0
تومان
0
تومان

ایلان ماسک چگونه پولدار شد و به موفقیت رسید؟!

ایلان ماسک چگونه پولدار شد و به موفقیت رسید؟!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

ایلان ماسک که بود؟

ایلان ریو ماسک ( Elon Reeve Musk)، مدیر عامل شرکت تسلا موتورز از ابتدا رویاهای بزرگی در سر داشت. شرکتی که بتواند به طور تجاری و پایدار خودروهای تمام‌برقی تولید کند. رویایی که بسیار پرریسک و پرهزینه بود. او علاوه بر مدیریت شرکت تسلا موتورز، مدیرعامل شرکت اسپیس‌اکس نیز هست. شرکتی که قراردادهای سنگینی با سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به امضا رسانده است.

مت دیش مدیر عامل شرکت Iridium Communications (یک شرکت ارتباطات ماهواره‌ای آمریکایی) در مورد ماسک می‌گوید: «با وجود برنامه‌های بلندپروازانه‌ ماسک، او فردی عملگراست که می‌داند چگونه باید یک شرکت ساخت.»

ماسک در آفریقای جنوبی بزرگ شد. سپس به کانادا و در نهایت به ایالات متحده امریکا نقل مکان کرد. او در رشته‌های فیزیک و اقتصاد تحصیل کرده است. شاید این سابقه برای فردی که در صنعت خودروسازی و هوافضا فعالیت دارد، چندان مورد انتظار نباشد. اما هیچ چیزی نمی‌توانست ماسک را برای رسیدن به اهدافش محدود کند. اهدافی که شامل ایجاد سامانه‌‌ی حمل و نقل پاک و انقلابی در سفرهای بین سیاره‌ای بود.

در ماه می سال ۲۰۱۱ ماسک به شبکه‌ی تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «موشکی که بتواند به طور مجدد استفاده شود، یکی از سه اختراعی است که روزی جهان را تغییر خواهد داد. این اختراع بنیادین، برای گسترش دید بشریت به سایر ستاره‌ها و تبدیل انسان به موجودی فراتر از زمین ضروری است

ایلان ماسک که بود؟

مکتب و مذهب از دیدگاه ایلان ماسک چگونه است؟

ماسک عقاید بسیار جالبی در مورد جهان دارد و می توان گفت که هر کدام از عقاید او توانسته است جنجال بزرگی در دنیا به راه بیندازد که ما به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. او به وجود یک حکومت در مریخ اشاره کرده است.
  2. او معتقد است باید یک لایه هوش دیجیتال به مغز انسان اضافه شود.
  3. ایلان ماسک بر این باور است که ما در یک دنیای شبیه‌سازی شده زندگی می‌کنیم.

او در حوزه ارز دیجیتال نیز صاحب‌نظر است. به عبارت بهتر توییت هایی که او در این زمینه منتشر می‌کند به راحتی قیمت ارز دیجیتال را تغییر می‌دهد. از این رو،کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند طرفداران اصلی او محسوب می‌شوند.

 ایلان ماسک و ارز دیجیتال

رویکرد ساده‌ تسلا

دنیای خودروسازی امروزه چالش‌های بسیاری را تجربه می‌کند. روند طراحی و ساخت خودرو هزینه‌های گزافی به دنبال دارد. علاوه بر آن احتمال اشتباه هم بسیار بالاست. برای موفقیت در این کارزار پرخطر، ماسک یک برنامه‌ی ساده‌ی تجاری تدوین کرد. نظریه ماشین او که آن را در آگوست سال ۲۰۰۶ در وبلاگ‌ خود توضیح داد،به شرح زیر است:

۱. ساخت خودروهای اسپرت

۲. استفاده از درآمد حاصل برای ساخت خودروهای ارزان

۳. استفاده از درآمد حاصل از فروش خودروهای ارزان و گسترش تولید خودروهای ارزان

۴. هم‌زمان با برنامه‌های بالا، ایجاد امکان تولید خودروهای برقی با آلایندگی صفر

اختراعات ایلان ماسک

از مهم‌ترین اختراعات ماسک به دو نمونه از آنها به طور خلاصه می‌پردازیم:

  • خودروی رودستر

تسلا توانسته است تاکنون به خوبی طبق برنامه‌های خود پیش رفته برود: خودروی رودستر که یک خودروی اسپرت تمام برقی است، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی تولید شد. این خودروی دو سرنشین در زمان ۳/۷ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو با هر بار شارژ مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را می‌تواند طی کند. البته قیمت این خودرو به طور تقریبی ۸۹۰۰۰ دلار بود که مبلغ بالایی به حساب می‌آمد.

  • خوردوی مدل ‌اس (Model S)

پس از رودستر، تسلا خوردوی مدل ‌اس (Model S) را تولید کرد. خودروی اس، خودرویی بزرگ‌تر و کاربردی‌تر به حساب می‌آمد. بر اساس پیش‌بینی ماسک این خودرو باید نصف رودستر قیمت می‌داشت. این خودرو ارزان‌تر از مدل قبلی بود، اما باز هم نمی‌شد آن را خودرویی ارزان به حساب آورد. این خودرو از قیمت ۵۲۴۰۰ دلار شروع می‌شد و بهترین نسخه‌‌ی آن هم با دارا بودن باتری ۸۵ کیلووات بر ساعت و برد ۴۸۰ کیلومتر با هر بار شارژ ،۷۲۴۰۰ دلار قیمت داشت. این قیمت چندان هم ارزان نبود. اما ماسک همچنان قصد داشت خودرویی ارزان‌تر تولید کند.

این قیمت‌ها موجب شد تا مدل اس به یک خودروی لوکس برای ثروتمندان تبدیل شود. باب لوتز مدیر جنرال موتورز و منتقد این مدل در جولای سال ۲۰۱۲ در مورد این خودرو این‌گونه اظهارنظر کرد: «مدل اس خودرویی عالی تنها برای طبقه‌ای خاص از جامعه است

آدام هارتونگ در پاسخ به این انتقاد، به ستایش برنامه‌های ماسک پرداخت و از تسلا با عنوان «نوآوری تحول آفرین» یاد کرد.

همان‌طوری که انتظار می‌رفت قرار نبود رودستر خودرویی برای همه‌ مردم باشد. هدف از ساخت رودستر اثبات این بود که می‌توان بدون استفاده از روش‌های سنتی هم یک خودروی خوب ساخت؛ کاری که لوتز آن را غیرممکن می‌دانست. به هر حال تسلا موفق شده خودرویی بسازد که به قدرت خرید افرادی بیشتری نزدیک است.

اختراعات ایلان ماسک

مهم‌تر از همه این بود که مدل اس یک خودروی عالی بود. مجله موتور ترند در سال ۲۰۱۲ آن را «خودروی سال» انتخاب کرد. نکته‌‌ جالب این بود که برای اولین بار در طول ۶۳ سال گذشته این عنوان به خودرویی بدون موتور احتراق داخلی می‌رسید.

ماسک از لحظه‌‌ی دریافت جایزه‌اش با عنوان «نقطه‌ عطفی در تاریخ» یاد کرد. او گفت تسلا نه تنها بهترین خودروی برقی؛ بلکه بهترین خودرو را ساخته است.

مدل اکس

پس از مدل اس، تسلا مدل اکس را تولید کرد. در فوریه‌ی سال ۲۰۱۲ تسلا از اولین خودروی اس‌یووی تمام‌برقی جهان رونمایی کرد. تسلا اعلام نمود تولید این خودرو اواخر سال ۲۰۱۳ آغاز می‌شود. البته این زمان در حدود یک سال به عقب برده شد.

در همین زمان اعلام شد که مدل اکس نیز قیمتی نزدیک به مدل اس خواهد داشت. بنابراین مدل اکس نیز آن خودروی ارزانی که ماسک پیش‌بینی کرده بود، نمی‌توانست باشد.

ایلان ماسک چگونه پولدار شد؟

ایلان ماسک چگونه پولدار شد؟

 یکی از مهم‌ترین توانایی‌های ماسک قدرت خواندن و یادگیری سریع اوست. مجله‌ موفقیت در مورد او می‌نویسد ماسک با خواندن کتاب و سؤال پرسیدن در علوم موشکی به تخصص رسید. او افراد باهوش و بااستعدادی را دور خود جمع کرد و از تخصص آنها در خصوص چیزهایی که نمی‌دانست، بهره برد.

ماسک پیش‌تر در سال ۲۰۰۷ از اعتقادش به اهمیت بالای استعداد گفته بود. او در این زمینه گفت بود: «تعدد افراد نمی‌تواند جایگزین استعداد در رسیدن به پاسخ‌های درست شود (دو نفری که چیزی نمی‌دانند، بهتر از یک نفر نیستند). این افزایش افراد سرعت پیشرفت را پایین می‌آورد و هزینه‌ها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد

دیپاک آهوجا (Deepak Ahuja)، مدیر ارشد مالی تسلاست. او به واسطه‌ دانش و اطلاعاتی که در زمینه‌ی تولید انبوه خودرو داشت، به تسلا پیوست.

جورج بلانکنشیپ نایب رئیس تسلا نیز پیشتر به عنوان مغز متفکر فروشگاه‌های اپل (اپل استور) فعالیت می‌کرد. امروزه او همین مسئولیت را در قبال فروشگاه‌های تسلا بر عهده دارد.

گویینی شاتول ( Gwynne Shotwell)، از پیشکسوتان تحقیق و توسعه در امور هوافضا نیز به عنوان رئیس اسپیس‌اکس منصوب شد.

ماسک چندی پیش اعلام کرد از این پس علاوه بر استعداد افراد، شخصیت آنها را نیز مدنظر قرار خواهد داد. او گفت: «بزرگ‌ترین اشتباه من اتکای بیش از اندازه به استعداد افراد بوده است. من تصور می‌کنم حسن نیت و شخصیت فرد نیز بسیار مهم است

ایلان ماسک چگونه پولدار شد؟

روش تجربه شکست‌‌ها

تسلا و اسپیس‌اکس در حال رقابت در صنایع بسیار پرهزینه‌ای هستند. صنایعی که بیشتر در سلطه‌ شرکت‌های بزرگ و نهادهای دولتی می‌باشد. این امر موجب شده هیچ‌گاه موفقیت برای آنها کار ساده‌ای نباشد. بر اساس اعلام مجله موفقیت سه موشک اولی که شرکت اسپس‌اکس پرتاب کرد، با شکست و انفجار همراه بود. ولی حتی این هم نتوانست باعث تسلیم شدن آنها شود. برای او شکست معنایی ندارد. برای درک بهتر این مطلب، می‌توانید به مقاله «چگونه شکست را شکست دهیم؟» رجوع کنید!

  • شکست در سال 2008

در سال ۲۰۰۸ و به دنبال بحران‌های بی‌سابقه‌ی اقتصادی، شرکت تسلا در آستانه‌ی نابودی قرار گرفت. این زمان مصادف بود با وقتی که تسلا برای تولید مدل اس نیاز به منابع مالی داشت. ماسک تصمیم گرفت با صرفه‌نظر کردن از درآمد حاصل از موفقیت در پی‌پال، خودش را ورشکست اعلام کند و در عوض از نابودی تسلا جلوگیری کند. او آخرین پولش که معادل ۳۵ میلیون دلار بود را نیز به تسلا تزریق کرد.

  • شکست در سال 2010

در روز ۲۳ فوریه‌ سال ۲۰۱۰ ماسک در دادگاهی ورشکستگی خود را تأیید کرد. او عنوان کرد حدود چهار ماه است که پولش تمام شده است.

کیمبل ماسک برادر ایلان در خصوص آن دوران می‌گوید: «دوران بسیار سختی بود. وضعیت خیلی بدی برای ایلان پیش آمده بود. هر روز در مورد ورشکستگی او صحبت می‌کردیم. تسلا در آستانه‌ی تحویل خودروهایی بود که پولش را از قبل دریافت کرده بود. شاید در آن زمان اعلام ورشکستگی تسلا برای ایلان آسان‌تر بود. اما او هر چیزی که داشت را خرج کرد تا تسلا را زنده نگه دارد

در سال ۲۰۰۹ شرکت برای ساخت خودروها یک وام ۴۶۵ میلیون دلاری دریافت نمود. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ عرضه‌ی اولیه‌ی سهام شرکت با موفقیت انجام شد. به این ترتیب تسلا تبدیل به اولین خودروساز از سال ۱۹۵۶ تبدیل شد که سهام خود را برای عموم عرضه کرد. او از شم اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است.

اگر شما هم دوست دارید شم اقتصادی خود را تقویت کنید، می‌توانید دوره شم اقتصادی را از همین سایت تهیه کنید.

ویژگی مشترک مدیریت ماسک که باعث موفقیت چشمگیر این دو شرکت شد، قدرت ریسک‌پذیری و اعتمادبه‌نفس بی‌نظیر وی بود که دیگران را نیز با ایده‌های دیوانه‌وار خود همراه می‌کرد.

روش تجربه شکست‌ها

واکنش ایلان ماسک به انتقادها

پیتر هندل مدیرعامل شرکت آموزش‌های حرفه‌ای دیل کارنگی در مصاحبه‌ای با بیزینس اینسایدر گفت: «بهتر بود آقای ماسک به ‌جای این‌که آن مقاله را «گیج کننده» و «غیردقیق» بخواند، سوابق مربوط به عملکرد خودرو را منتشر می‌کرد. موضع گیری‌های این‌چنینی در مقابل نوشته‌ یک روزنامه‌نگار پایان خوشی ندارد. زیرا می‌تواند به روابط آنها صدمه بزند، منجر به ایجاد خصومت شود و اعتبار آنها را لکه‌دار کند. در عمل این اقدامات به افزایش تعداد طرفداران و تحت تاثیر قرار دادن مردم منجر نمی‌شود.»

اگر علاقه‌مند به ثروت آفرینی و افزایش سرمایه خود هستید؛ پیشنهاد ما به شما این است که در دوره ثروت آفرینی فراآگاه سایت ثروت آفرینان شرکت کنید تا با جدید ترین راه های ثروت آفرینی آشنا شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی