0
تومان
0
تومان

۷ عادت علمی و اثبات شده برای بهبود انگیزه

ایجاد انگیزه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نوشیدن قهوه ممکن است ایده خوبی برای شاداب بودن در تمام طول روز باشد، اما کافیین موجود در آن باعث عوارض جانبی خواهد شد و مضر خواهد بود. برای حفظ شور و هیجان کاری به بهبود انگیزه درونی خود نیاز دارید. تاثیر این مورد از صرف یک یا چند فنجان اسپرسو قوی‌تر بوده و می‌تواند شما را در برابر سختی‌هایی مثل بی‌خوابی در یک روز سخت نجات دهد. اما بهترین انگیزه برای موفقیت چیست؟خوشبختانه، علم و روانشناسی ایجاد انگیزه در این رابطه راه‌حل‌هایی را برای بهره‌برداری و حفظ ذخایر بدنی شما ارایه کرده تا بتوانید انگیزه روزانه خود را بهبود دهید.

انگیزه چیست؟

انگیزه فرآیندی است که رفتارهای هدف‌ دار را آغاز، هدایت و حفظ می‌ کند. این چیزی است که باعث می‌ شود شما عمل کنید؛ چه خوردن یک لیوان آب برای کاهش تشنگی یا خواندن کتاب برای کسب دانش.

انگیزه چیست؟

انگیزش شامل نیروهای بیولوژیکی، عاطفی، اجتماعی و شناختی است که رفتار را فعال می ‌کنند. در استفاده روزمره، اصطلاح “انگیزه” اغلب برای توصیف اینکه چرا یک شخص کاری انجام می ‌دهد، استفاده می ‌شود. این‌ یک نیروی محرکه اعمال انسان است.

انگیزه فقط به عوامل فعال ‌کننده رفتارها اشاره نمی ‌کند. همچنین شامل عواملی است که این اقدامات هدفمند را هدایت و حفظ می‌ کنند (اگر چه چنین انگیزه ‌هایی به ‌ندرت مستقیماً قابل‌ مشاهده هستند). در نتیجه، ما اغلب باید دلایلی را استنباط کنیم که چرا مردم کارهایی را که انجام می‌ دهند بر اساس رفتارهای قابل ‌مشاهده انجام می ‌دهند.

انواع انگیزه

انواع مختلف انگیزه اغلب به ‌صورت بیرونی یا درونی توصیف می ‌شوند:

  • انگیزه ‌های بیرونی انگیزه‌ هاییهستند که از خارج از فرد ناشی می ‌شوند و اغلب شامل پاداش ‌هایی مانند غنائم، پول، شناسایی اجتماعی یا تمجید هستند.
  • انگیزه ‌های درونی انگیزه‌ هایی هستند که از درون فرد ناشی می ‌شوند، مانند انجام یک جدول کلمات متقاطع پیچیده صرفاً برای رضایت شخصی از حل یک مشکل.

ایجاد انگیزه چیست؟

ایجاد انگیزه چیست؟

همه افراد در انگیزه و اراده خود نوساناتی را تجربه می ‌کنند. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که برای رسیدن به اهدافتان مشتاق هستید و برای رسیدن به اهدافتان به ‌شدت انگیزه دارید، در حالی‌ که در مواقع دیگر ممکن است نسبت به آنچه می ‌خواهید یا چگونه به آن دست یابید، بی ‌حوصله یا نامطمئن باشید.

حتی اگر احساس می‌ کنید انگیزه‌تان کم است، قدم ‌هایی وجود دارد که می‌ توانید انجام دهید که شما را به جلو نگه می ‌دارد و باعث بهبود انگیزه می ‌شود. برخی از کارهایی که می ‌توانید انجام دهید عبارت ‌اند از:

  • اهداف خود را طوری تنظیم کنید که روی چیزهایی تمرکز کنید که واقعاً برای شما مهم هستند
  • اگر در حال مقابله با چیزی هستید که خیلی بزرگ یا خیلی طاقت‌ فرسا است، آن را به مراحل کوچک‌ تر تقسیم کنید و سعی کنید به اولین قدم به سمت پیشرفت برسید.
  • اعتماد ب ه‌نفس خود را بهبود بخشید.
  • آنچه را که در گذشته به دست آورده ‌اید و نقاط قوت شما در کجا نهفته است را به خود یادآوری کنید.
  • اگر چیزهایی وجود دارد که نسبت به آن ‌ها احساس ناامنی دارید، سعی کنید در آن زمینه ‌ها پیشرفت کنید تا احساس مهارت و توانایی بیشتری داشته باشید.

به منظور ایجاد انگیزه برای ثروتمند شدن می توانید دوره ثروت آفرینی را تهیه کنید.

راهکارهایی برای بهبود انگیزه درونی

انگیزه درونی

  • تفاوت ایجاد کنید

برای بهبود انگیزه تفاوت ایجاد کنید. اگر تجارت خود را به امید ایجاد یک تغییر در دنیا آغاز کرده‌اید، باید سطح خود را بالا نگه دارید و این عادت را در خود ایجاد کنید که انگیزه کافی برای حرکت رو به جلو داشته باشید.

طی پژوهش انجام گرفته در دانشگاه میشیگان و بر اساس مقاله روش‌های ایجاد انگیزه، هنگامی که کارکنان مخابرات در تلاش بودند تا جمع‌آوری کمک‌های مالی را بالا ببرند، بعد از یک گفتگوی انگیزشی با دانشجویانی که تنها در عرض چند دقیقه از حامیان مالی بهره‌مند شده بودند، توانستند تا ۱۷۱ درصد این مقدار را افزایش دهند.

در صورتی که از میزان تفاوت ایجاد شده توسط شغل خود آگاهی کافی ندارید، انجام کاری مشابه را در نظر داشته باشید. برای این منظور با مشتریانی صحبت کنید که از محصول شما استقبال می‌کنند. همچنین می‌توانید بازخورد فعالیت خود را از مدیرتان درخواست کنید. اگر تلاش‌های فعلی شما تاثیر مورد نظر را در پی نداشته‌اند، باید بدانید که برای تغییر شغل یا شروع کسب و کار جدید هیچ وقت دیر نیست.

اگر می خواهید تفاوت میان هدف و انگیزه را متوجه شوید، به مقاله تفاوت هدف و انگیزه مراجعه کنید.

  • به خودتان جایزه دهید

هدیه برای ایجاد انگیزه

بهبود انگیزه به خودتان جایزه بدهید!شاید از دانستن این نکته تعجب کنید، اما باید بدانید که باتوجه به تحقیقات علمی ۷۵ درصد از کاری که اقدام به انجام آن می‌کنیم نتیجه انگیزه‌ای است که به وسیله پاداش‌ها شکل می‌گیرد. بنابراین چرا نباید مردم به صورت هفتگی یا حتی روزانه پاداشی را برای خود کنار بگذارند. با وجود اینکه همه ما با یک هدف بزرگ مانند موفقیت یا ترفیع درجه در حال پیش‌بردن فعالیت کنونی خود هستیم، اما باید دانست که دستیابی به آن‌ها فراز و نشیب‌های خاص خود را دارند و تقریبا دور از ذهن هستند.

  • اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید

هیچ موفقیتی کوچک نیست. اهداف خود را به مقاصد کوچک‌تر تقسیم کنید تا بتوانید به آن‌ها دست پیدا کنید و آن‌ها را در این مسیر بررسی نمایید.

اهداف و انگیزه

زمانی که به موفقیت در کاری می‌رسید، ذهن شما اطلاعات آن را به مدت طولانی‌تری نگه‌داری می‌نماید و این امکان را فراهم می‌کند تا به شکل بهتری مجموعه اهداف خود را تکمیل کنید. دوپامین (ماده شیمیایی موجود در مغز) با هر بار پیروزی ترشح می‌گردد و باعث می‌شود به احساس خوبی برسیم و از کاری که انجام داده‌ایم لذت ببریم، بنابراین زمانی که قرار است حرکت به سمت مقصد بعدی را شروع کنیم، مجددا این احساس انگیز‌ه‌ای را برای حرکت در ما ایجاد می‌کند.

  • باتری‌هایتان را شارژ کنید

دیگر راه برای بهبود انگیزه باتری‌هایتان را شارژ کنید!آیا به این احساس رسیده‌اید که در حال خاموشی و فرسودگی هستید؟ اگر چنین است، باید هر چه سریعتر آن را از بین ببرید. شاید گفتن این مورد بی‌ربط به نظر برسد، اما ثابت شده‌است که نوشیدن آب‌میوه‌های شیرین و سرد مانند پینا کولادا به افزایش انگیزه کمک می‌نماید. دکتر Travis Bradberry طی مقاله‌ای که منتشر کرده، پیشنهاد می‌کند که پس از حدود ۵۰ دقیقه فعالیت کاری، حدود ۱۵ دقیقه استراحت کنید. در صورتی که مایل به رعایت کردن این برنامه‌ریزی نیستید، می‌توانید با برنامه‌ریزی و اولویت بندی آگاهانه اوقات خود حداکثر بهره‌وری را ایجاد نمایید.

ایجاد انگیزه

  • خودتان را گول بزنید

خودتان را گول بزنید!واقعیت این است که شما توانایی فریب دادن (یا آموزش) مغز خود را برای رسیدن به عادات جدید و متفاوت دارید و می‌توانید آن را به عنوان یک نکته مثبت به زندگی خود اضافه کنید.

به عنوان مثال، به خودتان بگویید که می‌خواهید برای دریافت انگیزه بیشتر از این به بعد زودتر از خواب بلند شوم. برای این منظور ۲ ساعت زودتر از زمان گذشته بیدار شوید و در عوض تمرکز بر از دست رفتن ۲ ساعت خواب شیرین، به این فکر کنید که به نوعی هر روز ۲ ساعت بیشتر می‌توانید زندگی کنید و وقت کافی داشته باشید. نتیجه این خواهد شد که در آخر هفته یک روز کاری کامل را به برنامه‌ریزی خود اضافه کرده‌اید!

  • سالم زندگی کنید

زندگی سالم و انگیزه

سالم زندگی کنید. باتوجه به تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۵، مشخص شد که عامل انگیزشی که باعث فعالیت بهتر کارمندان می‌شود سلامت آن‌هاست.

استراحت کافی و سر حال بودن در بهترین شکل برای حفظ روحیه انگیزشی بسیار ضروری است. با وجود مصرف روزانه سبزیجات و تاثیرات آن، باید بدانید که ورزش روزانه می‌تواند به ترشح مواد شیمیایی مفید برای مغز منجر شود و به شما کمک کند تا در طول روز با روحیه خوب فعالیت کنید.

 

  • به سمت آرمان های بزرگ حرکت کنید

میراث خود را مشخص کنید!استیو جابز فقید معتقد بود که باید هر روز به آینه نگاه کنید و این سوال را از خود بپرسید:

«اگر امروز آخرین روز از زندگی من باشد، حاضر به انجام چه کاری هستم؟ می‌خواهم آن را امروز انجام دهم!»

راه های ایجاد انگیزه

این مورد ممکن است کمی بیمارگونه به نظر بیاید، اما دانستن اینکه وقت و عمر شما محدود است می‌تواند انگیزه فوق‌العاده‌ای را ایجاد نماید. طی پژوهش انجام شده توسط دانشگاه استنفورد مشخص شد افرادی که تصویر قدیمی از خود در ذهن دارند قادر هستند تا انگیزه خود را بالا ببرند و اندوخته بیشتری برای دوران بازنشستگی داشته باشند.

مسلما (و به احتمال زیاد) شما نمی‌‌توانید مانند روز گذشته خود زندگی کنید. اما برای حفظ انگیزه درونی، عادت کنید تا به سمت آرمان‌های بزرگ خود در آینده در حرکت باشید.

سخن آخر

در مقاله حاضر در زمینه ایجاد انگیزه و راهکارهای آن صحبت شد. اگر شما عزیزان علاقممند به این موضوع و پیشرفت در این حوزه هستید، می توانید دوره فرا آگاه را از سایت ثروت آفرینان تهیه کنید.

امید مروتی

یک پاسخ

  1. سلام و سپاس چون خدا رو شکر خیلی مفید بود برای منی که متاسفانه معمولاً سد سرراهم زیاد بوده تا حالا!
    با امید به بهروزی برای کل کائنات موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی