سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
100% پرداخت مطمئن!
تومان 0
گرایش های دکتری مدیریت کسب و کار (1)

گرایش های دکتری مدیریت کسب و کار

فهرست مطالب

در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری مدیریت کسب و کار در سال 1400-1401 پرداخته ایم. دکتری مدیریت کسب و کار یا همان DBA ابعاد مختلف مشاغل را بررسی می کند و بالاترین مقطع تحصیلی مدیریت به شمار می رود. فارغ التحصیلان رشته MBA که مایل به ادامه تحصیل و فعالیت در سطح حرفه ای هستند، می توانند با توجه به توضیحات ارائه شده بهترین گرایش دکترا مدیریت کسب و کار را انتخاب کنند.

آموزش های این رشته در حوزه فعالیت های مدیران اجرایی کاربرد دارد و بالاترین مقطع مدیریت عالی کسب و کار محسوب می شود. طول مدت تحصیل دکتری رشته مدیریت کسب و کار، 4 الی 5 سال است و دانشجویان به تحقیقات کاربردی بر روی موضوعات شغلی واقعی می پردازند. بعضی از گرایش های این رشته مناسب برای تدریس در دانشکده ها و برخی دیگر برای اشتغال در بازار کار تحت عنوان مدیر اجرایی هستند.

طبق آمار ها، درآمد فارغ التحصیلان گرایش های مختلف دکتری رشته مدیریت کسب و کار یا همان DBA در کشور های توسعه یافته، سالانه بيش از 90 هزار دلار است.

دکتری مدیریت کسب و کار چیست؟

دکتری مدیریت کسب و کار یا دی بی ای، (به انگلیسی: Doctorate Of Business Administration – DBA) یک مدرک دکترای تحقیقی و متمرکز بر اجرای شیوه های کاربردی تجارت است. سطح این دوره بالاتر از دوره های MBA است. در واقع مدرک DBA یک مدرک ترمینال در شاخه مدیریت بازرگانی به شمار می رود و به گسترش دانش و تئوری های تجارت کمک می کند. این رشته بر پایه دانش نظری و استفاده عملی در کسب و کار طراحی شده است. فارغ التحصیلان این رشته با هدف حل مشکلات، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در بازار کار به فعالیت میپردازند.

تخصص های DBA می تواند در زمینه هایی نظیر حسابداری، مالی، مدیریت، بازاریابی و مدیریت عملیات باشد. در صورتی که دوره دکتری مدیریت کسب و کار را به صورت تمام وقت به پایان برسانید مدت زمان تحصیل، می تواند حدود کمتر از 3 الی 4 سال باشد.

تفاوت دوره DBA با دوره MBA

در طول دوره‌ی MBA افراد روش‌های موفق مدیریتی روز دنیا که دارای قطعیت و ثبات است را می‌آموزند. در حالی که در دوره DBA توسعه روش های نوین مدیریتی با توجه دید و تجارب خود مدیران صورت میپذیرد.

مهم‌ترین کاربرد DBA پیاده و مناسب‌سازی نظریه‌های علمی مدیریتی برای استفاده در فضای واقعی کسب و کار است. اگر به فکر کارآفرینی و راه انداز کسب وکار شخصی هستید، قطعا دوره ی کامل مدیریت کسب و کار(MBA) که در موسسه ثروت آفرینان به علت بومی سازی های تخصصی به MBA PLUS معروف است به شما پیشنهاد میشود.

MBA+

مسیر تحصیلی MBA PLUS

انواع گرایش های دکتری مدیریت کسب و کار

انواع گرایش های دکتری مدیریت کسب و کار در حال حاضر شامل موارد زیر است که در ادامه به معرفی هر گرایش پرداخته ایم:

  • استراتژی
  • بازاریابی
  • رفتار سازمانی و منابع انسان
  • سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
  • عملیات و زنجیره تامین
  • فناوری
  • مالی
  • نوآوری و توسعه محصول و خدمت
  • عمومی
  • سازمان های پروژه محور
  • خدمات
  • کارآفرین
  • کسب و کار بین المللی
  • انرژی

انواع گرایش های دکتری مدیریت کسب و کار

 

گرایش عمومی دکتری مدیریت کسب و کار

هدف از گرایش عمومی دکتری مدیریت کسب و کار، افزایش سطح توانایی در زمینه موضوعات وسیع مدیریتی است. درس های این گرایش بسیار متنوع هستند و فارغ التحصیلان می توانند با توجه به علاقمندی خود به عنوان مشاور یا مدیر بخش های مختلف سازمان های تولیدی یا خدماتی به فعالیت بپردازند.

دانشگاه هایی که به اساتید دروس گرایش های تخصصی دسترسی ندارند می توانند در این گرایش از دکتری مدیریت کسب و کار، دانشجو بپردازند. ا این رشته ترکیبی عمومی از گرایش های مختلف DBA است.

 

گرایش مالی دکتری مدیریت کسب و کار

در گرایش مالی دکتری مدیریت کسب و کار دانشجویان به بررسی نظریه های کلاسیک مدیریت مالی و کاربرد نظریه های جدید در سرمایه گذاری می پردازند. این دانشجویان می توانند راهکارهای موثر برای توسعه فعالیت های سرمایه گذاری ارائه دهند.

همچنین قادرند اقدامات موثر در زمینه رفع مشکلات اقتصادی بنگاه های مختلف مالی بردارند. این گرایش مهارت نحوه بودجه بندی سرمایه، تامین مالی و اداره منابع و مصارف سازمانی و کسب و کار نظیر دارایی ها و بدهی های جاری را آموزش می دهد.

کسانی که در این گرایش به تحصیل می پردازند، قادر به کسب مهارت تحلیل صحیح بازارهای مالی هستند و می توانند به خوبی به تحلیل وضعیت مالی سازمان ها و صنایع بپردازند. به این ترتیب به تصمیم گیری مالی موثر در بنگاه های اقتصادی پرداخته و نقش حیاتی در بهبود و رشد کسب و کار ایفا می کنند.

فارغ التحصیلان این گرایش از دکتری رشته مدیریت کسب و کار با تسلط بر قواعد مالی، در موضوعاتی نظیر مقررات مالی، مهندسی مالی و طراحی ابزارهای کار، مدیریت ارزشیابی اوراق بهادار و بنگاه، همچنین مدیریت استراتژی ریسک پذیر، قیمت گذاری، اقتصاد سنجی مالی، مدیریت مالی بانکداری و بین المللی، مالیه اسلامی، نظریه بازار سرمایه و … به فعالیت موثر در جهت گسترش بازار کار می پردازند.

 

گرایش خدمات دکتری مدیریت کسب و کار

گرایش خدمات، از گرایش های محبوب دکتری مدیریت کسب و کار است که در دنیای امروزی بخشی مهم از اقتصاد و مبادلات تجاری محسوب می شود. این گرایش در بازار کار صنایع خدمات ایران نقش مهمی ایفا می کند و فارغ التحصیلان این گرایش، به درک عمیقی از عملکرد انواع صنایع خدمات و مفاهیمی نظیر توسعه خدمت، مدیریت خدمات و سیستم های خدماتی می رسند.

گرایش خدمات در رشته DBA به بررسی موضوعاتی نظیر بازاریابی خدمات، مدیریت درآمد و ظرفیت واحدهای خدماتی، مدیریت استراتژیک خدمات و … می پردازد.

دکتری مدیریت کسب و کار چیست؟

 

گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

این گرایش از دکتری مدیریت کسب و کار، به آموزش مفاهیم سیستم های اطلاعاتی و فناوری می پردازد. در حقیقت این سیستم اطلاعاتی تمرکز بر ایجاد تعامل در میان کاربران در فرایندهای کسب و کار، داده و فناوری دارد.

فناوری اطلاعات به مطالعه و بررسی، توسعه، پشتیبانی، طراحی، پیاده سازی و مدیریت سیستم های اطلاعاتی، از طریق فناوری پیشرو می پردازد.

برای رشد و پیشرفت در بازار کار پر رقابت امروزی که بر پایه فناوری اطلاعات بنا شده است، لزوم تسلط بر این علم که از طریق گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری به مدیران منتقل می شود، انکار ناپذیر است.

در این گرایش دانشجویان می آموزند که چگونه به تولید اطلاعات با سرعت بالا و کیفیت مناسب در هر کسب و کار بپردازند. همچنین ارزش افزایی از طریق مدیریت اطلاعات و کاربرد آن در سطوح مختلف مدیریتی را فرامی گیرند. فارغ التحصیلان این رشته با پیاده سازی پروژه های فناوری اطلاعات و ساخت مدل های کسب و کار جدید که مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند، به ثروت آفرینی در مشاغل مختلف می پردازد.

 

گرایش استراتژی دکتری مدیریت کسب و کار

هدف از ارائه گرایش استراتژی دکتری مدیریت کسب و کار “DBA” در دانشگاه ها، انتقال دانش مدیریت استراتژیک کسب و کار، تحلیل عوامل اصلی موفقیت در عملکرد است. فارغ التحصیلان این گرایش از این طریق می توانند دلایل موفقیت سازمان های موفق را درک کرده و به اجرا و پیاده سازی عوامل موفقیت پایدار در قالب استراتژی های مدیریتی، در سایر کسب و کارها بپردازند.

بررسی و اطلاع از نظریه های پیشرفته مدیریت استراتژیک موجب تسلط بر اجرای راهکارهای متنوع در حوزه کسب و کار می شود. علاوه براین طی آموزش هایی که به دانشجویان در این گرایش از مدیریت DBA ارائه می شود، با مفاهیم بنیادین مدیریت استراتژیک نظیر موارد زیر آشنا می شوند:

انواع شیوه های تحلیل و برنامه ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک، اجرای استراتژی ها، بودجه بندی و کنترل منابع، مدیریت تحولات و چالش های اساسی، انواع تصمیم گیری های استراتژیک در شرایط عدم اطمینان، مدیریت استراتژیک در انواع کسب و کار و شرکت های هلدینگ، سازمان های دولتی و غیرانتفاعی و … .

 

گرایش بازاریابی دکتری مدیریت کسب و کار

در این گرایش از دکتری مدیریت کسب و کار، دانشجویان می آموزند که چگونه به بررسی پیچیدگی های رفتار مشتریان و بازار کار بپردازند و رفتار احتمالی مشتریان در بازار کار را پیش بینی می کنند. چنین آموزش هایی در دوره های آزار بدون نیاز به تحصیل در دانشگاه توسط موسسات آموزش آزاد ارائه می شود.

فارغ التحصیلان و علاقمندان این گرایش می توانند برای بهبود مهارت های پیش بینی بازار کار و رفتار مشتریان از دوره استراتژی پیشرو که به صورت آموزش آزاد توسط موسسه ثروت آفرینان برگزار می شود، استفاده کنند.

فارغ التحصیلان گرایش بازاریابی دکترا مدیریت DBA می توانند علاوه بر تخمین اندازه یک بازار، میزان سودآوری آن را برآورده کنند. گرایش بازاریابی به آموزش استفاده از نوعی دیدگاه با در نظر گرفتن میزان کسب سود و تامین نیاز های مشتریان برای ارائه کالا و خدمات می پردازد. به این ترتیب ه قیمت گذاری به نفع یک طرف، به زیان گروه دیگر از ذینفعان منجر نشود.

طی تکنیک های گرایش مدیریت بازاریابی، بخش هایی از بازار به عنوان بازار هدف شناسایی می شود و سازمان تمرکز خود را برای ارائه کالا و خدمات به آن بازار اعمال می کند. در این گرایش به موضوعاتی نظیر بازاریابی خدمات، مدیریت برند، ارتباطات بازاریابی و بین المللی، بازاریابی بین بنگاهی، تشخیص و پیش بینی رفتار مصرف کننده و قیمت گذاری پرداخته می شود.

فارغ التحصیلان و علاقمندان این گرایش می توانند برای بهبود مهارت های خود از دوره فروش و بازاریابی که به صورت آموزش آزاد توسط موسسه ثروت آفرینان برگزار می شود، استفاده کنند.

← جهت ثبت نام در دوره DBA PLUS اینجا را کلیک کنید →

گرایش کارآفرینی دکتری مدیریت کسب و کار

گرایش کارآفرینی دکتری مدیریت کسب و کار، به آموزش نحوه خلق ارزش افزوده می پردازد. این خلق ارزش با بهره برداری از فرصت ها برای راه اندازی کسب و کار جدید در قالب کارآفرینی انجام می شود. شخص کارآفرین با هدف تحقق ایده خلاقانه خود شرایط مورد نیاز را فراهم می کند و با توانایی تصمیم گیری صحیح و به موقع برای اجرای مراحل کار اقدام می کند.

فارغ التحصیلان این رشته با پرورش توانایی های خود و استفاده از مهارت ها و استعدادهای فردی و گروهی، به طراحی و سازماندهی ایده های خود بپردازند و از این طریق یک کسب و کار جدید ایجاد کنند.

اهمیت کارآفرینی به اندازه اهمیت توسعه کسب و کار در یک کشور است، در واقع کارآفرینان موتور محرکه رشد اقتصادی محسوب می شوند. در این گرایش به موضوعاتی نظیر توانایی تشخیص فرصت های کارآفرینی، مطالعات بازاریابی، شرایط لازم برای کارآفرینی اجتماعی و سازمانی و … پرداخته می شود.

فارغ التحصیلان و علاقمندان این گرایش می توانند برای بهبود مهارت های خود از دوره شم اقتصادی و دوره آموزشی جذب و استخدام تیم سازی که به صورت آموزش آزاد توسط موسسه ثروت آفرینان برگزار می شود، استفاده کنند.

 

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، با توجه به اهمیت منابع انسانی که منبع حیات یک سازمان محسوب می شود طراحی شده است. در این گرایش تاکید بر شناخت رفتارهای انسانی برای مدیریت نیروی انسانی بوده و مهارت های لازم برای تحلیل رفتار سازمانی را آموزش می دهد.

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی بر استفاده موثر از نیروی انسانی برای تحقق اهداف سازمان تمرکز دارد. این گرایش مناسب برای بالا بردن قابلیت های مدیریت سازمان و انطباق با شرایط محیطی در فعالیت های فردی، گروهی و سازمانی دارد.

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در جهت بهبود کارایی سازمان و دستیابی به اهداف سازمان و جامعه فعالیت موثر داشته باشند. اجرای این اهداف از طریق ایجاد روابط بهتر خواهد بود و نتیجه آن ارزش آفرینی برای ذینفعان سازمان است.

مدیران فارغ التحصیل دکتری رشته مدیریت کسب و کار با گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی می توانند به به ایجاد شرایط پایدار برای تعامل متقابل فرد و سازمان، بستر لازم برای بهبود عملکرد را فراهم آورند.

طی آموزش های این گرایش به آموزش موضوعاتی نظیر استعدادیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد، تقویت کار تیمی، استراتژی منابع انسانی، مدل های مختلف رفتار سازمانی، بهبود سازمانی، علوم رفتاری، روانشناسی، سازمان های یادگیرنده، روابط سازمانی، مدیریت استعدادها و نیروهای دانشی، توسعه شغلی و فرهنگ در سازمان پرداخته می شود.

 

گرایش سازمان های پروژه محور

گرایش سازمان های پروژه محور در دکتری مدیریت کسب و کار DBA، به آموزش مفاهیم مدیریت پروژه و سازمان های پروژه محور می پردازد. در واقع پروژه ها مجموعه ای از اعمال مشخص جهت اجرای فرایندی هدفمند به منظور تولید محصول، خدمت یا کسب نتیجه ای منحصر به فرد هستند.

مدیریت پروژه در جهت حفظ و جهت دهی به مسیر پروژه برای کسب بهترین نتیجه با موازنه اقتصادی موجه و تعامل میان سه عامل هزینه، کیفیت و زمان فعالیت می کند.

طی این فرایند به موضوعاتی نظیر برنامه ریزی ،مدیریت ریسک پروژه، مدیریت کیفیت پروژه، مدیریت منابع انسانی در سازمان های پروژه محور، امکان سنجی، حل مناقشات و مذاکرات، اجرا و کنترل پروژه ها، تدارک و تامین مالی پروژه، مدیریت سازمان های پروژه محور و انواع کسب و کارهای پروژه ای پرداخته می شود.

 

گرایش عملیات و زنجیره تامین

هدف از گرایش عملیات و زنجیره تامین در دکتری مدیریت کسب و کار، آشنایی دانشجویان با مفاهیم مدیریت عملیات و زنجیره تامین است. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند از طریق تحلیل، طراحی و برنامه ریزی عملیات و زنجیره تامین با در نظر گرفتن تطابق نیازهای متقاضیان کالا یا خدمات با منابع، برنامه ریزی کنند.

مدیران با گرایش عملیات و زنجیره تامین، قادرند با استفاده از درک عمیقی که از مفاهیم قواعد و روش های مناسب با اجرا در سطح کلان و راهبردی دارند، در سطوح خرد و اجرایی اقدامات موثر در جهت پیشبرد اهداف سازمان انجام دهند.

دروس گرایش عملیات و زنجیره تامین در دکتری مدیریت کسب و کار مقدمات یادگیری چنین مهارت هایی را ایجاد می کند. طی این گرایش به آموزش موضوعاتی نظیر استراتژی عملیات، مدیریت موجودی و انبار، لجستیک، مدیریت استراتژیک زنجیره تامین، طراحی و تحلیل سیستم های تولیدی، مدیریت ریسک و ارتباط با تأمین کنندگان پرداخته می شوند.

 

گرایش فناوری دکتری مدیریت کسب و کار

دانشجویان دکتری مدیریت کسب و کار با گرایش فناوری، مهارت های لازم برای مدیریت فناوری که عامل اساسی خلق ثروت است را می آموزند. طی این دوره دانشجویان می آموزند که چگونه از سیستم های مدیریتی بر مبنای فناوری برای اجرای روش ها و نظریه های موجود در حیطه کسب و کار استفاده کنند.

علاوه براین به آموزش وظایف اصلی مدیریت فناوری در سطح بنگاه و فرا بنگاه پرداخته می شود. سطح بنگاه مربوط به شناسایی و ارزیابی فناوری، اکتساب فناوری هایی نظیر توسعه درون زا، انتقال دانش و فناوری و همکاری های مشترک در زمینه توسعه فناوری، همچنین برنامه ریزی فناوری، بهره برداری و محافظت از فناوری است. سطح فرابنگاه نیز شامل سیاست گذاری علم و فناوری، نظام ملی نوآوری و تحولات فناورانه می باشد.

 

گرایش نوآوری و توسعه محصول و خدمت

گرایش نوآوری و توسعه محصول و خدمت در دکتری مدیریت کسب و کار به آموزش مفاهیمی نظیر نوآوری، توسعه محصول و خدمات می پرادازد. طی آموزش های این گرایش، بر استفاده از نوآوری در توسعه و اجرای ایده های جدید تاکید می شود. این ایده های جدید در قالب تولید محصولات، فرایند یا خدمات جدید ظاهر می شوند که تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی ملی و ثروت آفرینی در کسب و کار دارند.

نوآوری یک فرایند پیوسته و ادامه دار است که رو به تکامل حرکتی مستمر دارد تا به ثمر برسد. ایده های خام نیاز به درک نیازهای جدید بازار دارد تا بتوان با خلق روش های جدید به تامین تقاضای مشتری پرداخت.

ای نایده ها در نهایت با جمع آوری داده ها و اطلاعات به مرحله اجرا رسیده و موجب توسعه فعالیت کارآفرین می شوند. فارغ التحصیلان دکتری مدیریت کسب و کار DBA با گرایش نوآوری و توسعه محصول و خدمات، قادرند در مسیر توسعه محصول و خدمات، طراحی و تدوین و استقرار کسب و کار جدید، مدیریت روابط مشتری و فرایندهای کسب و کار، بررسی رفتار مصرف کننده در سطوح مختلف و … گام های موثر بردارند.

 

گرایش کسب و کار بین المللی

گرایش کسب و کار بین المللی در دکتری مدیریت کسب و کار بر انجام معاملات کالا یا خدمات برای عرضه در سطح بین الملل تاکید دارد این معاملات مربوط به شرکت های خصوصی و دولتی و یا ترکیبی از آن است که علت سود یا منافع سیاسی دارای اهمیت می باشند.

طی این گرایش، از دیدگاه تجارت بین الملل به مسائلی نظیر استانداردهای کاری، فرهنگ های محلی، فرهنگ سازمانی، سیستم های حقوقی، استانداردهای حسابداری، بازارهای ارزی، سیاست های اقتصادی و سیاسی، تعرفه ها، مقررات واردات و صادرات، و موافقت نامه های چندجانبه پرداخته می شود.

 

گرایش کسب و کار بین المللی در دکتری مدیریت کسب و کار بر انجام معاملات کالا یا خدمات برای عرضه در سطح بین الملل تاکید دارد این معاملات مربوط به شرکت های خصوصی و دولتی و یا ترکیبی از آن است که علت سود یا منافع سیاسی دارای اهمیت می باشند.

گرایش کسب و کار بین المللی در دکتری مدیریت کسب و کار بر انجام معاملات کالا یا خدمات برای عرضه در سطح بین الملل تاکید دارد این معاملات مربوط به شرکت های خصوصی و دولتی و یا ترکیبی از آن است که علت سود یا منافع سیاسی دارای اهمیت می باشند.

 

نتیجه گیری کلی :

گرایش های متعدد در دکتری مدیریت کسب و کار یا همان DBA مهارت های لازم برای تمام جوانب مورد نیاز مدیران اجرایی را فراهم می کند. علاقمندان به این رشته می توانند با توجه به معرفی گرایش ها که در این مقاله ذکر شده است، بهترین گرایش دکتری مدیریت کسب و کار را انتخاب کنند.

البته در بازار کار واقعی صرفا داشتن مدرک تحصیلی برای ثروت آفرینی و موفقیت در کسب و کار کافی نیست و مهمترین معیار پیشرفت و توانمندی توسعه بازار کار، در مهارت عملی خلاصه می شود. داشتن مهارت عملی در سایه تجربه طی سالیان طولانی یا استفاده از دوره های آموزش آزاد امکانپذیر است.

بنابراین دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایش های مختلف دکترای مدیریت کسب و کار، حتی افرادی که در زمینه مرتبط تحصیلات دانشگاهی ندارند، می توانند از دوره های آموزش آزاد مهارتی مدیریت کسب و کار “مدیریت DBA” و دوره MBA استفاده کنند. موسسه ثروت آفرینان به برگزاری این دوره های مهارتی می پردازد.

علاقمندان در سراسر کشور می توانند برای اطلاع از شرایط ثبت نام و زمان آغاز دوره های آموزش آزاد مهارتی در گرایش های مختلف مدیریت کسب و کار به صورت حضوری، آنلاین و نیمه حضوری با کارشناسان موسسه ثروت آفرینان تماس حاصل فرمایند:

  • ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸
  • تلفن: ۲۶۴۰۳۷۴۰ ۰۲۱
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید