0
تومان
0
تومان

کارآفرین قرن بیست و یک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کارآفرین قرن بیست و یک

کارآفرین یعنی چه کسی؟

واژه کارآفرین اولین بار از زبان ریچارد کانتیلون شنیده شده است. در اصل ابداع این کلمه با کانتیلون بوده است. او کارآفرین را شخصی می داند که با خطرپذیری بالا یک کالا را با قیمت معلوم می خرد اما با قیمت کاملا نامعلوم به فروش می رساند.

بررسی و تحقیق روی تاریخ کارآفرینی به این نتیجه رسیده است که این موضوع به ده های آخر قرن بیستم بر می گردد. از اواخر قرن بیستم این عنوان مورد توجه محافل آموزشی کشورهای دنیا قرار گرفته است. این واژه اولین بار در تئوری های اقتصادی ایجاد شده است.

به گویش دیگر فردی که عوامل تولید را جهت تولید یا تجارت ترکیب کند کارآفرین است و به کاری که انجام می دهد کارآفرینی گفته می شود.

تقسیم کارآفرینی

کارآفرینی را باید به دو دسته تقسیم کرد. این تقسیم بندی به شخصی و سازمانی دسته بندی می شود. برای تعریف هر کدام باید اینگونه بیان کرد که اگر ایده ساخت محصول نتیجه کار شخص باشد کارآفرینی شخصی و اگر نتیجه یک تیم در یک سازمان باشد، سازمانی است.

امروزه بسیاری از کارآفرینان محصول خود را در پیکره مجموعه های متوسط آغاز می کنند. این مجموعه ها در توسعه و پیشرفت، سهم قابل توجهی را ایفا می کنند. شرکت های کوچک در مقایسه با شرکت های بزرگ از انعطاف بیشتری برخوردار هستند.

اطلاعات و ارتباطات

در کارآفرینی دو قدرت مهم وجود دارد. این دو قدرت اطلاعات و ارتباطات هستند. همکاری و همراهی این دو قدرت تاثیرات به سزایی را بر هم دارند. این قدرت ها خود ارزش هستند و در کنار این ارزش بودن، ارزش را هم ایجاد می کنند.

کسانی که از قیمت اجناس در بازار آگاه باشند تصمیمات بهتری را می گیرند. خبر از گذشته و آینده بازار در گرفتن تصمیمات نقش موثری دارد. این اطلاعات (قیمت اجناس) در پروسه تصمیم گیری استفاده می شود. اطلاعات به غیر از ارزش ذاتی به دانش هم می رسد.

ارتباطات هم مثل اطلاعات با ارزش هستند. اطلاعات ارزش افزوده ای که با نوع ارتباطات مرتبط هستند را ایجاد خواهد کرد. این دو قدرت ابزار اساسی مورد نیاز برای هر فعالیت است. هر کارآفرین بدون توجه به نوع فعالیتی که دارد از این ابزارها و قدرت ها بهره خواهد برد.

کارآفرینی بدون حمایت انسان ها ناممکن است. حمایت نهادها و سازمان ها رکن مهمی در انسجام یک حرفه است. انجام کارآفرینی ملزم به کشف نیازهای اجتماعی است. این کشف به شناخت جامعه، بافت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بستگی دارد.

پدیده فناوری

فناوری اطلاعات که در راس آن اینترنت قرار دارد یک پدیده نوظهور است. از این پدیده تولیدکنندگان، تامین‎ کنندگان، فروشندگان، مشتریان و تمامی کسانی که در چرخه اقتصادی دخیل هستند، استفاده می کنند. تمامی چرخه اقتصادی در یک فضای مجازی با هم ارتباط دارند. در این فضا به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول می پردازند.

گستردگی روز افزون اینترنت در عرصه های مختلف که بر اساس نیازهای جدید پیدا شده است صورت می پذیرد و باعث شده است تا هر روز تعداد زیادی جذب این بازار کار مجازی شوند و کارآفرینی اینترنتی هم به بازار عرضه شود.

مجموعه های خصوصی و دولتی در همه دنیا به سمت معرفی محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت رفته اند. طبیعی است که امروز نمی ‎توان موسسه ‎ای را عاری از متخصصان فناوری اطلاعات یافت. ورود رایانه و ادوات مرتبط با آن به بازار کار و تجارت و کاربرد روزافزون اینترنتی سبب شده است که بازاری دائمی برای متخصصان فناوری اطلاعات به وجود آید. بنا براین فناوری اطلاعات به عنوان یک پدیده، به نوبه خود سبب کارآفرینی در حوزه های مختلف شده است.

ویژگی در کارآفرینی

فناوری اطلاعات با برخورداری از ویژگی ها و قابلیت های مختلف توانسته است انعطاف پذیری شایان توجهی را در زمینه کارآفرینی از خود نشان دهد. همین ویژگی ها سبب افزایش کارایی این فناوری در موضوع کارآفرینی و ایجاد اشتغال شده اند. می توان به برخی از این ویژگی ها اشاره کرد:

  • افزایش سرعت

محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن، زمان انجام کار را کاهش و در نتیجه بهره ‌وری را افزایش می‌دهد. فناوری اطلاعات امکان جست و جو و دستیابی سریع به اطلاعات را نیز فراهم می‌کند.

  • افزایش دقت

در مشاغل مبتنی بر انسان دقت انجام کار متغیر است؛ در حالی که فناوری اطلاعات دقتی بالا و ثابت را تامین و تضمین می‌کند. در انواع فعالیت ‌های پردازشی و محاسباتی دقت کامپیوتر به مراتب بیشتر از انسان است.

  • اندازه فیزیکی مخازن اطلاعات

با توسعه فناوری اطلاعات و به کارگیری آن دیگر لزومی به حمل و نگهداری حجم زیادی از کتاب‌ های مرجع تخصصی وجود ندارد. به راحتی می‌ توان در هر دیسک فشرده اطلاعات چندین کتاب را ذخیره کرده یا آنکه منابع مورد نیاز را از طریق شبکه ‎های رایانه ‎ای دریافت کرد.

  • فسادهای اداری

استفاده از فناوری اطلاعات شفافیت در انجام کارها را افزایش می‌دهد و بسیاری از واسطه ‌ها را حذف می‌ کند. این دو مزیت کلیدی منجر به رفع برخی از فسادهای اداری خصوصا در سطوح پایین می‌شوند.

  • کار تمام وقت

به کمک فناوری اطلاعات بسیاری از استعلام‌ ها و مراجعات افراد و … از طریق شبکه‌ های کامپیوتری و به صورت خودکار انجام می‌ شود. بنا بر این می ‌توان به صورت تمام وقت از آن بهره گرفت.

  • همکاری از راه دور

مخابرات، تلفن، تله کنفرانس، ویدئو کنفرانس، سیستم‌های همکاری و … نمونه ‌هایی از کاربردهای فناوری اطلاعات در این زمینه هستند.

  • کاهش هزینه‌ ها

با توجه به موارد فوق به خصوص افزایش سرعت که باعث انجام تعداد کار بیشتر می‌ شود و انجام کار تمام ‌وقت، بهره‌ وری سیستم افزایش می ‌یابد و در نتیجه باعث کاهش مقدار زیادی از هزینه ‌ها می ‌شود.

محیط کارآفرینی

در یک دهه گذشته به واسطه کارآفرینی فرصت شغلی زیادی در دنیا ایجاد شده است. از هر 15 دانشجو که در رشته های مشاغل تحصیل می کنند هدفشان راه اندازی یک شرکت خصوصی است. کارشناسان پیش بینی می کنند در آینده نزدیک سازمان های فراوانی به دنیای اقتصادی اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی