0
تومان
0
تومان

توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد؛ عادت به توجیه، انسان را زمین می‌زند

توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ما در این قسمت از مقالات موسسه ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص این موضوع صحبت کنیم که توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد؛ عادت به توجیه، انسان را زمین می‌زند. در ابتدا در خصوص اینکه چراتوجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد صحبت می کنیم و در ادامه نکاتی در خصوص رفع عادت توجیه کردن در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد

توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد، اگر بخواهیم همواره خودمان را توجیه شرایط کنیم نه تنها به مقصد نمی‌رسیم بلکه به بیراهه نیز خواهیم رفت.

در این مقاله می آموزیم:

  • شرط اول این است که قبول داشته باشیم هر آدمی اشتباه می‌کند
  • شکایت کردن از شرایط هیچ دردی را درمان نمی‌کند
  • توجیه کردن اشتباه، مشکل را حل نمی‌کند
  • اولین اصل در هر کاری این است که یا آن را قبول نکنیم یا اگر قبول کردیم تا انتهای کار را پیش ببریم و به یک سرانجام درست برسانیم

موفق و دلایل اینکه توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد

یکی از نکاتی که ما را زمین می‌زند عادت به توجیه کردن است، هر زمان که نمی‌توانیم کاری را انجام بدهیم دلیل برایش خلق می‌کنیم. برای گرفتن نتیجه مطلوب باید مسئولیت‌پذیر بود.

موفقیت شرایط و اصول فراوانی دارد. یک انسان موفق تنها در شرایطی به این موفقیت و پیروزی دست پیدا می‌کند که مسئولیت اشتباه‌های خود را بر عهده گرفته باشد و عدم انجام کارش را توجیه نکند. ما همچنین در مقاله “موفقیت دور نیست” در خصوص موفقیت به صورت کامل صحبت کرده ایم.

شرط اول این است که قبول داشته باشیم هر آدمی اشتباه می‌کند

هیچ کسی از اشتباه و خطا مبرا نیست. وقتی یک مسئولیت به ما سپرده می‌شود و ما آن را قبول می‌کنیم پس باید پای همه اتفاقاتش هم بایستیم.‌
شجاعت داشتن لازمه هر کاری است. انسان شجاع برای مساله‌هایی که پیش آمده بهانه نمی‌آورد. قبول می‌کند اشتباه کرده و اشتباهش را می‌پذیرد. مسئولیت پذیر سعی می‌کند در رفع اشتباه یا نقصی که به وجود آمده تلاش کند و نتیجه بهتری را بگیرد. به یاد داشته باشید که توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد!

اشتباه کردن و توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد

شکایت کردن از شرایط هیچ دردی را درمان نمی‌کند

این گله کردن از مشکلات یکی از آفت‌هایی است که به مسئولیت پذیر بودن آسیب می‌رساند. راه حل پیدا کردن برای مشکل به وجود آمده شاید سخت باشد اما شکایت کردن و پیدا نکردن راه حل شما را حتما نابود می‌کند و به یک آدمی تبدیل می‌کند که از پس مسئولیت قبول کرده برنمی‌آیید.
تصور بقیه آدم‌ها از شخص بهانه‌گیر و توجیه‌گر این است که توجیه‌گران توان انجام هیچ کاری را ندارند. اگر می‌خواهیم در شغل، کار، زندگی و … انسانی موفق باشیم باید توجیه‌گری را کنار بگذاریم. برای پیش برد اهدافمان مسئولیت‌پذیر باشیم. اگر می خواهید جلوی توجیه کردن خود را بگیرید، می توانید هوش کلامی خود را افزایش دهید. موسسه ثروت آفرینان با برگزاری دوره هوش کلامی، شما را در این مسیر یاری می کند.

توجیه کردن اشتباه مشکل را حل نمی‌کند

توجیه کردن و بهانه‌تراشی فقط شرایط را سخت‌تر می‎‌کند و هیچ استفاده دیگه‌ای ندارد و یکی از عواملی است که توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد. یک انسان توجیه‌گر فقط تنبلی خودش را با توجیه کردن نشان می‌دهد.
هر کاری را اگر به موقع و سر وقت انجام بدهیم هیچ وقت برای کاری وقت کم نمی‌آوریم و احتیاج به توجیه کردن و موجه جلوه دادن اشتباه خودمان نداریم. خیلی از کارها برای اینکه به نتیجه خوبی برسند باید در آنها پشتکار و مداومت وجود داشته باشه. سخت کوشی را آویزه گوش خود کنیم.

چرا توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد

اولین اصل در هر کاری این است که یا آن را قبول نکنیم یا اگر قبول کردیم تا انتهای کار را پیش ببریم و به یک سرانجام درست برسانیم

این یعنی ما مسئولیت‌پذیر هستیم. بزرگی می‌گوید دو راه بیشتر وجود ندارد یا انجامش بدهید یا انجامش ندهید، «سعی خودم را می‌کنم» اصلا وجود ندارد.
در محیط کار از توجیه‌تراشی و مسئولیت‌پذیر نبودن کارکنان، به عنوان بزرگترین آفت کسب و کار نیز می‌توان یاد کرد. اگر بخواهیم یکی از دندانه‌های کلید موفقیت را نام ببریم باید به مسئولیت‌پذیری اشاره کنیم. اگر شما هم می خواهید بدانید که افراد موفق با سایر افراد چه تفاوت هایی دارند، به مقاله “۱۱ تفاوت افراد خیلی موفق با سایر افراد” مراجعه کنید.
در همه آموزه‌ها، به هدف‌گذاری، به عنوان مهمترین راه موفقیت اشاره می‌شود. در این میان گمشده‌ای وجود دارد. گمشده‌ای که اصلا به آن توجه نمی‌شود ارتقای کیفیت شخصیت خود است که با هدف مورد نظر ما مطابقت داشته باشد.

توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد

با برداشتی از کلامی از خانم مرجان هوشیار (عادت به توجیه انسان را زمین می‌زند) در سمینار سلاطین کسب و کار 9 بهمن 1396 با میزبانی امیرحسین مظاهری . این را بدانیم که توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در خصوص اینکه توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد؛ عادت به توجیه، انسان را زمین می‌زند، به صورت کامل صحبت کرده و به چند روش مهم برای جلوگیری از توجیه کردن اشاره کردیم. شما می توانید به شرکت در دوره سخنوری و مذاکره موسسه ثروت آفرینان به جای توجیه کردن، توانایی ارتباط برقرار کردن و توضیح مسائل را به خوبی یاد بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی