاست به همین دلیل است که شرکت هایی نظیر فولکس واگن و آی بی ام حاضرند برای یک دوره آموزشی سه تا چهار روزه نوآوری ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار هزینه پرداخت کنند اما آیا صرفا شرکت های بزرگ که قادرند هر سال میلیون ها دلار صرف بخش های تحقیق و توسعه کنند می توانند به نوآوری دست یابند؟ پاسخ این پرسش منفی است. تمام کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ برای حفظ بقای خود به نوآوری نیازمند هستند و نیز می توانند در حد خود از آن بهره ببرند. نوآوری صرفا به معنای فعالیت مغزی و بودجه های عظیم تحقیقاتی نیست. آن چه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این است که نوآوری و خلاقیت در سرتاسر سازمان تشویق و فرهنگ آن بر شرکت حاکم شود. در مقاله حاضر به شش عامل موثر در تشویق نوآوری در سازمان اشاره می شود. رووان گیبسون، محقق و نویسنده کتاب های متعدد در حوزه کارآفرینی می گوید: «شرکت های کوچک آن قدر مشغول اکنون هستند که به فردا و مرحله بعد نمی اندیشند اما همین مرحله بعد است که برای ادامه بقای آن ها ضروری است.»

۱) امکان مشارکت همه را به وجود آورید.
هر جا ذهنی وجود دارد امکان نوآوری و خلاقیت هم هست. از بخش پذیرش تا مدیر دپارتمان فن آوری اطلاعات، همه قادرند در نحوه کار خود نوآوری داشته باشند. با آن که نمی توان در هر تصمیم گیری نظر همه اعضای سازمان را جویا شد، اما کارکنان در هر سطحی در سازمان باید راهی برای ابراز نظرات خود داشته باشند. آقای گیبسون که مشاور چند شرکت بزرگ از جمله آی بی ام و بایر است، می گوید کار را با برگزاری جلسات نوآوری گروهی آغاز کنید. این کار مستلزم صرف چند ساعت در هفته برای برگزاری جلسه در داخل یا خارج شرکت است. صرفا در سخن از نوآوری حمایت نکنید. جلسات را برگزار کنید و به خلاق ها به خاطر تلاش شان پاداش بدهید. برای این کار می توانید درصدی از افزایش سود یا کاهش هزینه را که حاصل یک خلاقیت یا نوآوری است، به پیشنهاددهنده آن بدهید.

۲) دیوار بین افراد را بردارید.
کار کردن در انزوا خلاقیت را از افراد می گیرد. اگر افراد در بخش های مختلف با هم صحبت نکنند امکان استفاده از دانش یکدیگر از میان می رود و پرسش های اندکی در ذهن ها مطرح می شود. کارشناسان پیشنهاد می کنند در سازمان، تیم هایی متشکل از افراد از بخش های مختلف تشکیل دهید. این افراد باید دارای تخصص های مختلف و میزان گوناگون تجربه باشند و در فواصل زمانی معین با هم ملاقات کنند. ترتیبی دهید که در این جلسات اعضای تیم پرسش هایی مطرح کرده و به دنبال پاسخ آن ها باشند.

۳) با یک شکلی ها مبارزه کنید.
استیو شاپیرو، مدیر یک شرکت مشاور نوآوری می گوید: «یکسان بودن افکار، تجارب، تخصص ها و پیشینه ها خلاقیت را از میان می برد و نوع دیگر فکر کردن عامل اصلی نوآوری است.» سازمان هایی نوآور هستند که در آن ها چهار گونه نیروی انسانی حضور داشته باشند: نیروها ی خلاق، نیروهای به وجود آورنده اتفاق نظر، نیروهایی با ذهن منتقد و نیروهای مجری برنامه ها. این ترکیب از نیروی انسانی تمام عناصر لازم جهت تولید نوآوری و اجرای برنامه های جدید را فراهم می کند. نکته بسیار مهم این است که یکسان نبودن تشویق شود یعنی پاداش هایی برای افراد با ایده های جدید در نظر گرفته شود اما در مجموع تنوع مثبت در سازمان به معنای بهره گیری سازمان از طیفی متنوع از تخصص ها و تجارب است.

۴) فرضیات را از نو بررسی کنید.
فرض هایی که تصور می شود هیچ شکلی در آ نها وجود ندارد، نابود کننده خلاقیت و نوآوری هستند (البته مرگ و پرداخت مالیات استثنا هستند) واقعیت این است که با گذشت زمان و تغییراتی که در محیط تجاری، قوانین و سلایق مشتری ها و… پدید می آید بسیاری از فرضیات اولیه که مسلم فرض می شدند تغییر می کنند. وابسته ماندن به آن ها اشتباه محض و عامل توقف نوآوری در سازمان است.

۵) منابع ارزشمند سازمان را شناسایی و از آن ها استفاده کنید.
اکثر سازمان ها از آ نچه انجام می دهند درکی روشن دارند اما از آنچه می دانند یا دارند نه. نوآوری حاصل شناسایی این منابع ارزشمند و استفاده از آن ها ست. کار را با فهرستی دوبخشی که هر بخش از دو ستون تشکیل شده آغاز کنید. در بخش چپ فهرست خدماتی را که به مشتری ها ارایه می کنید و نیز قابلیت های استثنایی داخلی شرکت را در آینده می توانید به آن ها که خدمت ارایه دهید یادداشت کنید.
از توانایی های کنونی می توان برای استفاده از فرصت های جدید استفاده کرد. هنگامی که چنین فهرستی تهیه کردید با وضوح بیش تر می توانید روی مشتری های بالقوه فکر کرده و اقدام برای جذب آن ها را آغاز کنید. دانش نهفته در ذهن نیروی انسانی نیز از دارایی های بسیار مهم شرکت است. هنگام استخدام نیروی کار فرم استخدام باید به گونه ای تنظیم شده باشد که متقاضیان تمام مهارت ها، تخصص ها، تجارب و توانایی های خود را در آن قید کنند.

موفق و پاینده باشید.

پست های مرتبط

با دروغ در مذاکره چه کنیم؟ | پل طلایی مذاکره

تا حالا شده در یک جلسه مذاکره بدونی کسی داره دروغ میگه؟! تمام مدتی که داره به حرف زدنش ادامه میده به این فکر کنی که چجوری می تونی ضایع اش کنی که دلت خنک بشه؟ شاید دیگر به...

ادامه مطلب

شناخت تیپ های شخصیتی بر اساس مدل Disc

داستان زندگی من هم پیچیدگی خودش را دارد.شخصیت شناسی دیسک پر از فراز و نشیب، درست مثل همه کسانی که امروز موفق هستند و حرفی برای گفتن دارند. شخصیت شناسی دیسک شاید فکر کنید منم مثل خیلی های دیگه...

ادامه مطلب

مذاکره آسانسوری

ای کاش من زودترمذاکره آسانسوری را یاد می‌گرفتم مذاکره آسانسوری که مطمئنا یکی از اصول اولیه یک مذاکره موفق هست مطمئنا فرصت های خوبی رو که از دست دادم رو حفظ می کردم اوضاع خیلی بهتر از الان بود....

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثروت آفرینان (باشگاه ملی جنگنده‌های اقتصادی ایران)

موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس با مدیریت مهندس امیرحسین مظاهری نزدیک به سه دهه فعالیت علمی و تخصصی در زمینه های کسب و کار و تکنیک های فروش، کارآفرینی و سخنوری، مدیریت منابع انسانی و مدیریت زمان، تحلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی روز داشته است. و تا امروز رسالت خود را در آموزش و تعالی کسب و کارهای جامعه دانسته است تا بتواند به نوبه خود در خدمت جامعه و فعالان اقتصادی باشد.

26403740 021
مشاوره و پشتیبانی 24 ساعته در واتساپ: 09104394947
آدرس: تهران، شریعتی، ابتدای میرداماد، پلاک 4،طبقه 3
logo-samandehi

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس می‌باشد.