0
تومان
0
تومان

هدف‌گذاری اصولی را بیاموزیم!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فقط یک هدف را انتخاب کن!

نداشتن هدف و هدف اشتباه داشتن، هر دو به یک نتیجه منتهی می­شوند. هیچ! امّا اینکه چگونه یک هدف مناسب را اختیار کنیم، چگونه برای آن برنامه­ریزی کنیم و چگونه به مقصد برسیم، نیازمند تجربه، علم و حتی مشورت است تا الگوی مناسب برای یافتن و رسیدن به هدف را پیدا کنیم. امیرحسین مظاهری، خالق «رقص عقاب­ها» در این کتاب روش برنامه­ریزی صحیح را با بیان داستان­هایی جذاب از سلاطین کسب­وکار ایران برای مخاطب بیان می­کند. محور اصلی در این کتاب، هدف­گذاری است که در تعریف آن می­خوانید: «هدف، بیان صریح نتایجی است که حاضریم به آنها برسیم، حتی اگر لازم باشد بهای سنگینی را بپردازیم». همچنین لزوم داشتن هدف مکتوب و «نه گفتن» به هر پیشنهاد زیبای دیگری که در حواشیِ هدف ماست، از مهمترین تکنیک­­های هدف­گذاری در این کتاب ذکر شده است. قطعاً تفاوت افراد کارآفرین و عوام در بیان هدف، صریح بودن اهداف آنهاست. یعنی افراد کارآفرین چندین هدف را فدای یک هدف می­کنند؛ اما عوام، چندین هدف را باهم دنبال می کنند و به یک هدف هم نمی­رسند.

هرچه را می­خواهی، آن را بنویس

برای مکتوب کردن هدف، باید آن را کاملاً مشخص، شفاف و همراه با جزئیات بنویسید. به­گونه­ای که بتوانید هنگام خواندن نوشته خود، تصویر آن را با تمام جزئیات و کیفیّات، رنگ، بو، طعم، احساس و حتی نور ببینید. سپس باید روش های دستیابی به آن را مشخص کنید. راهکارهای تغییر شرایط، نقاط بحرانی، الزامات تغییرات مورد نیاز برای رسیدن به اهداف، مراحل پیشرفت و حتی افرادی که در این کار به شما کمک می­کنند و یا مانع شما می­شوند را به دقت بنویسید. یادتان باشد در تعیین اهداف، خودتان باید عامل و نقش اول باشید و مسئولیت تمام کارها بر عهده خودتان است. همان اندازه که پیروزی برای شما غرورآفرین است، باید مسئول شکست­های خود نیز باشید. این را بدانید که اگر کسی غیر از خودتان را مسئول موفقیت یا شکست در رسیدن به اهدافتان بدانید، از همان اول کار شما بازنده­اید. برای این کار، باید ابتدا انگیزه­های رسیدن به آن هدف را مشخص کنید. ممکن است اهداف بلند مدت شما، در حدی سطحی باشند که با تغییر و دگرگونی انگیزه شما، به سرعت تغییر کنند. از این رو، باید ابتدا با خودتان بی­پرده باشید و انگیزه رسیدن به هر هدفی را کاملاً شفاف و روشن بیان کنید و اهداف را بر اساس آنها بچینید. این یکی از مهمترین مراحل تعیین هدف است.

وسعت اهداف­ شما تا کجاست؟

هدف گذاری از خود فرد شروع می­شود و باید با کلمه “من” شروع شود. اگر هدف را شبیه یک سیبل تیراندازی در نظر بگیریم، دایره اول، مختص کلمه “من” می­شود، اما هدف نباید به من ختم شود؛ چون شما را محدود به خود می­کند و انگیزه­های تأمین شخص شما آن­قدر زیاد نخواهد بود که حرکت شما را ادامه دهد. دایره بعدی خانواده است که من را در بر می­گیرد و به ایجاد انگیزه کمک می­کند. دایرای که خانواده و من را در بر می­گیرد، دوستان و اقوام هستند. دایره­ی بعدی که شامل محله می شود و باعث می­شود احساس مسئولیت شما در قبال محله، دوستان، خانواده و خود شما، هزاران انگیزه را در شما برای رسیدن به هدف برانگیخته کند. دایره بعدی، شهر شماست که باز هزاران دلیل خواهید داشت که برای شهر خود تلاش کنید. بعد از شهر دایره­ای بزرگتر، موارد قبلی را در بر می­گیرد و آن کشور و جهان پیرامون شماست. اینکه شما بخواهید در کشور و جهان شهرت پیدا کنید به دامنه انگیزه­های شما برای رسیدن به اهدافتان کمک می­کند. در نهایت دایره­ای که محیط بر تمام موارد قبلی است، خداوند است که دلیلی ماورائی است. با چنین هدفی شما برای دستیابی به هدف­تان، سرشار از انگیزه خواهید بود.

سررسید اهداف خود را مشخص کن

در بخشی از «رقص عقاب­ها» می­ آموزید که برای هدف­گذاری خود حتماً باید زمان تعیین کنید. تا چه تاریخی قرار است این مبلغ در حساب شما باشد؟ تا کی می­خواهید آن شرکت را تاسیس کنید؟ زمان بندی، مغز شما را فعال می­کند و هر چه به زمان موعود نزدیک­تر می شوید، میل و اشتیاق در شما زنده­ تر می شود. به این شکل می­توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید

ارزیابی کردن هدف

اگر هدف را مرتب ارزیابی نکنید، در طول مسیر منحرف خواهد شد. البته مسئله اینجاست که ممکن است شما در طول مسیر، متوجّه خطا رفتن و کژروی آن نخواهید شد و عموماً زمانی متوجه می­شوید که کار از کار گذشته است و دیگر نمی­توانید آن را اصلاح کنید. امّا بر اساس آموزه­های «رقص عقاب­ها» باید به بررسی و پایش لحظه به لحظه اهدافتان بپردازید. مثلاً مرتب باید چک کنید که آیا نسبت درآمد با هزینه تناسب دارد یا خیر؟ آیا فردی که استخدام کرده­اید، کاری که باید را انجام می­دهد یا کاری که می­خواهد؟ آیا کارهای لازم را انجام می­دهید یا کاری را که دلتان می­خواهد؟

ایستگاه­ها را مشخص کنید!

برای خوردن یک فیل، بهتر است آن را لقمه لقمه کرد. در این صورت شما می­توانید کیفیت عملکرد خود را بسنجید. یکی از تکنیک­های رسیدن به اهداف بزرگ، تقسیم کردن آنها، به اهداف کوچکتر است. اینکه در طول مدت تلاش برای رسیدن، در محل­ها و زمان­های مناسب، استراحت کنید، وسایل و تجهیزات و اهداف خود را مجدداً بررسی و تعمیر کنید، تجدید قوا کنید، انگیزه ­ها را به سطح مطلوب برسانید و سپس مجدداً تلاش کنید، باعث می­شود در هرحال شما به اهداف خود برسید. شما می­توانید ۴ گام برای تقسیم کردن اهدافتان در نظر بگیرید:

ارزش ها و خط قرمزهای خود را مشخص کن

اگر هدفی که انتخاب کرده­اید منطبق با ارزش های شما نباشد، در بلند مدت شما را دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می کند. در این مقاله سعی شد با بهره بردن از کتاب «رقص عقاب­ها» به قلم امیرحسین مظاهری سیف، به هدف­گذاری صحیح اشاره کنیم. با مطالعه این کتاب متوجه می­شوید که در حال حاضر عوامل اصلی کنترل زندگی شما چیست و چگونه می توانید آینده­ تان را با مقیاس‌های منطقی بسازید؟! هدف­گذاری بر اساس «رقص عقاب­ها» به شما نشان می­دهد که آیا الگوی مناسبی برای زندگی خود دارید، یا صرفاً بر اساس تحربیات قبلی، اهدافتان را تعیین می­کنید؟ هدف­گذاری شما چقدر واضح و شفاف است؟ این اهداف مکتوب است یا صرفاً در ذهن شماست؟ و در نهایت نحوه تعیین و کیفیت اهداف خود را با افراد و کارآفرینان موفق ایرانی مقایسه می­کنید و تجربیات، الگوها و خواسته­هایتان را با آنها مقایسه خواهید کرد. این کتاب یکی از کامل­ترین برنامه­های آموزشی، هدف­گذاری، برنامه­ ریزی و انگیزه ­سازی است که با تیراژ بیش از ۱3۰000 نسخه، به عنوان پرفروش­ترین کتاب مدیریت کسب و کار ایران، می­تواند همچون نقشه­ی گنج شخصی، از شما یک ثروت­ آفرین بسازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم این کتاب را از وبسایت ثروت آفرینان تهیه کرده و از خواندن آن الگوبرداری کنید و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی