0
تومان
0
تومان

هوش مالی چیست + راههای تقویت هوش مالی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

این سوال که چرا بعضی افراد به راحتی پول در می آورند و بعضی با وجود کار زیاد و سخت به جایی نمی رسند پرسشی است که پاسخ آن را در این مقاله می خوانید. برخورداری از هوش مالی تفاوت میان افراد پولدار با افراد سطح متوسط و فقیر جامعه است.

اگر می خواهید سطح درآمد خود را ارتقاء دهید و به بهبود کیفیت زندگی خود و خانواده خودتان کمک کنید، پیش از هر اقدامی لازم است بدانید هوش مالی چیست و راههای تقویت هوش مالی چیست که باعث ثروتمند شدن افراد می شود. آیا برخورداری از هوش مالی، ذاتی است یا اکتسابی بوده و از طریق تمرین و یادگیری می توانیم هوش مالی بالایی داشته باشیم؟!

خبر خوب این است که هوش مالی با IQ متفاوت بوده و تمام افراد جامعه می توانند برای تقویت هوش مالی خود و بهبود وضعیت زندگی با افزایش درآمد از طریق یادگیری تکنیک های ساده و کاربردی اقدام کنند. رازهایی که ثروتمندان می دانند همان تکنیک های هوش مالی است، در ادامه توضیحات بیشتری شرح داده ایم:

هوش مالی چیست و چه تفاوتی با آی کیو دارد؟

به محض اینکه در متون مختلف، اصطلاح “هوش” به چشمتان می خورد احتمالا به یاد آی کیو بالا و توانایی های ذهنی ذاتی افرادی می افتید که باهوش به دنیا می آیند. اما هوش مالی به معنی هوش ذهنی نیست و نوعی از درک صحیح از عملکرد پول است. هوش مالی یا Financial IQ به توانایی های یک فرد برای حل مشکلات مالی خود و دیگران گویند.

به افرادی که شناخت صحیحی از پول داشته و می دانند که چطور به جای کار کردن برای پول، پول را برای کسب درآمد به کار بگیرند، افراد دارای هوش مالی بالا گویند.

این هوش می تواند ذاتی باشد اما اگر به طور ذاتی از این توانایی برخوردار نیستید و بر این باور هستید که همیشه به دنبال پول بوده اید و پول از شما فرار می کند، باید بگوییم جای نگرانی نیست، زیرا این هوش قابل یادگیری است؛ شما نیز می توانید آهنربای پول باشید.

هوش مالی از نظر رابرت کیوساکی که معروف ترین نویسنده کتاب های هوش مالی در دنیا است، اینطور تعریف می شود که این توانایی یک مفهوم ذهنی است که به عملکرد یا کارهای خاصی اشاره دارد که ثروت را به زندگی شما می آورد.

در حقیقت آی کیو یک توانایی و مزیت ذاتی است که با تمرین قابل افزایش است، اما هوش مالی توانایی است که حتی افراد با آی کیو پایین هم می توانند به راحتی آن را تقویت کنند. البته اگر فردی هم زمان با تقویت هوش مالی از هوش ذاتی “IQ” برخوردار باشد، می تواند مهارت بهتری در تصمیم گیری ها داشته و در کسب و کار خود موفق تر عمل کند.

هوش مالی چیست و چه تفاوتی با آی کیو دارد؟

ماتریس هوش چیست؟

جیمی مک‌اینتایر در کتاب خود که “درس‌هایی که آرزو داشتم در مدرسه یاد می‌گرفتم” نام دارد،  ماتریس هوش را اینگونه تعریف می کند که این ماتریس یک مفهوم از روش هایی است که برای مدیریت امور مالی پیشنهاد می شود و از طریق آن می توان به استقلال مالی رسید.

برای افزایش هوش مالی می توان از راهکارهای علمی و تکنیک های مشخص استفاده کرد. تفاوت افرادی که شرایط مالی سختی دارند با افراد ثروتمند، بی اطلاعی از این تکنیک ها است. اگر می خواهید زندگی خود را تغییر دهید، لازم است باورهای قدیمی خود را فراموش کرده و تکنیک های هوش مالی را جایگزین آنها کنید.

کاربرد هوش مالی چیست؟

با یادگیری تکنیک های هوش مالی از پس چالش های سخت مالی بر خواهید آمد و درآمد بالاتر و پول راحت تری را بدست می آورید. اقتصاددانان کاربرد هوش مالی را در ایجاد توانایی برای بدست آوردن پول زیاد در زمان کم می دانند.

با افزایش هوش مالی، یا همان افزایش دانش، اطلاعات و آگاهی برای ثروت آفرینی، حل مسائل اقتصادی و مدیریت بحران های مالی ساده خواهد بود و به طور عامیانه به آن شم اقتصادی هم می گویند. با داشتن شم اقتصادی می توانید فرصت های پولساز را شناسایی کرده و با صرف کمترین زمان بیشترین پول را از شیوه های سالم و اخلاقی بدست بیاورید.

ویژگی افرادی که هوش مالی بالا دارند

رابرت کیوساکی، که از مطرح ترین ثروتمندان خودساخته در دنیا شناخته شده است، معتقد است که هوش مالی به نحوه رفتار فرد با پول بستگی دارد.  این رفتار بر پایه سه مفهوم سرمایه، بدهی و جریان مالی اشاره دارد.

او شرح می دهد که فردی که از هوش مالی بالا برخوردار است، با بررسی مواردی چون نوع کسب ‌و کار، میزان درآمد، سرمایه ثابت، هزینه‌ ها و شناخت نحوه به کار گرفتن پول و افراد باهوش و توانمند در کارها و … می‌ تواند به ثروت و درآمد بالا برسد.

بنابراین می توانید متوجه شوید که اگر سالها برای دیگران کار کرده اید و با هوش ذاتی و IQ بالای خود کارفرما هایتان را که از آی کیو پایینی برخوردار بوده اند ثروتمند کرده اید، این است که شما از هوش مالی بالایی نداشته اما کارفرمایان هوش مالی بالایی داشته است و رازهایی را می دانسته که شما از آن بی اطلاع بوده اید!

روش های ساده برای تقویت هوش مالی چیست؟

در این قسمت، راهکارهای ساده برای تقویت و افزایش هوش مالی را شرح می دهیم اگر آماده تغییر افکار و افزایش درآمد خود هستید، پیشنهاد می دهیم این بخش را تا انتها به دقت مطالعه کنید:

با مفاهیم کلی حسابداری، نظیر دارایی، بدهی، سرمایه آشنا شوید. لازم است تشخیص خریدهایی که انجام می دهید در ستون دارایی، بدهی یا سرمایه شما قرار می گیرد.

برای اینکه ستون درآمد خود را بالا برده و ستون هزینه های را پایین بیاورید، لازم است بدانید که نباید از منبع درآمد شغل خود هیچ هزینه ای کنید، بلکه لازم است با شیوه های سرمایه گذاری بر کسب و کارهای دیگران و دریافت سود بدون صرف زمان آشنا شوید تا بتوانید هزینه های خود را از منبع سود سرمایه گذاری در کسب و کارهای متعدد تامین کنید.

هوش مالی افراد ثروتمند

یک فرد ثروتمند حتی یک ریال از درآمد شغل را به هزینه تبدیل نمی کند او درآمدش را در سبدهای مختلف مالی نظیر اوراق بهادار، سهام، املاک و مستغلات و … سرمایه گذاری می کند و با نظارت دقیق بر آنها، ستون درآمد خود را قوی بنا می کند تا به استقلال مالی برسد.

شما می توانید شغل شخصی خود را داشته باشید اما این شیوه به همه توصیه نمی شود، می توانید در کنار شغل فعلی خود به پس انداز و سرمایه گذاری در کسب و کارها بپردازید. با افزایش سود سرمایه گذاری، دیگر از منبع درآمد شغل خود هزینه ای نخواهید کرد.

بنابراین بدون تاسیس شرکت خصوصی هم می توانید کارمند خوبی باشید و ارتقاء شغلی پیدا کنید ولی تفاوت شما با دیگر کارمندان این است که شما می دانید نباید حقوق خود را خرج هزینه های زندگی کنید بلکه کاری که باید انجام دهید سرمایه گذاری صحیح در بخش های مختلف بازارهای مالی است.

افراد ثروتمند با هوش مالی بالا که توانایی به کارگیری پول در کسب و کارهای دیگر را دارند، هرگز سرمایه خود را صرف خرید ماشین و خانه که هیچ درآمدی برای آنها ندارد و هزینه محسوب می شود، نمی کنند.

بلکه آنها پولی که از درآمدشان به دست می آورند صرف سرمایه گذاری کرده و از سود بدست آمده از سرمایه گذاری، خریدهای تجملی و هزینه هایی نظیر خرید ماشین را انجام می دهند. به عنوان توصیه های افزایش هوش مالی به نکات زیر توجه داشته باشد :

  • مدیریت زمان داشته باشید
  • توانایی حل مسئله را در خود پرورش دهید
  • داشتن طرح عملیاتی
  • به حداقل رساندن بدهی
  • برای حفاظت از پول‌تان سرمایه‌گذاری کنید
  • در تعامل بودن با مدیران مالی موفق
  • تعیین اهداف مالی بلندمدت و کوتاه‌مدت
  • توصیه‌ گرفتن از متخصصین مدیریت مالی

فرق دارایی و بدهی از نظر هوش مالی

فرق دارایی و بدهی چیست؟ چطور می توان تشخیص داد خریدی که انجام داده ایم، جزء دارایی های ما محسوب می شوند یا صرفا بدهی و هزینه هستند؟

یکی از راههای شناخت نوع خریدهایی که انجام میدهید این است که اگر هزینه ای که می کنید برای شما درآمدزایی داشته باشد، می توانید آن خرید را در ستون دارایی ثبت کنید.

اما اگر خریدی که انجام می دهید برای شما درآمدزایی نداشته و برای نگهداری از آن متحمل پرداخت هزینه می شوید و یا بعد از خرید به علت دست دوم شدن، قیمت کالای خریداری شما کاهش می یابد آن خرید به ستون هزینه و بدهی اضافه می شود.

  • به طور مثال ممکن است یک سرویس نقره گران قیمت خریداری کنید ولی زمانی که قصد فروش آن را داشته باشید حتی به یک دهم قیمت هم خریدار نداشته باشد، در این حالت شما متحمل هزینه شده اید.
  • همچنین اگر ماشینی خریداری کنید که درآمدی از آن کسب نکرده و صرفا به مرور زمان به علت استهلاک از قیمت آن کاسته شده و برای استفاده و نگهداری آن هزینه کنید، در این حالت استهلاک و هزینه های ماشین، پول را از ستون درآمد و دارایی خارج کرده و ستون هزینه ها را افزایش میدهد. واضح تر بگوییم، هر خریدی که پول را از حساب شما خارج کند و پولی را به حسابتان سرازیر نکند، هزینه محسوب می شود.

فرق دارایی و بدهی از نظر هوش مالی

فرق افراد فقیر، متوسط و ثروتمند در بکارگیری هوش مالی چیست؟

  • افراد فقیر کار می کنند و پولی که بدست می آورند، به هزینه تبدیل می کنند. افراد متوسط کار می کنند، وام می گیرند و بدهی می خرند، آنها پولی که بدست می آورند صرف پرداخت اقساط و هزینه های تجملی می کنند که به دوستان و اطرافیان خود نشان دهند که ثروتمند هستند اما در حقیقت آنها ثروتمند نبوده و زیر بار بدهی و هزینه قرار دارند.
  • می گویند افراد فقیر و متوسط برده پول هستند زیرا آنها برای پول کار می کنند، زیرا آنها سخت کار می کنند شغل دوم می گیرند و … تا بتوانند پول بیشتری برای هزینه های خود داشته باشند.
  • اما افراد ثروتمند حقیقتا برای پول کار نمی کنند و پول برای آنها کار می کنند. زیرا ثروتمندان با پول خود دارایی هایی می خرند که برای آنها درآمدزایی دارد. هر ریال از پول آنها مانند کارمندی است که 24 ساعته برایشان کار می کند و در کسب و کارهای مختلف ثروت آفرینی می کند.
  • اما افراد فقیر و متوسط پولشان را هزینه کرده و برای خود بدهی می خرند. آنها همیشه به دنبال پول هستند و هر چه بیشتر کار می کنند هزینه هایشان هم بیشتر می شود و معمولا در بهترین حالت درآمد و هزینه زندگی آنها سر به سر می شود.
  • افراد فقیر و متوسط خرج می کنند اگر چیزی باقی ماند پس انداز یا سرمایه گذاری می کنند، اما افراد ثروتمند اول سرمایه گذاری می کنند و از درآمد سرمایه گذار خود هزینه می کنند.

نقش یادگیری در افزایش هوش مالی چیست؟

افراد ثروتمند هیچ گاه از یادگیری برای افزایش هوش مالی دست نمی کشند. این گروه از افراد جامعه در باره پول درآوردن، سرمایه گذاری، اطلاعات مربوط به اموال و دارایی ها، سهام و … همواره در حال یادگیری هستند.

همیشه آنها را در حال گوش دادن به فایل صوتی در مورد هوش مالی، برنامه رادیویی در مورد راههای افزایش ثروت، مطالعه در خصوص تکنیک های پولساز و … می بینید. آنها درباره پول با بقیه صحبت می کنند، به سمینارهای آموزشی هوش مالی می روند و بخش اقتصاد روزنامه ها را مطالعه می کنند.

ثروتمند بودن اتفاقی نیست، یادگیری نقش مهمی در افزایش هوش مالی ایفا می کند. پول درآوردن برای افراد ثروتمند تبدیل به یک عادت شده و بخشی از زندگی روزمره ثروتمندان به شمار می رود. افرادی که می دانند راز ثروتمند شدن، داشتن هوش مالی بالا است، به طور مداوم در تلاش هستند تا هوش مالی خود را بالا ببرند.

از بهترین راههای تقویت هوش مالی 

از بهترین راههای تقویت هوش مالی چیست؟

اگر می خواهید بدانید که چطور می توان هوش مالی را تقویت کرد و بهترین راههای تقویت هوش مالی چیست، باید بگوییم شما هم می توانید افراد ثروتمند باشید و یکی از بهترین شیوه ها برای تقویت هوش مالی استفاده از دوره های آموزش آزاد مهارتی است.

یادگیری تکنیک های هوش مالی جزو مهارت های مورد نیاز در زندگی هر انسانی است. اگر این علم را نیاموزید قطعا تا پایان عمر از مشکلات مالی رنج خواهید برد و هرگز درآمد کافی نخواهید داشت. با وجود درآمد پایین و کار سنگین و طاقت فرسا باید انتظار پیری و کهولت زودرس بیماری و … هم داشته باشید؛ بنابراین راهی جز تقویت هوش مالی باقی نمی ماند.

در حقیقت کلید حل مشکلات مالی حتی برای افرادی که نه تنها سرمایه ندارند بلکه زیر بار بدهی کمر خم کرده اند، افزایش هوش مالی است. اگر با مشکلات مالی روبرو شده و یا ورشکست شده اید، از تلاش دست برندارید. می توانید برای تقویت هوش مالی خود از دوره هوش مالی  مالی موسسه ثروت آفرینان استفاده کنید.

این دوره مناسب تمام افراد جامعه در سطوح مختلف طبقاتی است که از طریق آن می توانید سطح درآمد، کیفیت زندگی و کسب و کار خود را بالاتر از آنچه هست ببرید.

شما می توانید از سراسر کشور، جهت اطلاع از زمان و شرایط ثبت نام دوره هوش مالی ثروت آفرینان که به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود، از طریق شماره تلفن های مندرج در همین صفحه با کارشناسان این موسسه تماس حاصل نمایید.
تلفن مشاوره رایگان: 02126403740

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی