0
تومان
0
تومان

خلاقیت در کسب و کار : ایجاد فرهنگ خلاقیت از طریق رهبر مجموعه

خلاقیت در کسب و کار

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

خلاقیت در کار مجموعه

امروز می خواهیم در مورد خلاقیت در کسب و کار صحبت کنیم. چرا که همان طور که خودتان نیز می دانید عاملی مثل خلاقیت یکی از مهم ترین مؤلفه هایی است که می تواند موجبات رونق و توسعه یک کسب و کار را فراهم کند. اما آیا شما در مورد راه طرح ایده های نوین در کسب و کار اطلاع دارید؟ ما قصد داریم در ادامه این مطلب به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت کنیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کسب و کار نوآورانه یعنی چه؟

کسب و کار نوآورانه یعنی چه؟

زمانی که یک کسب و کار بر اساس یک ایده جدید شکل بگیرد، آن کار خلاقانه محسوب می شود. جالب است بدانید که خلاقیت و نوآوری در کسب و کار های جدید توانسته است تحولات بنیادینی در حوزه کسب و کار به وجود بیاورد. به طور مثال نیز می توان مشاغلی اشاره کرد که در بستر اینترنت شکل گرفته اند و می توانند راحت تر از گذشته منجر به ثروت آفرینی شوند. این مشاغل امروزه طرفداران بسیاری دارند و خوشبختانه شکل گیری آن ها سبب شده است، میزان درآمد تعداد قابل توجهی از افراد جامعه افزایش پیدا کند.

تاثیر خلاقیت در کسب و کار در حوزه های مختلف

خلاقیت و نوآوری در تولید

یکی از اصلی ترین حوزه های که بر توسعه فرهنگ خلاقیت و نوآوری مبتنی است، حوزه تولید است. در واقع اگر اصل ابتکار و نوآوری در یک کار تولیدی رعایت نشود، به طور قطع آن کار نمی تواند در صحنه اقتصاد جهانی، عرض اندام کند. به همین دلیل است که امروزه این اصل خیلی مورد توجه قرار می گیرد.

تذکری مهم در مورد خلاقیت و نوآوری فردی و اجتماعی

خلاقیت در کار

خلاقیت در کسب و کار، امر مهمی است و مطمئناً وجود آن ضروری است. اما لازم به ذکر است که ایجاد خلاقیت در کسب و کار باید مطابق فرهنگ یک جامعه شکل بگیرد و یک کارآفرین فقط در صورت احترام گذاشتن به رابطه خلاقیت و فرهنگ، می تواند به موفقیت دست پیدا کند.

خلاقیت در کسب و کار رگ حیاتی کارآفرینی است. پیتر دراکر از آن به‌ عنوان ابزار خاص کارآفرینان یاد می ‌کند، که به ‌وسیله آن از تغییرات به‌عنوان فرصتی برای ایجاد کسب و کاری متفاوت یا ارائه خدماتی متفاوت بهره می‌ برند.

گفته شده واقعیت این است که، اگرچه سازمان‌ ها برای نوآوری ارزش قائلند، برای به دست آوردن آن تقلای زیادی می‌ کنند.

در تحققیقاتی که به‌ وسیله مک کینزی انجام شد، مشخص شد که ۹۴ درصد از مدیران مورد بررسی در این تحقیق، از عملکرد مجموعه خود در خصوص نوآوری ناراضی بودند و طبق گفته Amar Bhide، ۸۵ درصد از کارآفرینان جهانی، کسب و کار خود را براساس ایده‌ های افراد دیگر به ‌وجود آوردند.

همه این‌ ها به شکستی در رهبری کارآفرینی اشاره می کند. رهبر نقشی حیاتی را در ایجاد محیط مناسب برای شکوفا شدن نوآوری بازی می کند. رهبران اغلب به تاثیرگذاری بر نوآوری در سطح سازمانی (سطح بالا) توجه می کنند، اما آن‌ ها می توانند به همان اندازه، مشوق تفکر باز و ایده های سطح شخصی (سطح پایین) نیز باشند.

تاثیرگذاری بر نوآوری و ایده‌ ها در سطح سازمانی

نوآوری در کار

راه های استراتژیک بسیاری وجود دارد، که رهبران می‌ توانند به‌وسیله آن ‌ها، بر جریان نوآوری و ایده‌ پردازی در سطح سازمانی تاثیر بگذارند، که این راه ‌ها چیزی فراتر از صندوق پیشنهادات معیوب است.

در ادامه به سه روش اثبات شده اشاره می‌ شود.

  1. تایید و پاداش دادن به نوآوری

    ترویج نوآوری و ایده‌ پردازی باید در کارت امتیاز هر رهبر باشد. کارمندان باید تشویق شوند که به وظایف روزانه خود از لنز نوآوری نگاه کنند و باید برای ایده‌ های نوآوری خود تایید شوند و پاداش بگیرند.

    جبران و پاداش دادن یک تمرین استاندارد در سازمان‌ های توسعه یافته از قبیل زاپوس می ‌باشد.

  2. تزریق خلاقیت با مالکیت

خلاقیت و نوآوری در کسب و کار

ویجی گوینداراجان به مقاله ای با این موضوع پرداخته که سازمان‌ ها چگونه می ‌توانند خلاقیت و نوآوری را از طریق سرمایه‌ گذاری و همکاری مشترک، به سازمان‌های خود تزریق کنند.

برای مثال مالکیت شرکت پیکسار به‌ وسیله دیزنی، خلاقیت دیزنی را دوباره احیا کرد.

  1. اختصاص زمان برای نوآوری

در سال ۱۹۴۸ شرکت ۳M، برنامه “۱۵ درصد ” خود را راه‌ اندازی کرد، که بر اساس آن ۱۵ درصد از وقت کارمندان صرف نوآوری شد. یادداشت “آن را پست کن” در طی آن ۱۵ درصد زمان اختراع شد. سازمان‌ هایی از قبیل هولت پاکارد و گوگل هر دو از این شیوه پیروی کردند. جیمیل و گوگل ارت در طی ۲۰ درصد از مدت زمان گوگل مطرح شدند.

تاثیرگذاری بر نوآوری و ایده‌ها در سطح شخصی

خلاقیت در کار

اغلب اوقات رهبران بر تاثیرگذاری استراتژیک، بر نوآوری در سطح سازمانی تمرکز می‌کنند و نقش کلیدی که تاثیرگذاری فرهنگ تفکر و ایده‌های باز در تاثیرات بین فردی دارد را نادیده می‌گیرند. در ادامه روش‌هایی بیان می‌شود که رهبران به‌وسیله آن‌ها می ‌توانند تفکر باز را تشویق و الگو کنند و به این وسیله باعث افزایش جریان ایده‌ پردازی از طریق تعامل با کارمندان شوند.

  1. مکالمات را افزایش دهید.

اغلب اوقات رهبران در مورد ایجاد تعهدات با دیگران در طی بحث و مناظره، صحبت می کنند. این سه فعل از نظر ریشه‌ شناسی، مفاهیم نامطلوبی دارند. متعهد شدن با ریشه engagier در فرانسه قدیم، به معنای ایجاد ارتباطی با قول و قسم است. مناظره با ریشه debatreادر فرانسه قدیم به معنی ضرب و شتم، و بحث کردن با ریشه لاتین discutere به معنای درهم شکستن و کوبیدن می باشد.

از طرف دیگر مکالمه از ریشه یونانی کلمه dialogos، به معنی جریان فکری می آید. این مقایسه تنها به دلیل ملا نقطی بودن نیست. این موضوع به قلب مواردی که رهبران تاثیرگذار جدید انجام می دهند، اشاره می کند. آن ها دیدگاه‌های خود را توسعه می دهند و یک جریان ایده پردازی را از طریق پرس و جوی مشترک تسهیل می بخشند.

به گفته ویلیام آیزاک، مکالمه، یک روش همزمان فکر کردن و بازتاب دادن است. کاری نیست که در مورد کسی انجام دهید، بلکه کاری است که با مردم آن را انجام می دهید.

خلاقیت در کسب

رهبران بعضی اوقات ممکن است که به واسطه وضعیت، قدرت جایگاه و احساس مسئولیت خود عقب کشیده شوند و برای به چالش کشیدن ایده ها و در مسیر قرار دادن همه چیز، محدود شوند. این باعث بسته شدن نوآوری های پایین دست می شود. وقتی همه با هم درگیر باشند، ایده ها نمی توانند جریان یابند. ایده ها تنها زمانی می توانند جریان یابند که مردم کنجکاو، پرسشگر هستند و در فضای باز قادر به بیان ایده های خود باشند.

رهبران باید تشخیص دهند که مکالمه،کلید خلاقیت در کسب و کار نوآوری است و باید مشوق، مروج و الگوی تفکر مشترک باشند.

  1. فرضیات و قضاوت ها را معلق بگذارید

فرض کردن و پی بردن، به معنی پردازش داده از طریق لنز تفسیری خودمان است.

لازم است که رهبران آگاهانه تمایلات طبیعی خود را برای اضافه کردن لایه های معنایی و استنتاج به ایده ها معلق نگه دارند. مشاهدات انتقادی در افکار اولیه تفکر خلاق را می بندد.

دو ابزار قدرتمندی که به رهبران کمک می کند قضاوت ها را معلق نگه دارند و پذیرای ایده های جدید باشند، شامل نظریه نردبان استنتاج کریس آرگریس Chris Argyris’ Ladder of Inferenceو نظریه شش کلاه فکری ادوارد دوبنو Edward do Bono’s Six Thinking Hats می باشد.

  1. فعالانه گوش کنید

جمله معروف مارک تواین بیان می کند ” اگر قرار بود ما بیشتر از این که گوش کنیم حرف بزنیم، می بایست دو زبان و یک گوش داشته باشیم”.

راه های خلاقیت در کسب و کار

یک راه کلیدی برای آن که رهبران بتوانند، الهام بخش مردم برای خلق ایده باشند، این است برای گوش کردن فعال به آن ها وقت صرف کنند. به نظر واضح می آِید، اما فضا دادن به اشخاص برای توسعه ایده هایشان یک محیط پراحترام به وجود می آورد، که در آن مردم برای بیان کردن خودشان احساس راحتی کنند. برای اینکه بیشتر راجع به اهمیت گوش دادن پی ببرید، به مقاله «هنر گمشده گوش دادن» مراجعه کنید.

وقتی رهبران مرتب حرف مخاطب خود را قطع می کنند، در مورد ایده ها حرف می زنند، جمله ها را تمام می کنند و زبان بدن منفی را طرح می کنند، باعث قطع جریان خلاقانه و ممانعت از نوآوری می شوند. به جای ارائه یک صحبت خوب به اشخاص، یک گوش کردن خوب ارائه دهید.

نوآوری و خلاقیت در کسب و کار، کلید سود رقابتی و رشد است. شاخص نوآوری جهانی ۲۰۱۶، که یک رتبه بندی سالیانه برای توانایی های نوآوری و عملکرد اقتصادی سراسر جهان است، روی سیاست های ملی تمرکز می کند، اما رهبران منحصر به فرد آن ها هستند، که می توانند به وسیله هدایت نوآوری درون سازمانی و ایجاد محیط سازنده برای رشد نوآوری تفاوت ایجاد کنند.

سخن پایانی

ما امروز به طور مفصل در مورد خلاقیت در کسب و کار صحبت کردیم. در آخر نیز به تمام کسانی که قصد نوآوری در کار خود را دارند، توصیه می کنیم که در دوره MBA سایت ثروت آفرینان شرکت کنند تا با جدید ترین متد هایی که برای ایجاد نوآوری در کسب و کار های کوچک و بزرگ طراحی شده است، آشنا شوند.

گردآورنده : سروش مودب

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی