0
تومان
0
تومان

سلاطین کسب و کار سلطان حسین فتاحی 1396.11.23

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

سمینار سلاطین کسب و کار سلطان حسین فتاحی

«امرسان» از ایده تا برند …در سمینار سلاطین کسب و کار سلطان حسین فتاحی

تحلیل و بررسی زندگی حرفه‌ای سلطان ‌حسین فتاحی

یازدهمین دوره از سلسله برنامه ‌های سلاطین کسب و کار به روال هر دوشنبه (بیست و سوم بهمن‌ ماه) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. سلطان‌ حسین فتاحی، مدیرعامل شرکت تولیدی امرسان، مهمان این برنامه بود که در قسمت نخست آن از پیشینه فعالیت اقتصادی خود، شکست ‌ها و رمز و رازهای موفقیت و پیشرفت برند امرسان برای شرکت‌ کنندگان گفت. در قسمت دوم، امیرحسین مظاهری نیز چون هفته ‌های گذشته به بررسی و تحلیل زندگی این کارآفرین موفق پرداخت.

علت ورشکستگی کسب و کارها در شرایط کنونی چیست؟

سلطان‌ حسین فتاحی، پیش از سخن گفتن از خود به آنالیز کسب و کارها و نقاط قوت و ضعف آن ‌ها پرداخت و سخن خود را با دسته‌ بندی برایان‌ تریسی (یکی از بزرگترین صاحب‌ نظران مدیریت در دنیا) از انسان ‌ها آغاز کرد: «انسان ‌ها به سه گروه تقسیم می ‌شوند: ۱. کسانی که تغییرات را به وجود می‌ آورند؛ ۲. کسانی که از تغییرات پیروی می‌ کنند و ۳. کسانی که از تغییرات بی ‌خبرند.»

در ادامه سلاطین کسب و کار سلطان حسین فتاحی

وی سپس با تاکید بر این نکته که قرار است راجع به گروه نخست و چگونگی موفقیت آن ‌ها سخن بگوید، در مورد علل ورشکستگی کسب و کارها در شرایط کنونی گفت: «عمل کردن طبق شرایط گذشته یا غرق شدن در موفقیت گذشته و به عبارت بهتر عدم درک دوران ، موجب ورشکست شدن بسیاری از کسب و کارها می ‌شود.»

فتاحی با تاکید بر اینکه دوران، در اقتصاد کشورهای نفتی با نوسان بیشتری روبه‌روست، موفقیت اقتصادی را معلول درک آن دانست و افزود: «آن ‌هایی که نسخه زمان رونق را برای زمان رکود می‌ پیچند، محکوم به فنا هستند؛ چون شرایطی که بر دوران رونق بر اقتصاد کشور حاکم بوده قطعا در دوران رکود نیست.»

بیست درصدی‌ های زمان رکود چه کسانی هستند؟

سلاطین کسب و کار سلطان حسین فتاحی

سپس با بیان اینکه موفق ماندن مشکل‌ تر از موفق شدن است، افرادی را که در شرایط کنونی اقتصادی ایران یعنی دوران رکود، هنوز در این عرصه موفق مانده ‌اند، تنها ۲۰ درصد از صاحبان کسب و کار در زمان رونق خواند؛ درصدی که به زعم وی به دلیل عمل بر اساس تفکر، بهروه ‌وری‌ بالا و پایین نگه داشتن هزینه ‌ها در موفقیت مانده‌ اند. فتاحی ایجاد کننده ‌های بازارهای اینترنتی، استارت‌ آپ ‌های تحویل غذای خانگی، بات تلگرام، انواع آموزش‌ ها اعم از ورزشی، مدیریتی و…، تورهای گردشگری و… را جزء این ۲۰ درصد موفق در عرصه اقتصاد ایران دانست که در شرایط رکود کنونی کشور، کسب و کاری پررونق دارند.

ورود به عرصه فنی

فتاحی سپس با این مقدمه نسبتا طولانی، به روایت زندگی خود پرداخت و به زمانی بازگشت که در دوازده سالگی در شرکت آزمایش مشغول به کار شد: «در همه بخش ‌های کارخانه آزمایش کار کردم، رسم فنی‌ ام بسیار خوب بود و در این زمینه خوب کار می‌ کردم.» وی پس از اخذ مدرک سیکل فنی به کارخانه الکترولوکس رفت اما به گفته خود بیشترین اندوخته ‌هایش را از شرکت «ساراول» کسب کرد.

فتاحی از مدیر فنی وقت کارخانه ساراول یاد کرد که با عملکردش در این مجموعه، سه نکته اساسی را در این عرصه به او آموخت: «نخستین نکته هدایت عین عمل بود؛ وی هر روز به کارگاه ‌ها سر می‌ زد تا مطمئن شود کارگران در کار مشکلی ندارند و طبق هدف پیش می‌ روند. ریسک ‌پذیری دومین نکته ‌ای بود که از ایشان آموختم، او هرچه را که طراحی می ‌کردم، می ‌گفت بروم و آن را بسازم و اگر چیزی که ساخته بودم مشکلی داشت آن را برطرف می ‌کرد. نکته سوم این بود که در گزینش سخت‌ گیری می ‌کرد و می‌ کوشید افراد مستعد را برای کار در کارخانه گلچین کند.»

۵ شرکت بزرگ در عرصه تولید ، صادرات و واردات

مدیرعامل برند امرسان که اکنون صاحب ۵ شرکت بزرگ در عرصه تولید ، صادرات و واردات با همین برند است، وقتی سال ۱۳۵۷ از خدمت سربازی بازگشت دیگر شرایط ساراول، مثل گذشته نبود، به دلیل شرایط انقلابی کشور، این کارخانه به دست نیروهای کارگری افتاده و دیگر از مدیران پیشین خبری نبود. فتاحی به دلیل تجربه بیشتر، به عنوان رئیس شورای اسلامی کارخانه برگزیده و عملا مدیریت کارخانه را در دست گرفت .

هم زمان با آن، کار تعمیرات لوازم خانگی چون ماشین لباسشویی و یخچال را هم در مغازه‌ های تعمیراتی به صورت درصدی انجام داد. کارخانه ساراول که حالا به علت شرایط جدید به تولید کولر و… روی آورده بود تجربه بسیار خوبی برای فتاحی بود تا ایده نهایی را در ذهنش شکل دهد، ایده ‌ای که در نهایت منجر به ترک این کارخانه شد: «از ساراول که بیرون آمدم مدیریت یک کارگاه کلمن‌ سازی را بر عهده گرفتم و کم کم به این فکر افتادم که چگونه می‌ توانم یخچال تولید کنم.»

سودای یخچال

سلطان‌ حسین فتاحی که در این مقطع، سودای ساخت یخچال را در ذهن می‌ پروراند، برای آموختن ساخت بدنه آن باید چاره‌ ای می‌ اندیشید پس به مدت ده روز یک کارگاه کابینت ‌سازی را با دستگاه ‌ها و کارگرانش اجاره و ده یخچال تولید کرد. یخچال ‌های تولید شده را در یک گاراژ ۴۰ متری که آن نیز اجاره‌ای بود در معرض نمایش مغازه ‌داران اطراف گذاشت و با استقبال بسیار خوبی از جانب آن ‌ها مواجه شد. همین استقبال نخستین سرمایه ‌های قطره ‌چکانی کارخانه امرسان را فراهم آورد و پس از آن با گذشت حدود سه سال کارخانه کم کم شکل گرفت و رونق بسیار خوبی گرفت.

برای صاحب برند امرسان همیشه اوضاع بر وفق مراد نبود، او تا به امروز سه شکست بزرگ را تجربه کرده و پس از همه آن ‌ها دوباره سر پا ایستاده و ادامه داده است تا نتیجه کارش امروز برندی باشد که در حوزه خود حرف ‌های بسیاری برای گفتن دارد.

چگونه در شرایط رکود، در رونق بمانیم؟

امیرحسین مظاهری در قسمت دوم ” سلاطین کسب و کار سلطان حسین فتاحی ” با اشاره به سخن فتاحی مبنی بر اینکه تنها ۲۰ درصد از صاحبان کسب و کار در شرایط رکود، رونق کار خود را حفظ می‌کنند، تغییر ایده ذهنی کارآفرین را در شرایط تغییر دوران اقتصادی لازمه ماندن وی در موفقیت خواند.

مظاهری سپس با بیان اینکه «مهندسی مجدد» در کسب و کار یکی از نکات حائز اهمیت در رشد اقتصادی است، در تعریف این اصطلاح گفت: «مهندسی مجدد به ما می ‌گوید چطور باید کاری را انجام دهیم.» و افزود: «امروز مساله ما نه تولید، بلکه فروش و پیدا کردن مشتری است.»

سلاطین کسب و کار سلطان حسین فتاحی

وی در پایان با بیان اینکه ثروت از حل زنجیره‌ ای از مشکلات بدون حل به وجود می ‌آید مکانیزم انتخاب شغل اکثریت افراد را که تنها با شنیدن تعریف سود سرشار یک کسب و کار به سراغ آن می‌روند، مورد انتقاد قرار داد و افزود: «پول از سه عنصر پول، تخصص و ارتباطات به دست می‌ آید. کسانی که دو گزینه اول را ندارند می توانند با قدرت ارتباطاتشان از تخصص و منابع دیگران استفاده کنند اما پاسخ به این پرسش که چگونه می ‌توان از پول و منابع دیگران استفاده کرد، قطعا به سرعت به دست نخواهد آمد و پروسه ‌ای زمان‌بر است.»

در آخر نظر جناب آقای فتاحی در مورد سمینار سلاطین کسب و کار را می بینیم

سلاطین کسب وکار دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶ در فرهنگسرای رسانه برگزار می ‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی