0
تومان
0
تومان

بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار چیه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 

امروز می خواهیم در سایت ثروت آفرینان مورد بوم کسب و کار صحبت کنیم که یک ابزار مدیریتی مدرن است و از قابلیت های بسیاری برخوردار است. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که تا پایان این بحث با ما همراه باشید تا بیش تر با این وسیله آشنا شوید و بتوانید از کارایی های مفید آن استفاده کنید.

 

بوم کسب و کار یک ابزار مدیریتی

ارتباط افراد، رسم افکار و جمع‌بندی نظرات در کنار هم یک زبان مشترک را تشکیل می دهند که بوم مدل کسب و کار خوانده می شود. بوم مدل کسب و کار معادل انگلیسی Business Model Canvas است.

 

 

بوم کسب و کار چیست؟

این بوم ابزار مدیریتی است که به شما اجازه می دهد نوع کسب و کار خودتان را تشریح کنید. برای اجرای ایده در کسب و کارهای نوپا و سنتی از این ابزار به خوبی می توانید بهره ببرید. این بوم یک نمونه برای گسترش کسب و کار است.

بوم مدل کسب و کار به موسسه و مجموعه ها کمک می کند تا شما به عنوان صاحب ایده با ترسیم و تعامل بخش های مختلف فعالیت خود را هماهنگ کنید.

 

معرفی یک نمونه بوم مدل کسب و کار

بوم کسب و کار مانند سایر برنامه های مدیریتی بر اساس اصول و مبانی خاصی طراحی می شود و به قسمت های مختلفی تقسیم می شود که به طور مثال نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بخش مشتریان
  2. ارتباط مشتریان
  3. ارزش پیشنهادی منابع کلیدی
  4. جریان درآمدی
  5. شرکای کلیدی
  6. کانال توزیع
  7. منابع اصلی
  8. فعالیت های اصلی
  9. ساختار هزینه ها

قابل ذکر است که قابلیت های این وسیله این امکان را فراهم می کند که مدیران و کارآفرینان بتوانند یک توصیف دقیق و جامع از کار خود ارائه دهند. به همین دلیل است که در حال حاضر خیلی از مدیران با تجربه، به این وسیله روی آورده اند و برای توسعۀ  کسب و کار خود از آن استفاده می کنند.

 

همه چیز درباره بوم کسب و کار

 

چرا بوم کسب و کار

بوم کسب و کار یک نمایش جامع از اجرای ایده است. این اجرا کاملا خلاصه و سریع اتفاق می افتد و نتیجه را خیلی واضح به ما نشان می دهد. این روش یکی از بهترین راه ها برای معرفی ساده به سرمایه‌گذار شما یا شریک تجاری است که در آینده خواهید داشت.

اینکه قبل از شروع یک کسب و کار شما نتیجه احتمالی را به چشم ببینید خیلی به شما کمک می کند که در مسیر برای رسیدن به هدف قدم های درستی را بردارید. این قدم ها در هزینه ای که برای راه‌اندازی خواهید کرد مؤثر است.

با استفاده از بوم کسب و کار خواهید توانست تمرکز بهتر و بیشتری روی عامل های محرک کسب و کار خود داشته باشید. در این روش کسب و کار به راحتی می توانید مدل را تغییر دهید و تمامی نمود تغییر به راحتی قابل دیدن است.

این مدل تک صفحه ای یا تک برگی یک شفافیت را در کنار خود دارد. تیم شما با بوم مدل کسب و کار چشم انداز شما در خصوص حرفه قابل پیش بینی شما را به دست خواهند آورد.

 

نه‌گانه بوم مدل کسب و کار

  • مشتریان

مجموعه های مختلف مشتریان می توانند بر مبنا ویژگی های فراوانی دسته بندی شوند. این بخش ها شامل تنوع بازار، بازارهای چند وجهی، بازار انبوه و … خواهد شد.

مشتری چه کسی است؟ به چه چیزی فکر می ‌کند؟ چه چیزی را می‌بینید؟ چه احساسی دارد؟ چه می‌ کند؟ در این بخش، همان طور که از نامش پیداست، شما مشتریان‌تان را که بر اساس یک سری ویژگی ‌ها هدف قرار داده ‌اید معرفی می ‌کنید.

  • ارزش مشتریان

این بخش های مشتریان هر کدام ارزش خاص خودش را دارد. این ارزش ها مجموعه ای از محصولات و خدمات را در برمی گیرد. این ارزش گذاری به مشتری شما را از رقیب هایتان منفک می کند. متمایز شدن از رقبا یعنی خدماتی که ارائه می دهید با دیگران متفاوت است و این تفاوت درجه و جایگاه شما را بالاتر می برد. این ارزش ها از دید کمی و کیفی بررسی می شوند.

  • اطلاع رسانی

موسسه از طریق کانال ها به اطلاع رسانی می پردازد. این کانال ها ارزش پیشنهادی را برای توزیع به مشتریان می رساند. از طریق این اطلاع رسانی به مشتری دست پیدا می کند.

  • ارتباط

ارتباط با مشتری و حفظ آن برای موفقیت موسسه لازم است. شکل ارتباط با مشتری امروزه خیلی مهم است.

بوم کسب و کار و ارتباط با مشتری

  • جریان درآمد

شرکت چگونه و از چه راه از مشتریان درآمد کسب می ‌کند. این جریان درآمدی شامل روش های مختلفی مانند فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک، اجاره، حق استفاده از امتیاز، حق کارگزاری و تبلیغات می‌شود.

  • منابع

منابع برای خلق ارزش که به مشتری ارتباط دارد ضروری و مهم است. این منابع جزء دارایی های شرکت به شمار می رود. منابع بی شک انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی خواهند بود.

  • فعالیت ها

مهم ترین فعالیت های یک شرکت و مجموعه را باید پیدا کنید. اینکه این فعالیت ها ارزش اجرایی دارند یا نه را باید بررسی کرد.

  • شریک اصلی

برای بهبود عملیات و کاهش ریسک مدل کسب و کار معمولا شرکت ها با بعضی مشارکت تجاری صورت می دهند. این مشارکت ها به روش های همکاری استراتژیک با مجموعه حریف و رغیب امکان‌پذیر است. سرمایه گذاری های مشترک نیز در این همکاری وجود دارند.

 

بوم کسب و کار شرکتی

 

  • هزینه ها

عملیاتی کردن مدل ‌های کسب و کارهای مختلف چه هزینه‌ هایی را در بر دارد. معمولا کسب و کارها چیزی بین هزینه‌ محور و ارزش ‌محور هستند. ساختار هزینه‌ ها دارای ویژگی های هزینه ‌های ثابت، هزینه ‌های متغیر، کاهش هزینه با افزایش تعداد و اقتصاد محدوده است.

  • آنالیز

این مرحله طرح را بررسی می کنند. بررسی و چکش کاری طرح مرحله آخر کار است. در این مرحله باید متوجه شد که اعضا به راحتی طرح و ایده را درک می کنند. آیا به اندازه کافی کاربردی است؟

در برخی از بوم مدل های کسب و کار قسمتی به نام آنالیز وجود دارد که ما در این مطلب به آن اشاره ای کردیم؛اما استاندارد این بوم نه‌گانه است.

 

نتیجه

بوم مدل کسب و کار یک روش ساده برای روی کاغذ آوردن ایده ها است. این ایده ها فرصت انتقال، آنالیز و بهبود تیمی آن را به دلیل استانداردسازی مهم ترین اجزاء کسب و کار به وجود می آورد.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب به طور مفصل در مورد بوم کسب و کار صحبت کردیم و همچنین سعی کردیم این ابزار مدیریتی پر کاربرد را به بهترین وجه ممکن به شما معرفی کنیم. در آخر نیز از کسانی که در حوزۀ مدیریت فعالیت می کنند و به دنبال یک راه مطمئن برای رسیدن به موفقیت هستند، دعوت می کنیم که در دورۀ  mba سایت ثروت آفرینان شرکت کنند تا با جدید ترین متد هایی که برای آموزش بوم مدل کسب و کار طراحی شده است آشنا شوند و بتوانند موجبات کسب و کار شان را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی