0
تومان
0
تومان

چگونه هدف شغلی خود را پیدا کنیم

پیدا کردن مسیر شغلی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

یافتن یک پاسخ درست برای این سوال همیشه یکی از دغدغه های اصلی افراد است. بسیاری از افراد وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند تازه به این سوال که چگونه هدف زندگی خود را پیدا کنیم افراد ممکن است یک رشته تحصیلی را انتخاب کنند تا مقاطع بالا هم ادامه دهند اما بعد متوجه این نکته شوند که این رشته بازار کار خوبی ندارد. یا علاقه آن‌ها رشته دیگری است. یک ضرب المثل ایرانی هدف را به ماهی تشبیه می‌کند «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است» در اصل این ضرب‌المثل بیان می‌کند که هیچ‌وقت برای انجام کار اقدام کنی دیر نیست و به هدف خود می‌رسی.

چگونه هدف شغلی خود را پیدا کنیم؟

مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مرحله زندگی هر فرد احتمالا موقع انتخاب رشته است. هنگامی که سر دو راهی یا چند راهی قرار می‌گیرد که به رشته هنری برود یا طبق نظر خانواده حرکت کند. فردی را در نظر بگیرید که مطابق میل خانواده انتخاب رشت کرده اما این رشته را نیمه کاره رها می‌کند و به صورت عملی وارد بازار کار رشته مورد علاقه خود می‌شود. در این مرحله از زندگی کوچ می‌تواند باعث شود عمر شما تلف نشود و در مدت کمی به سود دهی برسید. کوچ با اجرای آزمون‌هایی عملی که عموما به صورت گروهی برگزار می‌گردد باعث کشف استعداد شما می‌شود. حتی در جلسه کوچینگ شما متوجه رویاهای سرکوب شده خود می‌شوید و کوچ با دادن اعتماد به نفس باعث رسیدن شما به هدف‌ می‌شود.

روش‌های تعیین هدف در زندگی

وقتی تلاشی برای به دست آوردن هدفی انجام نمی‌دهیم نباید توقع معجزه هم در زندگی خود داشته باشیم. هر روز قدم‌های کوچک بردارید و آن‌ها را یادداشت کنید.

برای خود هدف‌هایی با تاریخ معین تعریف کنید. اهداف خود را  به هدف‌های کوچکتر تقسیم کنید و آن‌ها را اولویت بندی کنید.

تصور شما از آینده

برای شروع هرکاری باید رویاسازی کنید من چند سال آینده در چه جایگاه اجتماعی، فرهنگی و… خود را تصور می‌کنم. برای رسیدن به این جایگاه‌های باید چه کارهایی انجام دهم.

برای شفاف سازی خود از آینده می‌توانید به چند سوال اصلی و بنیادین پاسخ دهید.

  • قصد دارم با آینده خود چه کنم؟
  • دوست دارم به چه اهدافی در زندگی ام برسم؟
  • دوست دارم در آینده چه شغلی داشته باشم؟
  • دوست دارم در زمینه شغلی خود تا کجا پیشرفت کنم؟
  • دوست دارم در آینده چه چیزهایی به دست آورم؟
  • دوست دارم در آینده چه شخصیتی داشته باشم و با مردم چگونه رفتار کنم؟

پرسیدن این سوالات از خود باعث می‌شود رویاهای شما شفاف‌تر شود و به این ترتیب در آینده هم موفق خواهید شد. سعی کنید این سوالات را هر روز از خود پرسید تا دقیقا متوجه اهداف خود شوید. قبل از جواب دادن به این سوالات خوب فکر کنید و با صبر به آن‌ها پاسخ دهید.

یافتن هدف شغلی

گاهی افراد برای یافتن شعل مناسب آزمون و خطاهای زیادی انجام میدهند اما این نکته را باید در نظر داشت که در این میان ممکن است سرمایه شما از بین برود و وضع اقتصادی شما هیچوقت به روال سابق بازنگردد. با مراجعه به کوچینگ می توان از همان ابتدا در مسیر شغلی درست قرار گرفت و در مدت کمی پیشرفت های بزرگ داشت. کوچ با توجه به استعداد و توانایی های فردی هر شخص او را سمت هدف هدایت می کند.

تصویرسازی ذهنی

تصویر سازی ذهنی یک نوع تکنیک روانشناسی است که فرد با استفاده آگاهانه از قوه تخیل تصاویر ذهنی آشکاری در ذهن ایجاد و بازسازی می‌کند.افراد می‌توانند در مورد تمام مسائل زندگی خود حتی رویدادهایی که هنوز اتفاق نیفتاده یا موضوعات خیالی هم تصویرسازی کنند.

هر فردی زاویه دید متفاوتی به مسائل دارد؛ پس نتیجه می‌گیریم هر فرد تصویر سازی ذهنی خاص خود را دارد. افراد بر اساس تجربه‌هایی که داشتند و چالش‌هایی که گذراندند، جایگاه اجتماعی فردی و… تصویر سازی های ذهنی متفاوتی دارند.

تصورات ذهنی هدایت شده

از طریق این تکنیک می‌توان با ضمیر ناخودآگاه ذهنی خود ارتباط موثر برقرار کرد و اینگونه ذهن خود را کنترل کنیم و اجازه ندهیم او ما را تحت تاثیر قرار دهد. چون با به وجود آمدن کوچکترین مشکل ذهن سراغ ساده‌ترین راه‌حل می‌رود برای اجرای این تکنیک شیوه‌های گوناگونی وجود دارد.

هدف گذاری در کوچینگ

هدف‌گذاری در کوچینگ به معنای ترسیم و طراحی آینده است. انسان‌ها با مغز خود می‌توانند به آینده سفر کنند یا قبل از اینکه اتفاقی بیفتد تصویر سازی و پیش‌بینی داشته باشند. این یک قدرت منحصر به فرد انسان‌ها است. شما می‌توانید آینده را طراحی و ترسیم کنید.

در حقیقت هدف‌گذاری در کوچینگ به این معنا است که انسان با خودش فکر کند و آینده را قبل از اتفاق افتادن در ذهن خود بسازد. این آینده را در دفتر هدف گذاری خود بنویسد.

مرحله هدف‌گذاری را که انجام دهید شما طبق برنامه در مسیری حرکت می‌کنید که به هدف می‌رسد. اگر شما آینده و هدف خود را طراحی نکنید افراد دیگر و شرایط جامعه برای شما تعیین می‌کنند در کدام نقطه قرار گیرید.

هدف را نشانه بگیرید

کوچ برای شما مثل یک چراغ قوه در تاریکی عمل می کند. او تمامی شرایط شما را در نظر می گیرد و بر اساس آن برای شما هدف سازی انجام می دهد. ممکن است در ابتدا به آنچه مد نظر دارید نرسید. چون کوچ باید در مرحله اول اشتباهات گذشته شما را بررسی کند بعد شما را در یک نقطه امن ثابت نگه دارد و کم کم شما را برای شما شفاف سازد.

یکی از تکنیک‌های کوچ در جلسه کوچینگ صندلی۹۰سالگی است. تمرین به این صورت است که خود را روی یک صندلی در حالی که نود سال شده‌اید تصور می‌کنید. حال سعی کنید گذشته خود را تصور کنید و ببنید کجای آن را می‌خواهید تغییر دهید. این تمرین باعث می‌شود اشتباهات خود شوید و برای جبران ن تلاش کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را به سمت هدف صحیح هدایت کنیم. برای اینکه استعداد خود را کشف کنید و در همان مسیر قدم بردارید پیشنهاد می‌دهیم در دوره‌های موسسه ثروت‌آفرینان شرکت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی