سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
100% پرداخت مطمئن!
0
تاثیر در اولین برخورد

تأثیر اولین برخورد را دست کم نگیرید

فهرست مطالب

امروز قصد داریم در مورد تاثیر در اولین برخورد در سایت ثروت آفرینان صحبت کنیم و از آن جایی که این موضوع، در دنیای تجارت بسیار پر اهمیت است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این بحث با ما همراه باشید تا بیش تر درباره این موضوع و مباحث مرتبط با آن آگاهی پیدا کنید.

 

اولین برخورد با مشتری

یکسری از نکاتی که در اولین برخورد با مشتری باید به آن توجه داشته باشید عواملی مانند ظاهر، زبان بدن، طرز لباس پوشیدن، رفتار و سبک مخصوص‌تان است که در اولین برخورد می تواند مشتری را به سوی شما جذب کند و شما بدین ترتیب شانس بیشتری برای رسیدن به هدف خود می توانید بدست آورید.

چرا اولین برخورد مهمترین برخورد است؟

ایمی کادی، استاد روانشناسی دانشکده ی کسب و کار هاروارد، بیش از یک دهه است که روی تاثیر در اولین برخورد تحقیق می کند. او و همکارانش متوجه شده اند که ما در مورد کسانی که پاسخی برای این دو سؤال در اختیارمان قرار می دهند قضاوتی آنی می کنیم:

  • آیا می توانم به این شخص اعتماد کنم؟
  • آیا می توانم برای توانایی های این فرد احترام قائل شوم؟

 

تاثیر در اولین برخورد را جدی بگیرید

 

بنا بر تحقیق کادی، ۸۰ تا ۹۰ درصد تأثیری که فرد در اولین برخورد روی طرف مقابل خود می گذارد بر اساس این دو ویژگی شکل می گیرد. شما و شخصی که ملاقات می کنید به طور ناخودآگاه از خودتان می پرسید «آیا می توانم به نیت مثبت این فرد اعتماد کنم؟»، «آیا او فرد قابلی هست؟»

ما اغلب تصور می کنیم توانایی های ما، مهم ترین عامل تاثیر در اولین برخورد  محسوب می شود؛ همه دوست دارند طوری رفتار کنند که این تصویر را در ذهن مخاب خود تداعی کند. اما تحقیق کادی نشان می دهد در برخورد اول، اعتماد مهم ترین عامل است. به بیان دیگر برای آنکه توانایی شما بتواند خود را نشان دهد، دیگران اول باید به شما اعتماد کنند. اگر اعتمادی در میان نباشد، دیگران توانایی شما را به عنوان نکته ای منفی در نظر خواهند گرفت. همان گونه که کادی می گوید، فرد قابل اعتمادی که توانمند هم هست موجب تحسین دیگران می شود، اما توانایی های شما تنها زمانی از یک تهدید به یک نکته ی مثبت تبدیل می شوند که میان شما و فرد مورد نظر اعتمادی به وجود آمده باشد تا بدین ترتیب بتوانید با یکدیگر شراکت کنید.

 

چگونه تأثیر گذاری در اولین برخورد داشته باشیم؟

تنها چند ثانیه طول می کشد تا دیگران در اولین برخورد خود با شما در مورد قابل اعتماد بودن یا توانمندی تان تصمیم بگیرند. تحقیقات نشان می دهند تغییر دادن تاثیر در اولین برخورد نیز بسیار دشوار است. به همین دلیل فشاری که در اولین مواجهه با فردی تازه بر انسان وارد می شود به شکلی قابل توجیه زیاد است. پس در اولین برخورد با مشتری سعی کنید آرامش داشته باشید تا بهترین تأثیر را بر مخاطب خود بگذارید.

اگر سعی کنید از خودتان اعتماد به نفس نشان دهید، اما پیش از آن اعتمادی بین خود و طرف مقابلتان ایجاد نکرده باشید، تلاش هایتان نتیجه ی معکوس خواهند داشت. هیچ کس نمی خواهد چنین نتیجه ای عایدش شود. به قول کادی، «اگر کسی که سعی دارید بر او اثرگذار باشید به شما اعتماد نداشته باشد، چندان در این کار موفق نخواهید شد. در واقع، حتی ممکن است به شما مظنون شود، چون ممکن است دغل کار به نظر برسید». که در این صورت امکان همکاری با مخاطب منتفی می شود.

تاثیر در اولین برخورد مهم است

حالا که به اهمیت بیشتر اعتماد در برابر توانایی پی برده اید، می توانید کنترل تأثیری که در اولین برخورد روی دیگران می گذارید را در دست بگیرید. در ادامه توصیه هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که کمک می کنند تا هوش کلامی بالایی داشته باشید و در اولین برخورد تأثیر خوبی روی مخاطب خود بگذارید.

۱- اجازه دهید فرد مقابل تان صحبت کند

برای تاثیر در اولین برخورد اجازه دهید طرف مقابل تان صحبت را آغاز کند. همیشه می توانید با پرسیدن سؤال های درست به این کار کمک کنید. در دست گرفتن بلافاصله ی یک گفتگو نشان دهنده ی سلطه جویی است و به اعتمادسازی کمکی نمی کند. اعتماد و صمیمیت زمانی به وجود می آیند که انسان ها احساس درک شدن داشته باشند و لازم است مراوده ی زیادی صورت بگیرد تا این اتفاق به خوبی رخ بدهد.

۲- از زبان بدن به شیوه ای مثبت بهره بگیرید

برای جذب مرد در برخورد اول و جذب زن در برخورد اول  آگاه بودن نسبت به حالات بدن، ژست و تن صدا، و حصول اطمینان از مثبت بودن آنها، می تواند دیگران را به سمت شما جذب کند. به کارگیری لحنی مشتاق، باز کردن دست ها به جای قفل کردن آنها در هم، حفظ ارتباط چشمی، و متمایل بودن به سمت کسی که صحبت می کند، همه و همه شکل هایی از زبان مثبت بدن هستند، که در اولین برخورد می توانند تفاوت زیادی به وجود بیاورند.

 

تاثیر در اولین برخورد مهم ترین عامل ادامه

۳- تلفن خود را کنار بگذارید

اعتماد سازی و نگاه کردن به تلفن در آن واحد، با هم سازگاری ندارند. هیچ چیز مثل پرداختن به یک پیام متنی یا حتی نگاهی کوتاه به تلفن در میانه ی یک مکالمه باعث سرخوردگی طرف مقابل نمی شود. وقتی با کسی وارد مکالمه می شوید، تمام انرژی خود را روی صحبت با طرف مقابل متمرکز کنید. زیرا با سپردن تمام هوش و حواس خود به مکالمه، از آن لذت بیشتری خواهید برد و مکالمه های اثربخش تری با مخاطب خود خواهید داشت.

۴- برای گپ های کوتاه وقت بگذارید

شاید کم اهمیت به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می دهند شروع کردن جلسات با تنها ۵ دقیقه گپ کوتاه نتایج بهتری به بار می آورد. بسیاری از عوامل اعتمادساز مثل گپ های کوتاه خودمانی ممکن است نزد کسانی که هدف از این نوع گفتگو را در اولین برخورد با مشتری درک نمی کنند اتلاف وقت به نظر برسند.

۵- گوش کردن فعالانه را تمرین کنید

گوش کردن فعالانه به معنای آن است که به جای فکر کردن به حرف های بعدی خود، روی گفته های طرف مقابل تمرکز کنید. پرسیدن سؤال هایی هوشمندانه راه بسیار خوبی برای نشان دادن توجه شما به حرف های طرف مقابلتان است. تا وقتی از درک صحیح خود از گفته های او اطمینان حاصل نمی کنید یا از روی کنجکاوی سؤالی نمی پرسید، نباید حرف بزنید. باید بدانید که این روش می تواند بر روی تاثیر در اولین برخورد بسیار تاثیرگذار باشد.

فکر کردن به حرف های بعدی، حواس شما را از طرف مقابلتان پرت می کند. پریدن وسط صحبت های او نیز اینطور نشان می دهد که فکر می کنید حرف هایتان از حرف های او مهم تر است. این یعنی وقتی کسی از مشکلش می گوید، با راه حل های خود وسط گفته هایش نپرید. کمک کردن به دیگران در طبیعت انسان است، اما چیزی که خیلی از ما متوجه آن نیستیم این است که وقتی با یک راه حل یا توصیه صحبت های کس دیگری را قطع می کنیم طرف مقابل را خاموش و اعتماد او را از بین می بریم. زیرا این کار مثل این است که عملاً به او بگویید ساکت شودکه عملی توهین آمیز است و می تواند بر روی مخاطب اثر بدی بگذارد.

در تاثیر در اولین برخورد به فرد مقابل خود توجه کنید

۶- از قبل طرف مقابل خود را بشناسید

همه دوست دارند ببینند چیزهایی در موردشان می‌دانید که دیگر لازم نیست آنها را برایتان توضیح دهند. قرار نیست چیز خاصی بدانید. حقایق ساده ای که می توان از وبسایت یا پروفایل لینکدین درباره طرف مقابل یافت که برای تاثیر در اولین برخورد کفایت می کند. این کار برای ملاقات های برنامه ریزی نشده امکانپذیر نیست اما برای ملاقات های از پیش تعیین شده مثل مصاحبه های شغلی یا جلسه با یک مشتری بالقوه، حیاتی است. در مورد کسی که قرار است ملاقات کنید، شرکت او، چالش های اصلی آنها، و چیزهایی از این دست هرچه می توانید اطلاعات به دست بیاورید. این کار شما را قابل اعتماد تر و مسئولیت پذیر تر نشان خواهد داد و شما می توانید تاثیر در اولین برخورد در مشتری را به خوبی احساس کنید.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد تاثیر در اولین برخورد صحبت کردیم و در پایان نیز از علاقه مندان به این موضوع دعوت می کنیم که در دوره mba سایت ثروت آفرینان شرکت کنند تا از جدید ترین روش هایی که در باب این موضوع طراحی شده است، بهره ببرند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید