0
تومان
0
تومان

۶ درس مالی که باید قبل از ۳۰ سالگی بیاموزید

کارهای مالی قبل از 30 سالگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شاید بسیاری از ما با ورود به ۳۰ سالگی همچنان خود را جوان فرض کنیم، اما نباید فراموش کنیم که با ورود به این سن، در واقع نیمی از راه بازنشستگی را پیموده‌ایم؛ پس اگر در این دوران پس‌اندازی نداشته باشیم، فرصت زیادی برای توشه‌اندوزی و آماده سازی مالی برای سنین بازنشستگی نخواهیم داشت. در اینجا قصد دارید شما را با کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد، آشنا کنیم.

درس مالی

کارهایی که بهتر است قبل از 30 سالگی انجام دهید

وقتی به سی سالگی وارد می‌شوید شاید همچنان احساس جوانی و شکست‌ناپذیری کنید اما حقیقت ترسناک این است که به نیمه عمر بازنشستگی خود رسیده‌اید. بنابراین، سی سالگی، درست سنی است که باید در آن اهمال‌کاری‌های دهه قبلی زندگی را جبران کرده و و برای سال‌های پیش‌رو خود را مهیا کنید. در این نوشتار به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستوپیدیا، به درس‌های مالی اشاره می‌شود که ازسی سالگی خود را مهیای بازنشستگی کنید.

بودجه‌بندی دقیق داشته باشید

بودجه‌بندی دقیق

بیشتر زمان افراد در سنین بیست تا سی سال، حول نرم‌افزارهای مختلف یا حتی خواندن مقاله‌هایی راجع به اهمیت بودجه‌بندی می‌شود. بااین‌حال، تعداد اندکی واقعا خود را متعهد به دنبال کردن یک سیستم بودجه‌بندی می‌دانند. وقتی وارد دهه چهارم زندگی می‌شوید، زمان آن است که روند آبکی بودجه‌بندی خود را احیا کنید. آنچه که اهمیت دارد این است که هر پولی که درمی‌آورید را بودجه‌بندی کنید و به این برنامه متعهد باشید. این یعنی اگر مثلا تنها می‌خواهید هفته‌ای فقط ۱۵ دلار برای قهوه یا ساندویچ هزینه کنید، باید خود را ملزم کنید که در سه‌ هفته باقیمانده ماه این هزینه را از بودجه خود حذف کنید.

اهمیت بودجه‌بندی این است که نیازی نیست زندگی خود را تباه کنید بلکه آنچه که مهم است این است که بدانید پول‌تان دقیقا کجا می‌رود. هیچ اشکالی ندارد که پول‌تان را برای خرید یا تفریح هم هزینه کنید اما توجه داشته باشید این کار تا جایی منطقی است که با بودجه شما همخوانی داشته باشد و شما را از مسیر پس‌انداز دور نکند. دانستن عادت‌های هزینه‌ای، به شما کمک می‌کند تا کشف کنید چه جاهایی باید هزینه‌ها را کاهش دهید تا بتوانید پول بیشتری پس‌انداز کنید.

همه حقوق خود را خرج نکنید

خرج کردن حقوق

افراد ثروتمند جهان، با خرج کردن همه درآمد ماهانه خود پولدار نشده‌اند. درواقع، بسیاری از افرادی که با تلاش خودشان پولدار شده‌اند، درآمد خود را خردخرد خرج می‌کنند. برای این کار، بهتر است با خرج کردن ۹۰ درصد درآمد ماهانه خود شروع کنید و ۱۰ درصد باقیمانده را پس‌انداز کنید. این مبلغ خودبه‌خود برای ایام بازنشستگی شما پس‌انداز می‌شود. رفته‌رفته سعی کنید این مبلغ را افزایش دهید. یکی از کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد این است که در ایده‌آل‌ترین حالت باید ۶۰ تا ۸۰ درصد درآمد را خرج و ۲۰ تا ۴۰ درصد باقیمانده را پس‌انداز کرد.

نسبت به اهداف مالی خود واقع‌گرا باشید

اهداف مالی
اهداف مالی شما چه هستند؟ ار دیگر کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد این است که واقعا بنشینید و راجع به آنها فکر کنید و این اهداف را روی کاغذ بنویسید و سپس با خود فکر کنید که تا چه‌اندازه شدنی هستند. اگر اهداف خود را روی کاغذ نیاورید و یک طرح جامع برای آن درنظر نگیرید، قطعا این اهداف محقق نخواهند شد. به‌عنوان مثال، اگر قصد دارید به ایتالیا سفر کنید، از رویاپردازی درباره آن دست بکشید و یک نقشه راه برای آن طراحی کنید. آیا تابه‌حال درباره هزینه‌های چنین سفرهایی تحقیق کرده‌اید؟ آیا فکر کرده‌اید چقدر باید در ماه پس‌انداز کنید تا بتوانید به این سفر بروید؟ اگر یک برنامه‌ریزی صحیح و واقعی داشته باشید، رویای سفر شما به ایتالیا ظرف یکی دو سال محقق خواهد شد. درباره اهداف دیگر مالی نظیر کم خرج کردن و بیشتر پس‌انداز کردن هم همین امر صادق است.

وضعیت بدهی خود را مشخص کنید

مشخص کردن وضعیت بدهکاری

بسیاری از افراد وقتی وارد سی سالگی می‌شوند، از وضعیت بدهی‌های خود ابراز نارضایتی می‌کنند. برای آنهایی که بدهی تحصیلی، قسط خودرو، وام و… دارند، بازپرداخت وام یکی از روال‌های عادی زندگی محسوب می‌شود و شاید برخی نیز آن را طبیعی بدانند. اما حقیقت این است که شما مجبور نیستید کل زندگی خود را به پرداخت اقساط و بدهی‌ها اختصاص دهید. بهتر است اول از هرچیزی میزان بدهی‌های خود را برآورد کنید. تعیین یک بودجه‌بندی کمک می‌کند تا از افزایش بیشتر این بدهی‌ها جلوگیری شود.

شیوه‌های مختلفی برای تصفیه بدهی‌ها وجود دارد اما یکی از محبوب‌ترین آنها پرداخت با استراتژی موسوم به «گلوله برفی» است که به شما انگیزه می‌دهد سریع‌تر بدهی‌های خود را بپردازید. تمام بدهی‌ها و اقساط خود را بدون توجه به میزان بهره‌ای که به آن تعلق گرفته، از بزرگ به کوچک بنویسید. به‌جز بدهی‌های کوچک، در سایر بدهی‌ها از کمترین میزان پرداخت شروع کنید. هدف از این استراتژی این است که بدهی‌های کوچک‌تر را ظرف چند ماه تصفیه کنیم و سپس شروع به صاف‌ کردن سایر بدهی‌های بزرگ‌تر کنیم. پرداخت بدهی‌ها تاثیر فاحشی روی وضعیت مالی شما دارد و در این صورت فضای بیشتری برای بودجه‌بندی خود خواهید داشت. این یکی از مهم ترین کارهایی است که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد.

تا قبل از 30 سالگی یک پس‌انداز اضطراری قدرتمند ایجاد کنید

ضرورت پس انداز

کنارگذاشتن یک پس‌انداز اضطراری برای سلامت وضعیت مالی شما بسیار مهم است. اگر یک صندوق پس‌انداز اضراری ندارید احتمال اینکه در موارد اضطراری به پس‌انداز خود دست بزنید یا مجبور به گرفتن قرض یا وام شوید، افزایش می‌یابد.

قبل از 30 سالگی بازنشستگی را فراموش نکنید

بسیاری از مردم، بدون حتی یک‌ ریال پس‌انداز برای بازنشستگی وارد سن سی سالگی می‌شوند یا اینکه پول بسیار کمی برای این ایام کنار گذاشته‌اند. اگر می‌خواهید در ایام بازنشستگی در رفاه و آسایش باشید، دست از تعلل بردارید. در دهه چهارم زندگی، شما همچنان زمان دارید اما فرصت تعلل ندارید. سعی کنید مطمئن شوید که از مزایای بازنشستگی محل کار خود استفاده می‌کنید. بسیاری از ادارات و شرکتها بیمه بازنشستگی را برای کارکنان خود رد می‌کنند.
بازنشستگی
حرف پایانی این است که اگر در دهه سوم زندگی (۲۰ تا ۳۰ سالگی)، عادت‌های بد مالی دارید، دیگران این را ناشی از بی‌تجربگی و خامی شما می‌دانند اما اگر همین اشتباهات را در دهه چهارم زندگی (۳۰ تا ۴۰ سالگی) خود نیز تکرار کنید، دیگر هیچ‌کس با شما همدردی نخواهد کرد پس سعی کنید با درنظر گرفتن این درس‌ها، خود را برای دهه حساس زندگی خود آماده کنید.

کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد

  • ادامه تحصیل دهید

برای ادامه تحصیل باید هزینه کرد و زمان گذاشت تا به مدارج بالا رسید. در دانشگاه می توانید با انسان هایی که سلیقه های مختلف دارند، آشنا شوید. با افراد زیادی دوست شوید و با فرهنگ های مختلف همنشینی کنید. پس چه بهتر است که این دوران را در زمان جوانی پشت سر بگذرانید.

  • فعالیت های ورزشی انجام دهید

یکی از کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد، این است که ورزش های هوازی قوی انجام دهید. انجام ورزش های هوازی، دستگاه های گوارش و ریه شما را بهبود می بخشد و سلامت جسمانی شما ارتقا پیدا می کند. البته پس از 30 سالگی انجام فعالیت های ورزشی لازم و ضروری است اما باید میزان آن با توجه به افزایش سن کاهش پیدا کند.

  • با دوستانتان بازی های کامپیوتری انجام دهید

تا قبل از این که به سن 30 سالگی برسید و دوران جوانی را پشت سر بگذارید، بازی های کامپیتوری را تجربه کنید. بازی می تواند شما را از مشغله های ذهنی دور کند.

  • مطالعه داشته باشید

مطالعه کردن قبل از ۳۰ سالگی

دوران جوانی بهترین زمان برای مطالعه کتاب است. مطالعه کتاب می تواند ذهن شما را باز کند و دانش تان را ارتقا دهد. مطالعه کتاب دید و نگاه شما را تغییر خواهد داد و شما رشد زیادی خواهید کرد.

می توانید سری به مقاله کتاب بخوانیم بزنید.

  • با دوستانتان به سفر بروید

یک دیگر از کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد این است که تا می توانید به سفر بروید و از سفر رفتن لذت ببرید. سفر با دوستان می تواند خاطرات جذابی را تا پایان عمر برای شما باقی بگذارد و لحظات شیرینی را تجربخ کنید.

  • به شهر جدید نقل مکان کنید

وقتی به یک شهر جدید نقل مکان می‌ کنید، همه چیز جدید است: آدرس، دوستان، همکاران، عادات و فعالیت‌ هایتان، رستوران‌ های مورد علاقه ‌تان، رفت‌ و آمدتان، نگرش شما به زندگی، آب و هوا. در واقع بسیار ساده تر از آن چیزی است که به نظر می ‌رسد و جای تعجب است که مردم این کار را اغلب انجام نمی ‌دهند. اما با افزایش سن، ملاقات با افراد سخت ‌تر می ‌شود؛ زیرا افراد در مورد تعهدات خود جدی ‌تر می‌ شوند، بنابراین 20 سالگی شما زمان انجام آن است.

  • نواختن ساز را یاد بگیرید

یادگیری نواختن ساز

در این مرحله، احتمالاً در مقطعی از زندگی خود سعی کرده ‌اید یک ساز بنوازی. پخش موسیقی به مناطقی از مغز شما ضربه می زند که کمتر از آن استفاده می کنید و روحیه شما را بالا می برد.

  • خارج از منزل بروید

برخی از افراد ماجراجو هستند و برای همیشه در جنگل ‌های تاریک قدم می‌ زنند و کوه‌ های بدون مقیاس را بالا می ‌برند، اما تنها یک راه برای فهمیدن اینکه آیا شما یکی از این افراد هستید وجود دارد. به خودتان طعم فضای باز را بچشانید. حتی اگر متوجه شدید که در نهایت یک کاوشگر شهرها و هتل ها هستید، حداقل می توانید بگویید که این کار را انجام داده اید. به احتمال زیاد، یاد خواهید گرفت که کمی از هر دو را دوست دارید و دنیای جدیدی از سفر را باز خواهید کرد.

  • برای امور خیر داوطلب شوید

یکی دیگر از کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد این است که در کارهای مختلف داوطلب شوید.

به چه اهمیت می ‌دهید؟ آیا کاشتن درختان شهری، کودکان، حیوانات یا چیز دیگری است؟ هدف خود را پیدا کنید و خود را وقف آن کنید. انجام نیکوکاری همیشه برای دیگران خوب است، اما وقف کردن خود برای یک هدف برای روح و سلامت شما نیز مفید است. داشتن علاقه و پروژه ای خارج از کار و زندگی اجتماعی بسیار الهام بخش است.

  • مهارت های زبانی خود را افزایش دهید

یادگیری یک زبان جدید کار ساده ای نیست، اما تمرین مهارت های زبانی موجود قطعا چیزی است که می توانید انجام دهید. ارتقاء مهارت‌ های زبانی با تقویت مهارت‌ های زندگی و پیشرفت کاری و تحصیلی شما می‌ شود.

نتیجه گیری در مورد کارهایی که باید تا قبل از 30 سالگی انجام داد

حرف پایانی این است که اگر در دهه سوم زندگی (۲۰ تا ۳۰ سالگی)، عادت‌های بد مالی دارید، دیگران این را ناشی از بی‌تجربگی و خامی شما می‌دانند اما اگر همین اشتباهات را در دهه چهارم زندگی (۳۰ تا ۴۰ سالگی) خود نیز تکرار کنید، دیگر هیچ‌کس با شما همدردی نخواهد کرد پس سعی کنید با درنظر گرفتن این درس‌ها، خود را برای دهه حساس زندگی خود آماده کنید. به شما توصیه می شود که حتی برای یک بار هم شده، دوره MBA را تجربه کنید و یا دوره استراتژی پیشرو را از سایت ثروت آفرینان امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی