0
تومان
0
تومان

اسرار کسب و کار که در دانشگاه آموزش نمی‌ دهند

اسراری که در دانشگاه ها آموزش نمی دهند

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ما در این قسمت از سایت ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص اسرار کسب و کار، آن هایی که هیچ دانشگاهی به شما آموزش نخواهد داد، بیشتر صحبت کنیم. شما تنها در صورتی می توانید یک بیزینس موفق داشته باشید که با تمامی اسرار کسب و کار آشنایی داشته باشید. برخی از این موارد را دانشگاه های مختلف به شما آموزش می دهند، اما بسیاری از آن ها در اثر تجربه به دست می آیند.

ریچارد برانسون، رئیس گروه ویرجین (Virgin Group) است. در ابتدای کارش در سال ۱۹۷۰ وی یک فروشگاه کوچک به نام (virgin record) به راه انداخت. این در حالی بود که چند سال قبل از دبیرستان اخراج شده بود و تنها تجربه کسب و کار وی پیش از آن راه اندازی یک مجله شخصی بود.

 

اسراری که دانشکده کسب و کار آموزش نمی‌دهد

سرمایه برانسون ۵٫۱ میلیارد دلار است و رئیس گروه ویرجینی است که متشکل از ۴۰۰ شرکت در سراسر جهان است. تنها هشت فقره از این شرکت ها بیش از یک میلیارد دلار در سال درآمد دارند. در طول ۴۰ سال گذشته، برانسون تنها از طریق آزمون و خطا رموز کسب و کار را یاد گرفته است تا دریابد چگونه به ساخت یک امپراتوری از شرکت های نوآورانه باید ادامه دهد.

وی در کتاب ۲۰۱۲ خود «مانند یک تازه کار: اسراری که در دانشکده کسب و کاربه شما آموزش نمی‌دهند» پنج رمز موفقیت خود را برای شروع یک کسب و کار معرفی می‌کند. اسرار کسب و کار که توسط این برانسون ارائه شدريال عبارت اند از:

۱. اگر از کاری که انجام می دهید لذت نمی برید آن را رها کنید

رها کردن شغل دوست نداشتنی

یکی از اسرار کسب و کار این است که شما باید حتما از کاری که می کنید، لذت ببرید. زمانی که من شرکت خود را در زیرزمین در غرب لندن به راه انداختم، هیچ طرح بزرگ و یا استراتژی وجود نداشت. من قصدی برای ساخت یک امپراتوری کسب و کار نداشتم. من خیلی ساده به دنبال چیزی بودم که مردم با استفاده از آن لذت ببرند و در پایان روز از اینکه عایدی به حد کافی برای پرداختن قبوض بود شکرگزار بودم.

۲. خلاق باشید، چیزی متفاوت ایجاد کنید

خلاق بودن

از لحظه ای که تصمیم گرفت تا شرکت خود را در سال ۱۹۷۰ ثبت کند، برانسون همواره در صدد آن بوده که یک گام از همه جلوتر باشد. او می نویسد که ویرجین آتلانتیک را در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک شرکت هواپیمایی ثبت کرد با این ایده خلاق که سرویس بسیار متفاوتی به مشتری بدهد. ایده ای که در آن زمان انقلابی بود. هم اکنون نیز وی به دنبال تاسیس ویرجین کهکشانی به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده امکان سفر به فضا است.

اگر دوست دارید در خصوص خلاقیت و تاثیر آن در کسب و کار بیشتر بدانید، می توانید به مقاله “چگونه خلاقیت و نوآوری موجب پیشرفت در کسب و کار می شود” مراجعه کنید.

۳. غرور سازمانی اثر شگفت انگیزی دارد

غرور سازمانی

وی می‌نویسد:‌ «برای من هیچ چیز غمناک تر از شنیدن این نیست که کسی از محیطی که در آن کار می کند شرمنده باشد».

صاحبان کسب و کار موفق باید تشخیص دهند که کارکنان آنها با ارزش ترین دارایی آنها هستند، و مدیران باید قدردان آنها باشند به گونه ای که کارمندان این موضوع را حس کنند. کارکنان در این شرایط نه تنها سخت تر کار می کنند، بلکه با جلوگیری از استخدام کارکنان بیشتر به شرکت کمک می‌‌کنند.

۴. رهبری با گوش دادن

اسراری که در دانشگاه یاد نمی گیرید

برانسون می گوید: مدیران بزرگ تشخیص می دهند که آنها تمام پاسخ ها را ندارند و به ایجاد تیم هایی برای کمک به رشد شرکت مبادرت می کنند. “مطمئنا، شما باید موضع خود را لحاظ کنید، اما هیچ گاه نمی توان دیدگاه های خود را بدون بحث و درجه ای از اجماع به دیگران تحمیل کنید.” او همچنین می گوید که بهترین رهبران سریع به ستایش کار خوب می پردازند که ترغیب کننده کارکنان برای طرح بهترین ایده‌ها است.

ما در مقاله “گوش دادن فعالی، اولین مهارت در کوچ کلاسیک” به خوبی در خصوص مزایای هنر گوش دادن صحبت کردیم. اگر علاقه مند هستید، می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

۵. در دسترس باشید

در دسترس بودن مدیر

از مهمترین اسرار کسب و کار، همیشه در دسترس بودن است. بنیانگذاران شرکت ها نباید خود را از آشنایی با کارکنان خود محروم کنند، چه آنها که در حال اجرا و راه اندازی یک کسب و کار هستند و یا آنها که صاحب یک امپراتوری چند میلیارد دلاری شرکت های بزرگ هستند. آنها باید کانال های ارتباطی خود با مدیران پایین دستی و همچنین کارکنان سطح پایین را باز نگهدارند. شما باید بتوانید به خوبی اصول تیم سازی را یاد بگیرید تا در کسب و کار خودتان موفق باشید.

برانسون می گوید او همواره یک نوت بوک کوچک را با خود حمل می‌کند و هر زمان که در تعامل با کارکنان ویرجین است یادداشت بر می دارد؛ همچنین هنگامی که در حال پرواز با هاپیمایی ویرجین است؛ دوست دارد از مسافران درخواست کند تا در مورد تجربه خود از خطوط هوایی وی بگویند.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در خصوص اسرار کسب و کار با شما صحبت کریدم. تمامی مواردی که گفته شد، در دانشگاه به شما یاد داده نمی شوند و به این ترتیب شما در دانشگاه ها راه ثروت آفرینی را یاد نمی گیرید. شما باید بتوانید با آموزش هایی که می بینید شم اقتصادی خود را تقویت کرده و کسب و کار دلخواه خود را راه انداز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی