موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس

بازاریابی پارتیزانی ( ۳ )

11

۳

بازاریابی پارتیزانی ؛ خاستگاه تفکرات خلاقانه و ناب (بخش سوم)

امیر حسین مظاهری سیف :

در بخش های اول و دوم  مقاله کنونی به بیان مطالبی پرداخته شد که توصیه میکنم دوستان عزیز قبل از مطالعه بخش سوم از مقاله ، قسمت های اول ودوم را مطالعه کنند وسپس به سراغ بخش سوم و پایانی بیایند.

خب همانطور که شاهد بودید در بخش اول و دوم مقاله بیان شد که :

بازاریابی موسوم به بازاریابی پارتیزانی نمونه ای از مفاهیم نسبتا نوظهور است که خاستگاهش را از بطن تفکرات خلاقانه ی بازاریابان ثروت آفرین وام دارد. یک بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول را ارتقا دهد و اهداف پیش رو را طراحی وتدبیرکند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی بکار گیرد و نیز باید شرکت ومحصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. البته که بسیاری از این ارکان و روش های  تبلیغ، میتوانند بسیار ارزان باشند.

در بخش اول مقاله به معرفی  گوشه هایی از این مفهوم هیجان انگیر و در عین حال بی نظیرپرداخته شد. مطالب جالب و خواندنی در بخش اول این مقاله شامل تعریف بازاریابی پارتیزانی، اصول بکارگیری این مفهوم و تاکتیک های طلایی این تفکر خلاقانه بود.

در بخش دوم تفاوت های بازاریابی سنتی و پارتیزانی بیان گشت و این تفاوت ها در قالب ۱۱ مورد بطور موشکافانه ای مورد بررسی قرار گرفت.

حال در بخش سوم و پایانی این مقاله  مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی تشریح میشود. پیشنهاد میدهم بخش پایانی این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.پس با دقت و توجه کامل مطالعه کنید:

  • مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی

سازمانی که پیگیری استراتژی بازاریابی پارتیزانی را بر عهده میگیرد، به این مسئله آگاه است که بازاریابی یک فرایند است و نه یک رویداد. لوینسون، یک حمله بازاریابی گام به گام را مطرح می سازد که به پارتیزان کمک می کند تا جنگهای واقعی را برای خلق سود برنده شود .  آشنایی با نقشه راه این حمله را با دقت بررسی کنید:
گام اول:

بازار را جستجوکنید. این امر درگرو جستجوی بازار، محصول، خدمت، گزینه های رسانه ای، رقابت، مشتریان، تکنولوژی، مزیتهایی که می تواند حاصل سازد و ترکیب شدن با شرکای بالقوه بازاریابی است.

گام دوم:

فهرستی از سودها و مزیتها بنویسید. فهرستی از مزیتهایی را که شرکت ارائه می کند، ایجادکنید. این کار شامل دعوت کردن مشتریان به بحث و مشارکت در تکمیل فهرست با ذکر مزیتهایی است که شرکت قبلا آنها را مزیت تلقی نکرده بود. با این فهرست، شرکت مزیت رقابتی خود را تعریف می کند. این ویژگی منجر به اتخاذ تصمیمات در مورد سیاست اصلی برنامه بازاریابی می شود.
گام سوم:

حربه های بازاریابی را که شرکت در حملات خود به کارخواهدگرفت، انتخاب کنید. در مورد ترتیب و اولویت بکارگیری و اجرای این حربه ها تصمیم گیری کنید. چه کسی مجری خواهد بود و حربه ها را پیگیری خواهدکرد و تاریخ دقیق اجرای هر حربه چه زمانی خواهدبود.

گام چهارم:

برنامه بازاریابی طراحی کنید. بر اهداف خاص بازاریابی شرکت جهت دستیابی تمرکزکنید. مشتمل بر “استراتژی های خلاقی” که به طور اجمالی برای ارسال پیام به بازارهای هدف به کارگرفته می شوند.

 گام پنجم:

یک تقویم پارتیزانی ایجاد کنیدتصمیم گیری و اجتناب از حوادث از این طریق آسانتر خواهد شد.

گام ششم:

اصلاحات و تنظیماتی را با شرکای بازاریابی به شکل ترکیبی اعمال کنید، این کسب و کارها با شرکا می توانند به تجارت از ازطریق افزایش عرضه بازار ضمن به اشتراک گذاشتن هزینه های بازاریابی کمک کنند.

گام هفتم:

حمله بازاریابی پارتیزانی را بااجرای حربه ها آغاز کنید هیچ دلیلی برای اجرای یکباره همه حربه ها وجود ندارد، حمله راباسرعتی مناسب هم از لحاظ هیجانی و هم از لحاظ مالی اجرا کنید.

گام هشتم:

حمله را حفظ و پشتیبانی کنید، حمله با عمل آنی و کوتاه نتایج آنی ارائه می دهد.

گام نهم:

حمله را ارزیابی و سنجش کنید سنجش اثربخشی بازاریابی امری حیاتی است و اگر سازمانی آمارو ارقام را به اطلاعات بدل کند می تواند اثربخشی بودجه بازاریابی را چند برابر کند.

گام دهم:

حمله را در کلیه حوزه ها و زمینه ها بهبود بخشید پیام ، انتخاب رسانه ، حربه هاوبودجه را بهبود بخشید. هرگز تغییر و تحول ایجاد نکنیددر عوض بهبود هایی را صورت دهید.

خب… دوستان و همراهان قدرتمند وگرامی…

دراین مقاله ی سعی بر آن شد که با یک زبان قابل فهم و ساده ، مفهوم جدید و تقریبا نوظهور بازاریابی پارتیزانی معرفی شود.

… امیدورام شما پارتیزان آینده بازار کسب و کار خود باشید و نقشه راه کاملی از حملات خود برای رسیدن به سودهای میلیاردی آماده کنید…..

پس از همین لحظه تمرینات خود را آغاز کنید

شب و روزتان عالی و آفتابی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.