سمینار سلاطین کسب و کار ۱۳۹۶.۱۰.۲۵
در سمینار سلاطین کسب و کار ۱۳۹۶.۱۰.۲۵ با حضور احد عظیم زاده چه گذشت؟
سلاطین کسب و کار چه میکنند؟
با احد عظیم زاده خواهیم آموخت :
-
فاکتورهایی برای خلق ثروت
-
«نمیشود» وجود ندارد
-
همه نمیتوانند کارآفرین شوند
-
زرنگ چه کسی است
فاکتورهایی برای خلق ثروت
هفتمین برنامه از سلسله برنامههای سلاطین کسب و کار امروز (دوشنبه ٢۵ دیماه) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. مهندس امیرحسین مظاهری سیف ، کارآفرین برتر حوزه IT و برگزارکننده این برنامه، در هر جلسه از سلسله نشستهای سلاطین کسبوکار به سبک دانشگاه هاروارد، با دعوت از یک کارآفرین برتر، مدل زندگی وی را مورد بررسی قرار میدهد. او این هفته میزبان احد عظیمزاده ، موفقترین تاجر فرش ایرانی بود.
«نمیشود» وجود ندارد
عظیمزاده میهمان این مراسم، سخنان خود را با جمله «نمیشود وجود ندارد» آغاز کرد تا از همان نقطه آغاز سنگهای خود را با مخاطبانی که همواره ساز زندگیشان را با جمله «نمیشود» ناکوک میکنند واکنده باشد.
سپس از نقطه صفر زندگی کاریاش سخن گفت، زمانی که در سنین شش هفت سالگی پدر خود را از دست داده بود و به ناچار باید از دنیای کودکی خداحافظی میکرد تا برای گذران زندگی وارد بازار کسبوکار شود؛
کسبوکاری که در یکی از روستاهای کوچک شهرستان اسکو به نام اسفنجان کلید خورد و امروز شهرتی جهانی یافته است.
احد عظیمزاده در همان شش ، هفت سالگی وارد کارگاه قالیبافی شد؛ کاری که هرچند برای دستان کوچک آن روزهای او خیلی بزرگ بود اما دروازهای شد برای آشناییاش با دنیای پرنقش قالی.
از کلاس اول ابتدایی پشت دار قالی نشست و فرش را همچون کلاس درس آموخت از چیدن پشم گوسفند، تا ریسیدن و رنگ زدن و… به قول خودش «از صفر تا صدش را یاد گرفت». پنج شش سالی که گذشت و کمی که جان گرفت، با همان ذهن کودکی به فکر ایجاد تغییری در کارش افتاد، پس با پسانداز اندکش شروع کرد به خریدن فرشهای کوچک تا آخر هفتهها در بازار تبریز بفروشد.
افزایش دستمزد با خرید مرغ و خروس
این کودک آذری در این میان فکر دیگری هم برای افزایش دستمزد خود کرده بود، خرید مرغ و خروس و فروش آن در شهر که به گفته خودش رساندن مرغ و خروسها به شهر نیز خود قصهای است جداگانه.
به هر روی پله پله بالا آمد. احد عظیمزاده کودک روستایی آذری که روزگاری برای امرار معاش خانوادهاش دستان کوچک خود را وقف قالی کرد، امروز به بزرگترین بیزینسمن جهان تبدیل شده و تنها فردی است که تندیس الماس لندن را برای زادگاهش به ارمغان آورده است.
این تاجر موفق که چندن بار و حتی تا همین دهههای اخیر ناچار شده تجارت خود را از سر بگیرد، آنگونه که خود میگوید هیچ گاه ناامید نشده، توکل کرده دستانش را به زانوانش گرفته و دوباره برخاسته است.
عظیمزاده رسیدنش به این حد از موفقیت را مدیون تمرکز بر سه فاکتور میداند: «خدا، کار، پول» او حالا با بهرهگیری از این سه عنصر الگویی است در پیش دیدگان حضاری که تشنه دیدن نمونهای زنده از موفقیت در حیطه کسبوکار و شنیدن روایت زندگیاش هستند.
از عظیمزاده چه آموختیم؟
پنل دوم این برنامه به بررسی زندگی احد عظیمزاده، اختصاص داشت؛ بررسیای که امیرحسین مظاهری آن را با یک پرسش از شرکتکنندگان آغاز کرد: «از سخنان عظیمزاده چه آموختیم؟»
ریسکپذیری، سحرخیزی، تمرکز بر کار و سلامت اخلاقی از جمله پاسخهایی بود که به این پرسش داده شد. مظاهری با تایید همه این عوامل در موفقیت احد عظیمزاده، اما سلامت اخلاقی را یکی از نکات مهم زندگی کارآفرینان برتر دانست؛ نکتهای که کسبوکار آنها را پایدار نگه میدارد
«یکی از بزرگترین مشکلات ثروتمندان نوپا حاشیههای اخلاقی است. من بسیاری از ورشکستگان را دیدهام که به خاطر این حاشیهها خیلی زود همه ثروت خود را از دست دادهاند.»
نکته دیگر نهفته در پس زندگی کارآفرینانی چون عظیمزاده به عقیده مظاهری تمرکز بر روی کار بود. مظاهری با تاکید بر سه عنصر خدا، کار و پول مورد اشاره عظیمزاده تمرکز بر این سه عنصر را اصلیترین نکات موفقیت وی قلمداد کرد و افزود تمرکز بر روی کار، مهمترین ویژگی زندگی این افراد است.
همه نمیتوانند کارآفرین شوند
مظاهری در ادامه با بیان اینکه «هر آدمی نمیتواند کارآفرین شود. افزود:
«متاسفانه به دلیل همین هل دادن به سمت کارآفرینی امروز بخش اعظمی از جوانانمان را بدبخت کردهایم.»
وی با تاکید بر اینکه کارآفرین کسی است که از «ساختن و از اول بودن لذت ببرد» گفت پول گرچه مهم است اما باید اولویت سوم باشد، آنچه برای کارآفرینان باید در صدر باشد آفرینش و ایجاد کار است.
وی با اشاره به این موضوع که تاکنون زندگی دو هزار و هفتصد کارآفرین را مورد بررسی موشکافانه قرار داده است اظهار داشت: «این خطای بزرگی است که گفته میشود راه ثروتمند شدن فقط کارآفرینی است.» به اعتقاد مظاهری کارآفرینی تنها یکی از راههای ثروتمند شدن و اتفاقا راهی بسیار سخت است.
دل نبستن به یک کار و تغییر آن نیز از نکاتی بود که به اعتقاد مظاهری خیلی از اوقات میتواند راهی برای فرار از بنبست یک کسبوکار به حساب آید.
زرنگ چه کسی است ؟
در ادامه این مراسم سمینار سلاطین کسب و کار ۱۳۹۶.۱۰.۲۵ شرکتگنندگان با اشاره به اینکه «زرنگی» یکی دیگر از ویژگیهای کارآفرینان موفق است، هرکدام تعبیری متفاوت از این واژه داشتند؛ تعاریفی که البته تعریف مظاهری در واقع تکمیلشده همه آنها بود: «زرنگ کسی است که بتواند فرصتها را خلق و از آنها استفاده کند.»
در ادامه سمینار سلاطین کسب و کار ۱۳۹۶.۱۰.۲۵ شرکت کنندگان نیز از مهمان برنامه سوال هایی پرسیدند.
مظاهری همچنین در پاسخ به پرسش یکی از شرکتکنندگان مبنی بر اینکه شنیدن روایت زندگی افرادی چون عظیمزاده از زبان خودشان چگونه به کسبوکار ما کمک میکند، گفت
«ما از زندگی هیچ کس کپیبرداری نمیکنیم. همه افرادی که به اینجا دعوت میشوند بهانه یادگیری ما هستند و ما میتوانیم از آنها ایده بگیریم.
وی در پایان یکی از آفتهای کلاسها و کتابهای موفقیت در کسبوکار را ارائه نسخهای دانست که آنها میکوشند به خورد مخاطب دهند، حال آنکه مخاطب باید تنها از این نوع کتابها و کلاسها ایده بگیرد و نسخه خودش را پیدا کند.
سمینار سلاطین کسب و کار ۱۳۹۶.۱۰.۲۵ با حضور احد عظیم زاده هم با موفیقت برگزار شد.جلسه بعدی سلاطین کسبوکار دوشنبه هفته آینده ساعت شانزده در فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد.
برای ثبت نام در سمینار بعدی هم اکنون ثبت نام نمایید.
دریافت pdf این سمینار از طریق لینک تلگرام ثروت آفرینان
به نکات بسیار کاربردی و آموزنده ای اشاره کردید ممنون هرکس باید خودش ایده بگیرد و الگوی خودش رابسازد نه اینکه کپی برداری کند