0
تومان
0
تومان

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

اصول تبلیغات دهان به دهان «Word Of Mouth Marketing» یک روش کاملا متداول در تمام دنیا است.

این روش بازاریابی در اولین تعامل متوقف نمی‌شود و معمولاً به سلسله‌وار از تعاملات بعدی منجر خواهد شد. می‌توان گفت بازاریابی دهان به دهان نوعی تبلیغ رایگان است که از حاصل تجربیات فرد به وجود می‌آید. سال ها پیش که مردم اولیه در کنار رودها سکنا گزیدند با تبلیغات دهان به دهان از محل زندگی خود باعث به وجود آمدن یک قبیله واحد شدند.

اصول بازاریابی دهان به دهان به دو نوع شفاهی یا کلامی تقسیم می شود. شما در طی روز این نکته را مورد بررسی قرار دهید که در چه جاهایی رفت و آمد دارید و با چه کسانی صحبت می کنید و چقدر از تبلیغات دهان به دهان استفاده می کنید.

روش بازاریابی دهان به دهان روش جذابی است و باعث می شود به دوست یا آشنای خود پیشنهاد دهیم که رفتی شهر دیگر یا حتی کشور دیگر حتما در این رستوران را خاص را تست کن یا حتما از این پاساژ دیدن کن.

تاریخچه بازاریابی دهان به دهان

جرج سیلورمن پیشگام در زمینه بازاریابی دهان به دهان هنگامی مفهوم بازاریابی دهان به دهان را درک کرد که در یک روش گروهی را برای صحبت با پزشک‌ها در مورد محصولات دارویی جدید ایجاد کرده بود. او نام این روش را«تأثیرگذاری فرد روی یک گروه از طریق کنفرانس راه دور» گذاشته بود. درنتیجه‌ این گفت‌وگوها سیلورمن متوجه شد یک گروه از پزشکان که به یک دارو بدبین بودند نظرشان را بعد از صحبت و دیالوگ با گروهی از پزشکان که به این دارو نظرات مثبت داشتند تغییر دادند و یا حتی صحبت این پزشک‌ها نظر گروهی از مصرف‌کننده‌های قبلی که تجارب منفی از این دارو داشتند را نیز عوض کرده بود.

هیاهوی بازار Buzz چیست؟

هیاهوی بازاریابی عبارتی است که در بازاریابی دهان به دهان به عنوان تعامل مصرف‌کننده‌ها در جهت تقویت پیام اصلی بازاریابی شناخته می‌شود.

برخی Buzz را به عنوان نوعی هیجان یا مشارکت مثبت درباره یک محصول یا خدمات می‌دانند. هیاهوی مثبت اغلب هدف روابط عمومی بوده است. از محصولاتی با هیاهوی بازاریابی قوی می‌توان  کتاب هری پاتر را مثال زد.

در مورد بازاریابی ویروسی بیشتر بخوانید

با ظهور وب بسیاری از وب‌استارت‌آپ‌ها مثل فیس‌بوک، یوتیوب و… از این روش بازاریابی دهان به دهان قدرتمند استفاده کردند. با افزایش استفاده از اینترنت به عنوان یک پلتفرم بازاریابی دهان به دهان به یک منبع قدرتمند برای مصرف‌کننده‌ها و بازاریاب‌ها تبدیل‌شد.

کمپین‌های بازاریابی

استراتژی‌های موفق ساخت کمپین‌های بازاریابی دهان به دهان سخت به دست می‌آید و نباید قدرت مردم را دست کم گرفت. یک فاکتور مهم باید در هر برند به صورتی هنرمندانه و منحصربه‌فرد پیاده‌سازی شود. تبلیغات دهان به دهان به دو نوع  خلق هیاهوی بازاریابی و تقویت کردن هیاهوی تولیدشده تقسیم می شود.جز اول را در بالا بررسی کردیم و در این قسمت به دهان به دهان گشتن توسط فضای وب بازتولید و تقویت آن می پردازیم. تبلیغات ها می توانند باعث پسرفت شما در برند شوند یعنی رقابای شما می توانند از طریق بازاریابی ویروسی به شکل ویدیو کلیپ، بازی‌های Flash تعاملی یا بازی‌های تبلیغاتی، کتاب‌های الکترونیک، نرم‌افزارهایی با قابلیت برند شدن، تصاویر، پیام‌های متنی یا ایمیل اقدام به براندازی برند شما کنند.

دیگر اهداف بازاریاب‌های علاقه‌مند به کمپین‌های موفق بازاریابی ویروس می‌تواند شناسایی افرادی با توانایی زیاد در شبکه‌های اجتماعی باشد که به نحوی تحت تاثیر تبلیغات رقبا قرار گرفته‌اند.

در مورد بازاریابی نفوذی بیشتر بخوانید

به صورت کلی تشویق و تمجید مردم نمی تواند بازاریابی دهان به دهان را به سادگی درباره منطق یک کسب و کار یا مدل سودآوری آن هیجان‌زده کنند. کلید استراتژی بازاریابی دهان به دهان شناسایی نکاتی در مورد آن برند است که توانایی ساخت یک هیاهوی طبیعی را داشته باشد.

گوگل از چه استراتژی استفاده کرد؟

گوگل سرویس Gmail را در اختیار عموم قرارداد ثبت‌نام در دقایق اولیه انجام شد. این تکنیک گوگل یکی از موفقیت‌ آمیزترین اتفاقات در بازاریابی دهان به دهان بود. گوگل ابتدا سرویس ایمیل را در اختیار کارکنان خود قرارداد سپس از آن‌هاخواسته بود تا به دوستان و آشنایان‌شان دعوت‌نامه عضویت در این سرویس را ارسال نمایند وهمین روند ادامه پیدا کرد  تا در سال 2004 این سرویس را به عموم مردم عرضه نمود.

انواع بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان از نظر سرنویتز که کتاب بازاریابی شفاهی را به رشته تحریر درآورده است به پنج نوع تقسیم می شود که تمامی آنها با کلمه T آغاز می شوند.

Talkers به کسانی اشاره دارد که درباره‌ی ما صحبت می‌کنند. مشتریان، علاقه‌مندان و محصولات ما وبلاگ نویس‌ها و اینفلوئنسرها از جمله کسانی هستند که در این گروه قرار می‌گیرند.

Topics به موضوعاتی اشاره دارد که Talker‌ها باید برای حرف زدن در اختیار داشته باشند.

خدمات خوب، تخفیف‌های ویژه و تبلیغات خاص این‌ها، می‌توانند موضوع خوبی برای حرف زدن مردم درباره‌ی شما باشند.

Tools به همه‌ی ابزارهایی اشاره دارد که کمک می‌کنند پیام‌های مردم سریع‌تر و ساده‌تر ردوبدل شوند.

فرم‌های پیشنهاد محصول به دوستان وبلاگ‌ها، نمونه‌ محصول، فضاهای گفتگوی آنلاین نمونه‌هایی از این ابزارها محسوب می‌شوند.

Taking Part به این نکته اشاره می‌کند که برای تقویت انتقال دهان به دهان پیام‌ها باید خود شما هم در گفتگوها مشارکت داشته باشید.

این کار با پاسخ به بازخوردهای مشتریان مشارکت در بحث‌های آنلاین و نیز همراهی با مخاطبان در شبکه های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

Tracking   آخرین T از مجموعه‌ پنج T پیشنهادی سرنوویتز است.

ردیابی آن‌چه روی‌داده و مکالمه‌ها و گفتگوهایی که صورت می‌گیرد ستون دیگر برنامه‌های بازاریابی دهان به دهان است. این‌که بدانید چه کسانی در چه فضاهایی چقدر و چگونه درباره‌ی شما حرف می‌زنند.

سخن آخر

حتی در جوامعی که تعداد آنها بسیار کم است تبلیغات دهان به دهان رواج دارد اما شما نباید گول انواع تبلیغات دهان به دهان را بخورید و  باید بسته به نیاز خود انتخاب کنید که چه محصولی را خریداری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی