0
تومان
0
تومان

ابزار کوچینگ ابزاری برای حال خوب

ابزار کوچینگ

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

مفهوم کوچ چیست و ابزار کوچینگ کدام ها هستند؟

ابزار کوچینگ ریشه در هزاران سال پیش در یونان باستان دارد. سقراط، فیلسوف مشهور یونان باستان، یک کوچ ماهر بود. بدون این که بقیه مردم عنوان کوچ را به او اطلاق کنند. یکی از ابزار کوچینگ سوالاتی است که باید از شخص پرسیده شود تا از طریق گفتگو، حقیقت و اطلاعات لازم را کسب کند. ارسطو نیز معتقد بود كه هدف از زندگی کردن، دستیابی به زندگی بهتر از طریق رشد فضیلت‌ها است. این دو، پایه‌های دانش کوچینگ است. اکنون می‌خواهیم از ارسطو و سقراط بگذریم و ببینیم ابزار امروز کوچ در عصر اطلاعات چیست؟ ابزارهای کوچینگی را که برای کسب آگاهی و مدیریت شرایط موجودِ خودتان، برای رشد فضیلت‌ها و رسیدن به زندگی بهتر، نیاز داریم بیشتر بشناسیم.

ابزار کوچینگ

ابزار کوچینگ کدامند؟

  • شناخت بازیکنان تیم

برای این که یک تیم به اهدافی که تعیین کرده است برسد، باید اعضای آن شناخت کافی از یکدیگر داشته باشد. بهتر است که هر کدام از اعضا بتوانند از یکدیگر شناخت و ارتباط کسب کند تا بین آنها هماهنگی بیشتری برقرار شود.

  • تعیین هدف برای گروه

برای اینکه بتوانید به نتیجه مطلوبی در فعالیت خود دست پیدا کنید. لازم است که هدف معینی برای تیم تعیین کنید تا بر اساس آن بتوانید استراتژی مناسب آن را طراحی نمایید.

  • ایجاد محیط مناسب برای رسیدن به موفقیت

ابزار های کوچینگ

شما به عنوان مربی بیش از بقیه می دانید که چه محیطی برای رسیدن به هدف تیم لازم است که به وجود آید. از این جهت باید برای خود و هم تیمی های تان محیط مناسبی فراهم کنید تا نتیجه مطلوب به دست آید.

  • واکنش مثبت نسبت به بازخورد ها

در صورتی که بخواهید تیمی قوی و منسجم را تشکیل دهید، باید نسبت به بازخورد های همکاران خود واکنش مثبتی نشان دهید. این فعالیت باعث می شود تا همکاران شما احساس ارزشمندی داشته باشند و برای شخص شما نیز احترام ویژه قائل شوند. تمامی این موارد ابزار کوچینگ است که با استفاده از آن می توان تیم قوی و منسجمی ایجاد کرد. در صورتی که یک فرد بتواند ابزارهای کوچینگ را به طور کامل انجام دهد، قطعا در کوچینگ موفق خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ابزار کوچینگ شما می توانید کتاب 50 ابزار برتر کوچینگ را بیان کنید.

پنج ابزار کوچینگ که امروز می‌توانید از آن استفاده کنید!

  1. چرخه‌ی زندگی

پنج ابزار کوچینگ

چرخه‌ زندگی یک ابزار کوچینگ است، یعنی مراحل تولد، بلوغ و مرگ، هنوز یکی از ابزارهای ساده اما مؤثر کوچینگ است. این امر به شخص این امکان را می‌دهد که درک درستی از جایگاه کنونی خود (الان کجا هستم) و سپس جایگاهی که می‌خواهد در آینده داشته باشد، (می‌خواهم کجا باشم) به دست بیاورد. چرخه‌ی زندگی کمک می‌کند تا با ارزیابی جنبه‌های مختلف زندگی و اهداف کنونی به خوداندیشی برسند.

میان زندگی کنونی‌شان و سطح رضایت‌شان از زندگی تعادل ایجاد کرده و نقاط قوت و ضعف‌شان را بشناسند. شما به عنوان یک مربی می‌توانید از این تمرین برای خدمت به خودتان، استفاده کنید. باید دید چرا چرخه‌ی زندگی آن‌ها به این روش سِیر می‌کند؟ دوست دارند چگونه سیر کند؟ و چه طور می‌توانند این تغییر را انجام دهند؟ رضایت از زندگی‌ با حوزه‌های از پیش تعریف شده، اندازه‌گیری شده است.

به طور معمول این حوزه‌ها شامل:

امور مالی، شغلی، سلامتی، تناسب اندام، تفریح، اجتماع، روابط، عشق، رشد شخصی، معنوی، محیط و شرایط جسمی است. هنگامی که حوزه‌های شخصی‌شان مشخص شد، می‌توانید در مورد آن‌ها از خودش سوال کنید. و به صورت جداگانه در مقیاس 0-10 ارزیابی کنید و نمره بدهید تا سطح رضایتمندی‌شان در آن بخش مشخص شود. اگر ارزیابی را به روی نمودار ببرید بعد از اتمام ارزیابی، تجسم بصری و الگوریتمی از وضعیت رضایت از زندگی او در دست دارید. حالا می‌توان درک درستی پیدا کرد از جایگاهی که آن‌ها اکنون در آن هستند و جایگاهی که در آینده می‌خواهند در آن باشند.

  1. تمرین سپاسگزاری به خاطر داشتن 3 چیز خوب

کوچینگ و سپاس گزاری

تحقیقات نشان داده است یک ابزار کوچینگ قدردانی است زیرا سبب ایجاد احساس مثبت در انسان‌ها می‌شود. در مورد 3 اتفاق مثبت که امروز رخ داده است، از خود سوال کنید و روی آن تمرکز کنید و علت آن را برای خود شرح دهید. تاثیر وقایع خوب به تامل و تکرار آن وقایع بستگی دارد. هر قدر خودتان به این تمرین ادامه دهد به نتیجه‌ی مطلوب‌تری خواهد رسید. سلیگمن، استین، پارک و پترسون (2005) دریافتند اگر این تمرین به مدت یک ماه مرتب انجام شود، خوشحالی و تاثیرات مثبتی در زندگی وی خواهد داشت که حدود 3 تا 6 ماه ماندگار خواهد بود.

  1. وقتی دری بسته می‌شود در دیگری باز می‌شود!

یکی دیگر از ابزار کوچ امید بعد از شکست است. این واقعیت تجربه شده است. اما هنگامی که دری بسته می‌شود این قدر ناراحت هستیم که در دیگری که باز می‌شود را نمی‌بینیم. گاهی آن قدر به آن در بسته خیره می‌شویم و با اندوه و غصه به سمت در بسته می‌رویم، که درهایی را که برای ما باز می‌شوند نمی‌بینیم. روش در بسته، یک روش مؤثر برای ایجاد خوش‌بینی و تغییر وقایع منفی، با روشی مثبت است. در این تمرین از خودتان بخواهید به زندگی خود فکر کنید، کاری را که در آن موفق نشده‌اید، در نظر بیاورید.

مطالعه مقاله «چگونه شکست را شکست دهیم؟» را به شما پیشنهاد می کنیم.

ابزار کوچینگ چیست؟

همان طور که قبلا یاد گرفته‌اید در سلف کوچینگ باید پرسش و پاسخ را مکتوب انجام دهید، انگار دو نفر هستید. حالا بپرسید چه اتفاقات مثبتی بعد از بسته شدن در اول افتاده است؟ اتفاقات مثبت را بررسی کرده و یادداشت کنید و به همین شکل با دید مثبت از نتیجه‌گیری منفی خودداری کنید. گاهی این اشتباه پیش می‌آید که ذهن به سراغ کل زندگی می‌رود، لازم است به جای تمرکز بر روی کل زندگی، فقط به این تمرین بپردازند. به طور منظم در طول روزهای هفته این سوال را از خود بپرسید که چه شکست‌هایی منجر به وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ی مثبت شده است؟

  1. استراتژی‌های مقابله‌ای موثر

استراتژی‌های مقابله‌ای موثر، واسطه‌ای مهم هستند بین وقایع منفی زندگی و بینش مثبتی که شامل: حل مسئله، پشتیبان گیری، جستجو، فرار، حواس‌پرتی، تغییر ساختار شناختی، شایعه‌سازی، ناتوانی و برداشت اجتماعی، تنظیم عاطفی، جستجوی اطلاعات، مذاکره، مخالفت و … است. از این ابزار کوچ می‌توان برای شناسایی استراتژی‌های مقابله‌ای تطبیقی یا غیرسازگار استفاده کرد. سپس می‌توان راهکارهای مؤثرتری را برای مقابله با آن‌ها در نظر گرفت.

  1. استفاده از توانایی‌ها به روش جدید

کوچینگ و استفاده از توانایی ها

یکی دیگر از ابزار کوچ استفاده از توانایی‌ها و نقاط قوت به روش‌های مدرن است. این ابزار اثرات مثبت طولانی مدتی روی خوشبختی، تندرستی، استرس، سرزندگی و عزت‌نفس دارد. برای انجام این تمرین از خودتان بپرسید چه توانایی‌هایی دارید؟ یکی را انتخاب کنید و بپرسید، اکنون این قدرت در کجا فعال است؟ سپس تمرین کنید این توانایی را به روش جدیدی در محیط خانه، محل کار یا اوقات فراغت به کار بگیرید. کوچ و خودتان می‌توانید راجع به حوزه‌هایی که این توانایی را می‌توان در آن به کار گرفت و بهبود داد، صحبت کنید. مثل این که چگونه می‌توانید از قدرت کنجکاوی برای ارتباط با افراد جدید استفاده کنید.

ابزارهای ارزیابی کوچ

به چند سوال اساسی فکر کنید که به شما در پیگیری پیشرفت‌تان کمک می‌کند. به عنوان مثال:

  • در یک ماه گذشته چه اقداماتی را انجام دادم که به آن‌ها افتخار می‌کنم؟
  • اهداف من برای ماه آینده چیست؟
  • با چه مشکلی رو به رو شده‌ام؟ آیا برطرف شده‌اند؟
  • به چه اهدافی باید برسم؟ برای رسیدن به این اهداف چه کاری باید انجام دهم؟

برای کنترل مداوم پیشرفت، باید پاسخ به این سؤالات باید ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد.

تست کوچ‌ها برای به روز کردن مهارت‌هایشان

تست کوچ برای بروز کردن مهارت ها

یک روش موثر برای به روز کردن مهارت‌های خود به عنوان کوچ، شناسایی نقاط کور شما است. همه ما نقاط کور داریم، ممکن است جاهایی باشد که فاقد درک آن هستیم. صرف نظر از آنچه ممکن است باشد، دانستن این که در کجا باید پیشرفت کنید این ابزار کوچ به شما امکان می‌دهد تا تغییرات لازم برای دستیابی به نتایج کوچینگ موفق‌تر را انجام دهید.

قبل از کوچینگ پرسشنامه تهیه کنید!

سوالات زیر برای ایجاد پرسشنامه شخصی به شما کمک می‌کند:

  • انتظارات شما از برنامه و ابزار و دوره کوچینگ چیست؟
  • بزرگترین تغییراتی که می‌خواهید در زندگی‌تان ایجاد کنید کدامند؟
  • اهدافی که می‌خواهید در سه ماه آینده به آن‌ها برسید کدامند؟
  • اگر می‌توانستید تغییری را همین حالا در زندگی خود ایجاد کنید، آن چه خواهد بود؟
  • چه قدر دوست دارید کاری کنید که اوضاع شما را تغییر دهد؟
  • موفقیت در وضعیت فعلی زندگی یا شغل شما چه قدر نزدیک یا دور به نظر می‌رسد؟
  • به نظر خودتان سه نقطه قوت شما چیست؟
  • چگونه می‌توانید خوشبختی خود را در مقیاس 1 تا 10 ارزیابی کنید؟
  • سال قبل خود را در یک جمله توصیف کنید.

چطور مدیریت تیم با ابزار کوچینگ را عملی کنیم؟

مدیریت تیم با ابزار کوچینگ

  • ایجاد انگیزه

وظیفه اصلی شما به عنوان مدیر تیم این است که در تمامی افراد انگیزه لازم برای انجام فعالیت را ایجاد کنید تا زمانی که اعضای تیم انگیزه لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف نداشته باشند امکان استفاده از استعدادها و ظرفیت های تیم به شکل صحیح انجام نمی گردد.

  • پرورش افراد تیم

انجام کارهای تیمی و گروهی زمانبر است. بهتر است شما به عنوان یک مربی مهارت های اعضای تیم خود را رشد دهید تا بتوانید فعالیت خود را به بهترین شکل انجام دهید.

نتیجه گیری

در صورتی که علاقه به افزایش مهارت کوچ دارید و می خواهید ابزار های کوچینگ را یاد گرفته و تبدیل به یک مربی برتر شوید. کافی است با مراجعه به وب سایت ثروت آفرینان و شرکت در دروه کوچینگ از خدمات این مجموعه بهرمند شوید. شرکت در دوره mba نیز پیشنهاد می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی