0
تومان
0
تومان

چگونه مذاکره کنیم

چگونه مذاکره کنیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این قسمت از وب سایت موسسه ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص این نکته صحبت کنیم که چگونه مذاکره کنیم. یادگیری اصول مذاکره یکی از اصلی ترین توانایی هایی است که هر فروشنده ای باید یاد بگیرید. در ادامه قصد داریم تا بعد از معرفی مذاکره، شما را با چنین اصولی بیشتر آشنا کنیم. علاقه مندان همچنین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله “چگونه مذاکره موفق داشته باشیم” مراجعه کنند.

 

چگونه مذاکره کنیم؟

یادگیری اینکه چگونه مذاکره کنیم

آیا می دانید که چگونه مذاکره کنیم؟ توصیه­‌ها و کتابهای زیادی در مورد چگونه مذاکره کنیم، نوشته شده است که برای بعضی­‌ها نتیجه بخش نبوده، در این راستا مؤسسه آموزش عالی ثروت آفرینان، که یکی از تخصصی‌ترین مراکز آموزش‌ علم مدیریت در حوزه کسب و کار و پرورش مدیران و کارآفرینان ایرانی و برگزار کننده دوره­های آموزشی علم مذاکره، شم اقتصادی و غیره است. توانسته با انتشار مقالاتی از تجربیات آموزنده دکتر امیرحسین مظاهری سیف، با موضوعات مختلفی که در آنها از اصول مذاکره و بکارگیری ترفندهای یک مذاکره خوب و رسیدن به نتیجه دلخواه با زبانی عامیانه برای حل مشکلات شما دوستان عزیز خدمت رسانی کند.

پس از مطالعه این مقاله از شما دوست عزیز انتظار داریم که بتوانید، چگونگی شروع یک مذاکره خوب را شرح دهید و نیز نتایج احتمالی شروع به عنوان طرف اول مذاکره و همچنین شروع در جایگاه طرف دوم مذاکره را نیز بخوبی توضیح دهید.

تعرف مذاکره و اصول اینکه چگونه مذاکره کنیم

تعریف مذاکره

برای اینکه بدانید چگونه مذاکره کنیم، باید با واژه مذاکره آشنا شوید. مذاکره در اصل به گفتگویی میان دو یا چند نفر که با هدف دستیابی به یک درک مشترک و رفع نقاط اختلاف و در نهایت، رسیدن به نتیجه‌ای رضایتبخش گفته می­‌شود.

براساس این تعریف از مذاکره ذهن شما سراغ این می‌­رود که در مرحله اول باید چکار کرد، از کجا شروع کرد؟ شما باید با تمرین زیاد، بر ترس از حرف زدن در جمع غلبه کرده و آن را مدیریت کنید.

توصیه می­‌شود، شروع ‌کننده‌ی مذاکره نباشید و سعی کنید به عنوان نفر دوم، مذاکره را آغاز کنید. به عبارت دیگر، می‌گویند اجازه دهید طرف اول مذاکره، حرف‌های نخست را شروع کند و بعد شما بر اساس آنچه گفته شده، مذاکره را در دست بگیرید. زیرا در شروع مذاکره اولین اطلاعات مهم و ارزنده مربوط به مذاکره مطرح می­‌شود. شما همچنین می توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله “تاکتیک های مذاکره چیست” رجوع کنید.

برای اینکه مطلب رو بهتر بیان کنیم و ذهنتون برای تعریف مذاکره باز شود. مذاکره را به مسابقات ورزشی تشبیه می­‌کنیم، در مسابقات حرکات و تکنیک­های فنی بین حریفان انجام می­‌شود تا به نتیجه دلخواه برسند. ممکن است در این حین بعضی حرکت‌ها بی­‌نتیجه باشند ولی باید بازی ادامه داشته باشد. در بازی اگر حس کردید که قدرتمند‌تر هستید، ممکن است تصمیم بگیرید که حرکت اول را بزنید، به این امید که حریف، فرصت تکان‌خوردن را هم پیدا نکند و کنترل فضای مسابقه و بازی را در اختیار شما قرار بدهد.

دوره های ثروت آفرینان برای اینکه چگونه مذاکره کنیم

اصول و فنون مذاکره خوب

زمانی که تصمیم گرفتید در زندگی به رویاها و اهداف­تان برسید و بتوانید با موانع و تعارضات درست برخورد کنید. باید بدانید تنها راه عبور از آنها، داشتن انگیزه در پیدا کردن راه حل برای عبور از این مشکلات است.

اگر می­‌خواهید به عنوان مذاکره کننده در جلسات مذاکره تجاری شرکت کنید و با موفقیت در آن‌ها، تا حد زیادی سرنوشت خود را تغییر دهید. باید فنون، مهارت‌ها، ابزارها، تکنیک‌ها و ترفندهای مذاکره را یاد بگیرید.

شاید بارها هنگام خواندن اخبار روز دنیا و خواندن سرنوشت آدم­های مشهور جهان با خود فکر کرده­‌اید که چقدر زندگی این آدم­ها شبیه گذشته من است. چرا من این کار را انجام ندهم؟ چطور منم پیشرفت کنم؟ اولین قدمی که باید بردارید، آموزش یک سری فنون در مذاکره است و بعد از آن با تمرین و تلاش زیاد، میتوانید در حیطه شغلی خود موفق شوید.

یک مذاکره موفق داشته باشید

یکی از امتیازاتی که در مذاکره باید مدنظر باشد، رعایت خط قرمزهاست. زیرا خط قرمزها، کمترین خواسته‌ ما و بیشترین امتیازی است که به طرف مقابل مذاکره می­‌دهیم. قبل از شروع مذاکره، تحقیق کنید که با چه افرادی و با چه سمتی مذاکره دارید. همچنین یاد بگیرید روی اعتقادات خود مذاکره نکنید و اخلاقیات را زیرپا نگذارید. در مذاکرات، زمان را در کل جلسه مدنظر بگیرید، از پراکنده شدن مطالب، از هر دری سخن گفتن اجتناب کرده و با مدیریت آن از اتلاف زمان مفید جلوگیری کنید.

در نتیجه

در دنیای که ما در آن زندگی می­‌کنیم برای اینکه کسب و کار خوبی داشته باشیم، باید توانایی انجام مذاکرات موفقیت‌آمیز را نیز کسب کنیم. البته جای نگرانی نیست چون مذاکره کردن لذت بخش است، البته به شرطی که بدانید چه طور انجام دهید و برای مذاکره خوب داشتن باید یک سری نکات رعایت شود.

مذاکره کننده­ موفق، باید اعتماد به نفس بالایی داشته و در سخن گفتن نیز صراحت داشته باشد. همچنین با تمرین زیاد بر احساساتش غلبه کند و بدون اضطراب و عصبانیت سخن بگوید. بنابراین باید صبور بوده و شنونده خوبی باشید. مذاکره مهارتی است که اگر آن را دست کم بگیرید و به اصول و فنون آن پایبند نباشید، احتمال شکست در آن بسیار بالا می‌رود.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل در خصوص این نکته صحبت کردیم که چگونه مذاکره کنیم. همچنین در خصوص واژه مذاکره و هر ان چه که می تواند به شما در داشتن یک مذاکره موفق کمک کند، اشاره کردیم. علاقه مندان به یادگیری اصول مذاکره، می توانند در دوره اصول و فنون مذاکره موسسه ثروت آفرینان شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی