0
تومان
0
تومان

چگونه مهارت صحبت کردن در جمع را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت صحبت کردن در جمع را تقویت کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این قسمت از وب سایت موسسه ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص این موضوع که چگونه مهارت صحبت کردن در جمع را تقویت کنیم، صحبت کنیم. رسیدن به نقطه ای که توانایی صحبت کردن در جمع را به افراد بدهد، نیاز به آموزش و تمرین دارد. ما در ادامه به صورت کامل در خصوص این موضوع صحبت خواهیم کرد. شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله “تفاوت صحبت کردن کارآفرینان موفق با آدم‌های معمولی” مراجعه کنید.

 

چگونه مهارت صحبت کردن در جمع را تقویت کنیم؟

مهارت صحبت کردن در جمع

یکی از دغدغه‌های که مانع پیشرفت در کسب و کار شده، ترس از صحبت کردن در جمع است. بسیاری از افراد، مهارت سخنرانی و صحبت کردن در جمع را یکی از آرزوهای خود می‌دانند ولی هیچ‌گونه اقدامی نسبت به یادگیری آن نمی‌کنند. کارشناسان ثروت آفرینان بعد از مقاله اهمیت داشتن هدف در مذاکره، به گردآوری این مبحث که هدفش یادگیری مهارت سخنرانی در جمع است، پرداختند.

دکتر امیر حسین مظاهری سیف، سخنرانی را به عمل صحبت کردن برای جمعی با قصد تحت تأثیر قرار دادن آنها نسبت به منافع خود می‌داند. توصیه می‌کند برای اینکه بتوانید این مهارت را کسب کنید لازم است یک سری آموزش‌ها را یاد بگیرید، البته در کنار آموزش، دکتر تاکید می‌کند که حتما بسیار تمرین کنید. شما می توانید برای تقویت توانایی مذاکره خود، در دوره اصول و فنون مذاکره ثروت آفرینان نیز شرکت کنید.

دلایل ترس از صحبت کردن در جمع

دلایل بسیاری وجود دارد که اکثر افراد از صحبت کردن در جمع هراسانند و این حالت کاملا طبیعی است. زیرا همه ما این واکنش را در بیشتر مواقع تجربه کرده‌ایم. جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چون بهترین سخنرانان جهان نیز در اولین سخنرانی‌هایشان همین حالات اضطراب و ترس را داشته‌اند.

نکته‌ی که خیلی حائز اهمیت است، دلیل بیشتر ترس‌ها را انتظارات غیرواقعی که از خود دارید، دانسته‌اند. زیرا بر روی توانایی‌ها و مهارت‌هایتان، عملکرد منفی می‌گذارند. البته به دلیل شیوه‌ی تربیتی غلطی خواهد بود که خانواده بر افراد اعمال کرده‌اند.

ترس از جمع

یکی دیگر از عوامل ترس، اضطراب است که بر احساس و تفکر فرد اثر می‌گذارد، راندمان و عملکرد او را پایین می‌آورد. موقعیت و تعداد مخاطب نیز بر چگونگی صحبت کردن درباره‌ی یک موضوع اثر می‌گذارد. زیرا عامل نگرانی در فرد، هنگام سخن گفتن می‌شوند.

چون ما نمی‌توانیم بر همه عوامل محیطی و سوال‌هایی که افراد از ما حین سخنرانی می‌پرسند، تسلط داشته باشیم. باید مهارت خود را در این زمینه با تمرین‌های زیاد و با یک سری آموزش‌ها، بالا ببریم.

برای اینکه بتوانید بهتر مطالب این مقاله را یاد بگیرید این داستان را که پر از نکته‌های آموزنده است، بخوانید.

خواستن توانستن است

فقط غیرممکن، غیرممکن است. (آنتونی رابینز)

در یکی از کلاس های سخنرانی و اعتماد به نفس دکتر مظاهری نشسته بودم. ایشون داشتند فنون صحبت کردن در جمع را تدریس می‌کردند، یکی از دانشجویان حاضر در کلاس گفت: من خیلی تمرین کردم (البته ناگفته نماند این دانشجو لکنت زبان داشت) ولی نمی‌توانم در جمع صحبت کنم و همیشه از حقم می‌گذرم.

توانایی صحبت کردن در جمع

دکتر برایش این حکایت مدیریتی را تعریف کرد.

دموستنس خطیب بزرگ و معروف یونانی است. ایشون اول آدم ضعیفی بود، کودکی شرمگین با صدایی نارسا و بی‌قواره و فن سخن گفتن را حتی در حد یک بچه معمولی بلد نبود.

در آن دوره‌، سوفیسم از همه قوی‌تر بود. زیرا سوفیست‌ها که سخنوران بزرگ و نیرومندی بودند با قدرت بیان خود بر سرنوشت جامعه و افراد حکومت می‌کردند.

در همین دوره، دموستنس بچه کوچکی بود که میراث اجدادش را مدعیان خورده بودند. او نمی‌توانست از حق خود دفاع کند. زیرا در دادگاه وکلای مدافع از همین سوفسیت‌ها بودند که توانستند حق او را ضایع بکنند و او را از این ارث بزرگ محروم کردند.

دکتر این را با تاکید گفت که ادامه داستان را خوب گوش کنید، سکوت خاصی کل کلاس را گرفته بود و همه منتظر ادامه داستان بودند، که دکتر ادامه داد.

این محرومیت که به وسیله قدرت سخن و منطق دچارش شده بود، در او واکنشی ایجاد کرد، اگر من می‌توانستم حرفم را بزنم؟! حقم این چنین تضییع نمی‌شد؟! برای همین تصمیم گرفت علی‌رغم ضعف بدنی، ضعف بیان، صدا و جذاب نبودن قیافه‌اش، بر همه ضعف‌هایش چیره شود.

برای این کار شروع به تمرین‌های زیادی کرد. او تنها به کوهستان می‌رفت و در میان سنگ‌ها حفره‌ای به اندازه‌ای که خودش ایستاده بتواند جای بگیرد را شکافت.

در اطراف و دیوارهای این غار تیغ‌ها و میخ‌های به‌گونه‌ی نصب کرد که بتواند در آن فضا، وقتی در تمرین سخنرانی را انجام می‌دهد. دست، سر، بدن و گردنش را نتواند بیش از اندازه حرکت دهد و یا حرکات اضافی و ناشیانه به اندامش بدهد.

قدرت سخنرانی و صحبت کردن

به این شکل که وقتی سخن می‌گوید دستش را به همان میزانی بتواند حرکت بدهد که برای بیان آن سخن لازم است و اگر دستش را به طور انحرافی و یا اضافی حرکت داد، به یکی از این تیغ‌ها و یا سیخ‌ها بخورد و مجروحش بکند.

بعد این زنندگی‌ها و محدودیت‌های تیز و تند، او را مقید به حرکات یکنواخت و هماهنگ و لازم کرد. یکی از فنون و تمرین‌های سخنرانی این است که اداهایی که سخنران در می‌آورد، متناسب و طبق یک فنی باشد.

او سال‌ها در آن قیدها و در میان آن سیخ‌ها و تیغ‌ها در بیابان تمرین کرد و در آن جا که کسی هم نبود و خجالت هم نمی‌کشید، خطاب به یک جمعیت فرضی سخن می‌گفت، فریاد می‌کشید و عقده‌هایش را خالی می‌کرد.

این تمرینات بعدا او را به یک سخنور بزرگ تبدیل کرد و خطیب بزرگی شد که در تاریخ به عنوان یکی از خداوندان سخنوری شناخته می‌شود و حتی برای یکی از سخنرانی‌هایش هفت سال تمرین و کار کرده است و خلاصه توانست حقش را اعاده نماید.

در آخر دکتر توصیه می‌کند که اگر هدفی دارید باید برای آن بجنگید. عین عقاب باشید اگر هدفت در عمق دریاست باید بدستش بیارید. با جسارت و اراده قوی روی هدفتون تمرکز داشته باشید تا موفق شوید.

 

سحن پایانی

در این مطلب به صورت کامل در خصوص چگونه مهارت صحبت کردن در جمع را تقویت کنیم، با یکدیگر حرف زدیم. همچینن راه کارهایی که به شما کمک می کند بتوانید در یک جمع به سخنرانی و مذاکره کردن بپردازید نیز صحبت شد. آن دسته از دوستانی که قصد دارند توانایی سخنرانی کردن و صحبت کردن در جمع را در خودشان پرورش دهند، می توانند در دوره سخنوری و اعتماد به نفس موسسه ثروت آفرینان شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی