0
تومان
0
تومان

حقوق کسب و کار های تازه تاسیس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آشنایی با حقوق کسب و کار های تازه تاسیس

در ایران کسب و کارهایی که به نام استارتاپ می شناسیم تازه متولد شده اند. از آنجایی که مدت زمان تطبیق این نوع کسب و کارها با شرایط جامعه کار سختی است مسائلی را به همراه دارد. این مسائل بیشتر حقوقی هستند.

  • قوانین موجود

ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﮑﻼت ﮐﺸﻮر ﻣﺎ نبودن قوانین مناسب در زمینه مالکیت قوانین است. اجرایی نشدن قوانین برای صاحبان ایده یکی از مشکلات موجود برای این مدل کسب و کارها است. بعضی از کارآفرین های نوپا ایده هایی را می دهند که شاید اجرا شود اما مورد سوء استفاده هایی قرار می گیرد.

اگر قانون کپی رایت در ایران قابلیت اجرا داشت خیلی از این مشکلات برای کسب و کارهای نوپا و کارآفرینان تازه کار به وجود نمی آمد. این سوءاستفاده مشکلاتی را برای صاحبان ایده ایجاد می کند.

  • سهام استارتاپ

کسب و کارهای نوپا در اکثریت مواقع در زمان شروع کار به دنبال حل مسائل داخلی نیستند. مسائل درون سازمانی در این نوع کسب و کارها اولویت چندم به شمار می رود. اینکه سهام به چه صورت تقسیم شود معمولا مشخص نیست.

هر زمان کسب و کار به سود رسید تازه به فکر تقسیم بندی می رسند. این مساله بسیار مهم پس از گسترش کار و جذب سرمایه به وجود می آید. در زمان شروع کار باید به خاطر داشته باشید قراردادهایی با شرکا و سهامداران مکتوب شده باشد.

  • شکست استارتاپ

استارتاپ ها ویژگی های خاصی دارند. این ویژگی ها گاهی باعث شکست کسب و کارشان خواهد شد. سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این نوع کسب و کارها تمایلی کمی دارند. روش تعامل استارتاپ ها با سرمایه گذاران خودش یکی از مشکلات به شمار می رود. سرمایه گذار در این مواقع تمام شکست را متوجه طراح ایده می داند و تمامی مسئولیت را از سمت خود صلب می کند.

آگاهی و آشنایی با مساله های حوزه حقوقی از مهم ترین ملزومات راه اندازی و تاسیس یک کسب و کار نوپا است. کسب و کار های استارتاپ در مراحل رشد مجموعه با مشکلات حقوقی فراوانی رو به رو خواهند شد.

  • علامت تجاری

اسمی که برای کسب و کار خود انتخاب می کنید نباید برای کسی که از محصول شما استفاده می کند نامفهوم باشد. علامت تجاری شما باید با دقت انتخاب و طراحی شود. بدون شک باید آرم شما نباید شباهتی با علامت تجاری و لوگوهای شرکت های دیگر داشته باشد.

  • ثبت شرکت

ثبت کردن شرکت و موسسه در اداره ثبت شرکت ها الزاما به معنی داشتن مجوز قانونی نیست. داشتن مجوز به منزله آغاز کار است.

  • آورده جدید

شریک شما نمی تواند شما را به آوردن مبلغ جدید مجبور کند. پیش از آغاز و گسترش شراکت در خصوص روش تامین سرمایه تصمیم بگیرید.

  • داور اختلافات

در زمان به وجود آمدن اختلاف سعی کنید جو متشنج را مدیریت کنید. در این مواقع یک نفر را برای برطرف کردن اختلافات در نظر داشته باشید. این نفر سوم بهتر است به مباحث حقوقی آگاه باشد. تدبیر و تدبر این داور حقوقی در سر و سامان دادن مشکلات بسیار کارگشا است. اختلافات نباید باعث تعطیلی کسب و کار و قطع شدن ارتباط شرکا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی