0
تومان
0
تومان

۱۵ راز زبان بدن انسان های موفق

زبان بدن مدیران

آنچه در این مقاله می‌خوانید

امروز می‌خواهیم در مورد زبان بدن مدیران و کاربرد زبان بدن در مدیریت صحبت کنیم. چراکه همان‌طور که مستحضر هستید نحوه به کارگیری این زبان در مدیریت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مدیران برای موفقیت در کار خود، حتماً به آن نیاز دارند. پیشنهاد ما نیز این است که تا پایان ابن بحث با ما همراه باشید تا با اصلی‌ترین مبانی زبان بدن مدیران آشنا شوید.

زبان بدن چیست؟

زبان بدن چیست؟

زبان بدن، یک سری رفتارهای فیزیکی و غیرکلامی است که فرد می‌تواند با استفاده از آن بدون این که حرف بزند، منظورش را به مخاطب خود بفهماند. خواندن این زبان، به مهارت‌های خاصی نیاز دارد و برای این که این موضوع بهتر برای شما روشن شود، ما قصد داریم در ادامه به طور اختصاصی در مورد زبان بدن اجزای صورت صحبت کنیم و نحوه خواندن زبان برخی از اجزا صورت را به شما بیاموزیم.

می توانید به مقاله تفاوت صحبت کردن کارآفرینان موفق با آدم‌های معمولی نیز مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

زبان بدن اجزای صورت

زبان بدن اجزای صورت

نقش صورت انسان، در زبان بدن بسیار مهم و حساس است و جالب است بدانید که قابلیت‌های اجزا صورت به گونه‌ای است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند پیام‌های متفاوتی را به مخاطب خود القا کنند. به طور نیز می‌توان به چشم اشاره کرد که مهم‌ترین حالت‌های آن به شرح ذیل است:

  • خیره نگاه کردن

ارتباط چشمی در زبان بدن

خیره نگاه کردن می‌تواند مفاهیمی مانند عشق و محبت را به بهترین وجه ممکن به مخاطب القا کند.

  • چشمک زدن

چشمک زدن می‌تواند مفاهیم متعددی داشته باشد که معمول‌ترین آن شوخی کردن و اطلاع دادن است.

چشمک زدن در زبان بدن

پنجره خلاقیت: بدن ما زبانی مخصوص خود دارد و کلمات آن همیشه با محبت نیست. به احتمال بسیار زیاد زبان بدن شما بخش مهمی از آن کسی است که هستید، تا جایی که شاید حتی فکرش را هم نکنید. اگر موضوع این است، پس وقت‎ش شده که کاری بکنید؛ چون ممکن است کارخرابی کنید. برای اینکه بدانید زبان بدن چیست و زبان بدن مدیران باید چگونه باشد که منجر به موفقیت آنان شود، در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۵ اشتباه رایج در زبان بدن را که افراد مختلف مرتکب می‎ شوند، توضیح می‎ دهیم. همان اشتباهاتی که افرادی با هوش احساسی بالا در پرهیز از آن دقت دارند.

سازمان TalentSmart از بیش از یک میلیون نفر تحقیق کرده و دریافته که بالاترین میزان عملکرد در افرادی‎ است که هوش احساسی بالایی دارند (به بیان دقیق تر، ۹۰ درصد از افرادی با عملکرد بالا). این افراد قدرت علایم غیرگفتاری را در ارتباطات می‎ دانند و زبان بدن خود را کنترل می‎ کنند.

اشتباهات زبان بدن کدامند؟ زبان بدن مدیران چگونه باید باشد؟

اشتباهات زبان بدن

  • خمیده بودن علامت بی احترامی است

این علامت می‎گوید که خسته هستید و علاقه ای به جایی که در آن هستید ندارید. شما هرگز به رییس‎تان نمی‎گویید: « نمی‎فهمم چرا مجبورم به تو گوش بدهم »، اما اگر خمیده باشید، مجبور نیستید بگویید. بدن‎تان آن را برای‎تان بازگو می‎کند، با صدایی بلند و به وضوح.
  • ایستادن با شانه‎ هایی مستقیم و رو به عقب

مغز ما سیم‎کشی شده تا قدرت را با میزان فضایی که افراد اشغال می‎کنند برابر کند. ایستادن با شانه‎ هایی مستقیم و رو به عقب، یک موقعیت قدرتمند است. این کار میزان فضایی را که اشغال می‎کنید، زیادتر می‎کند. از سوی دیگر، خمیده‎بودن در نتیجه متلاشی‎ شدن بدن‎تان ایجاد می‎ شود و فضای کمتری اشغال می‎ کند و قدرت کمتری منعکس می‎ کند.حفظ حالتی خوب حکم بر احترام می‎دهد و مشارکت هر دو طرف بحث را بالا می‎برد.

زبان بدن نادرست

  • خودداری از حرکات اغراق آمیز

حرکات اغراق آمیز می‎توانند نشانگر این باشند که شما چندان مبتنی بر حقیقت حرف نمی‎زنید. روی حرکات کنترل شده و کوچک و همچنین حرکاتی باز- همچون باز کردن بازوها از هم یا نشان‎دادن کف دست خود هدف‎گذاری کنید که نشانگر رهبری و اعتماد به‎نفس‎تان است و از طرفی بیانگر این امر است که شما چیزی برای پنهان‎کردن ندارید. این می تواند یک کاربرد زبان بدن در مدیران باشد که خیلی مهم است.

  • نگاه کردن به ساعت

نگاه به ساعت وقتی که با کسی صحبت می‎کنید علامتی واضح از بی احترامی و غرور است. این حرکت حامل این پیام است که کارهایی بهتر از صحبت کردن با فردی که با او هستید برای انجام دارید و نگران از دست دادن آن‎ها هستید.
برای شرکت در دوره مدیریت زمان می توانید به این لینک مراجعه کنید.
نگاه کردن به ساعت در زبان بدن
  • روی برگرداندن

روی خود را از دیگران برگردانید یا تمایلی به صحبت نشان ندهید نشانگر این است که خود را دخالت نمی‎ دهید، علاقه‎ ای ندارید، ناراحت هستید یا حتی شاید به فردی که در حال صحبت است اعتماد ندارید. سعی کنید به سمت فردی که در حال صحبت است رو کنید و کمی خود را خم کنید گویی که به صحبت‎های آنان گوش فرا می دهید. این برای فردی که صحبت می کند نشانه این است که همه توجه و تمرکز شما را به خود معطوف کرده اند.

  • دست به سینه یا پاهای روی هم انداخته

دست به سینه یا پاهای روی هم انداخته، تا حدودی موانع فیزیکی هستند که نشان می دهند شما پذیرای گفته‎ های فرد مقابل نیستید. حتی اگر لبخند بزنید، ممکن است شخص مقابل حس غر زدن دریافت کند. حتی اگر دست به سینه نشستن احساس راحتی بیشتری می دهد، تا حد امکان در مقابل انجام چنین کاری مقاومت کنید. صاف بشیند.

  • ناهماهنگی بین کلمات و علایم صورت

همه چیز درباره زبان بدن درست

ناهماهنگی بین کلمات‎تان و علایم صورت‎تان باعث می شود افراد احساس کنند که چیزی درست نیست و به تدریج شک خواهند کرد که شما سعی دارید آنان را گول بزنید؛ حتی اگر دلیل یا چگونگی آن را ندانند. برای مثال، یک لبخند عصبی در حالیکه پیشنهادی را در یک مذاکره رد می کنید به گرفتن آن چیزی که می خواهید به شما کمک نخواهد کرد؛ تنها باعث می شود شخص مقابل درباره کار با شما احساس ناراحتی کند؛ زیرا فرض خواهند کرد شما چیزی در سر دارید. بنابراین زبان بدن اجزای صورت در برقراری ارتباط بسیار مهم است. برای تقویت این مورد به مقاله اصول و فنون مذاکره مراجعه کنید.

  • سر تکان دادن اغراق آمیز

سر تکان دادن اغراق آمیز نشانگر نگرانی برای تایید است. شاید افراد این سر تکان دادن سنگین شما را به عنوان تلاش برای نشان‎دادن این‎ قلمداد کنند که شما با آن‎ها موافقت میی کنید یا چیزی را درک می کنید که در واقع درکش نکرده بودید. این یک مورد مهم در زبان بدن مدیران است.

استفاده از حرکات اغراق آمیز در زبان بدن

بی قراری و مرتب کردن موهای‎تان علامت این است که شما نگران هستید یا انرژی زیادی دارید، اعتماد به نفس دارید یا حواس‎تان پرت است. ممکن است افراد شما را به عنوان فردی بشناسند که بسیار زیاد به ظاهر خود اهمیت می دهد و توجه زیادی به حرفه خود ندارد.
  • پرهیز از ارتباط چشمی

پرهیز از ارتباط چشمی چنین به نظر می ‎آورد که شما چیزی را پنهان می ‎کنید و این باعث ایجاد شک می شود. نداشتن ارتباط چشمی می ‎تواند نشانگر نداشتن اعتماد به نفس و علاقه باشد؛ موضوعی که هرگز نمی خواهید در یک نشست تجاری، آن را القا کنید. نگاه کردن به پایین در حین صحبت چنین نشان می دهد که اعتماد به نفس ندارید و باعث می شود که کلماتتان تاثیر خود را از دست بدهند. بسیار مهم است که وقتی نکات مهم یا پیچیده ای را بیان می کنید، ارتباط چشمی خود را حفظ کنید.

ارتباط چشمی

از سوی دیگر، ارتباط چشمی ثابت باعث ایجاد حس اعتماد، مدیریت، قدرت و هوش می ‎شود. در حالیکه این امکان وجود دارد که بدون ارتباط مستقیم هم درگیر کار شوید، اما ارتباط چشمی ثابت، باعث اهمال می شود و تاثیرات منفی روی ارتباط حرفه‎ای‎تان خواهد داشت. ارتباط چشمی که بسیار شدید و مشتاقانه است ممکن است تهاجمی یا تلاش برای تسلط یافتن تلقی شود. بطور متوسط، مردم برای هفت تا ده ثانیه ارتباط چشمی را حفظ می‎کنند، ارتباط طولانی‎تر وقتی‎ست که گوش می‎دهیم نه وقتی که حرف می‎زنیم. روش قطع ارتباط چشمی هم حامل پیام است. نگاه به زیر به معنی تسلیم است، در حالی که نگاه به اطراف نشان‎دهنده اعتماد است. گرداندن چشم ها خطا و نشانگر نبود احترام است. می ‎توانید آن را کنترل کنید و این تلاش ارزشش را دارد.

  • ابرو در هم کشیدن

ابرو در هم کشیدن یا چهره ای ناشاد داشتن حامل این پیام است که شما از وجود افراد اطراف خود ناراحت هستید. حتی اگر آن‎ها هیچ ارتباطی با وضعیت الان شما نداشته باشند. افراد را می راند و آن‎ها احساس می‎ کنند که شما در موردشان قضاوت کرده ‎اید. اما لبخند نشانگر این است که شما گشاده ‎رو، قابل اعتماد، مطمئن و صمیمی هستید. مطالعات MRI نشان داده است که مغز انسان به افرادی که لبخند می زنند پاسخ مثبت می ‎دهد. این می تواند تاثیری ماندگار داشته باشد.
  • سست دست دادن

سست دست دادن علامت این است که شما قدرت و اعتماد به نفس ندارید، در حالیکه دست دادن بسیار قدرتمند را می‎توان تهاجمی و تلاش برای غلبه تلقی کرد که به همان اندازه بد است. دست دادن خود را با افراد و موقعیت‎ها سازگار کنید، اما اطمینان حاصل کنید که همیشه محکم دست بدهید. مشت گره شده همچون دست به سینه بودن و پا روی پا انداختن می تواند علامت این باشد که پذیرای نکات دیگران نیستید. همچنین شما را جدلی و دفاعی نشان می دهد که افراد را در تعامل با شما عصبی می کند.

سست دست دادن

  • نزدیک شدن بسیار

اگر خیلی به کسی نزدیک شوید، علامت این است که برای حریم شخصی و درک آن احترام قائل نیستید. این می تواند باعث ناراحتی افراد شود. اجتناب از این اشتباهات می تواند به شما کند که ارتباط قوی ‎تری در زمینه کاری و شخصی شکل دهید.

یک مدیر برای اینکه بتواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد و توانایی الهام بخشی داشته باشد، باید از مهارت های ارتباطی کافی برخوردار باشد. در حالت کلی موفقیت یک مدیر به چگونگی برقراری ارتباط او با دیگران بستگی دارد. یکی از مهارت های مهمی که هر مدیری باید آن را یاد بگیرد، این است از اشتباهات زبان بدن پرهیز کند و تا جای ممکن توانایی خواندن زبان بدن را یاد بگیرد. به عبارت دیگر یک مدیر باید زبان بدن افراد کاریزماتیک را داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زبان بدن می توانید به مقاله اعجاز تن گفتار مراجعه کنید.

چگونه زبان بدن مدیران را بخوانیم؟

چگونه زبان بدن دیگران را بخوانیم؟

برخی از افراد به صورت ذاتی زبان بدی قوی و تاثیرگذاری دارند اما خیلی ها هستند که برای رسیدن به این مهارت باید آموزش های لازم را داشته ببینند و در دوره های اصول و فنون مذاکره شرکت کنند. مدیرانی هستند که به خوبی می توانند کارهای شرکت یا سازمان خود را انجام دهند. اما چون مهارت های ارتباطی کافی ندارند، در سخنرانی ها و جلسات کاری نمی توانند نفوذ کلام زیادی داشته باشند.

زبان بدن مدیران به صورت ناخودآگاه می تواند اعتبار، اعتماد به نفس و میزان اطمینان به او را در مخاطب تحت تاثیر قرار دهد. آیا می دانستید که زبان بدن مدیران و استفاده از حرکات دست و پا، تماس چشمی و همینطور حرکات اجزای صورت می تواند روی پیامی که او به طرف مقابل و همچنان افراد حاضر در سخنرانی ها می دهد، تاثیر می گذارد. همچنین می تواند در صورت استفاده نادرست از زبان بدن پیام منفی را به کاربران انتقال دهد. حتی اگر پیام او مثبت باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب زبان بدن مدیران را به طور کامل برای شما توضیح دادیم و پیشنهادمان به تمام مدیران عزیز این است که سعی کنند این زبان را به بهترین وجه یاد بگیرید تا بتوانند روابط موفقیت‌آمیزتری با دیگران برقرار کنند. برای یادگیری آن نیز می‌توانید در دوره mba موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید و مهم‌ترین نکات مباحث جدیدی مانند مبحث زبان بدن افراد کاریزماتیک را به خوبی بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی