0
تومان
0
تومان

بازاریابی و عوامل مؤثر بر تقاضا

عوامل موثر بر تقاضا را بشناسید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اقتصاد و بازاریابی دو علمی هستند که هر یک در ارتقا و پیشرفت دیگری تاثیرگذار است. بی تردید بدون نادیده گرفتن اصول بازاریابی نمی توان یک بنگاه اقتصادی را چه در سطح خرد و چه در سطح کلان به تعالی رساند. همان طور که بدون در نظر گرفتن اصول علم اقتصاد نمی توان انتظار پیشرفت در بازاریابی را داشت. در این مقاله قصد داریم عوامل موثر بر تقاضا را بیان کنیم.

فاکتورهای تاثیرگذار بر عوامل موثر بر تقاضا

عوامل موثر بر تقاضا از اصول پایه ای علم اقتصاد

یکی از اصول پایه ای علم اقتصاد تعریف عوامل تاثیرگذار بر تقاضای مصرف کننده می باشد. در اقتصاد خرد عنوان می گردد که به طور کلی تقاضای هر فردی تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل قیمت کالا، قیمت سایر کالاها، درآمد فرد، انتظارات قیمتی مصرف کننده (تورم) و سلیقه مصرف کننده قرار می گیرد.

در بازاریابی تخصصی که ما به دنبال یک برنامه ریزی پایه ای و اصولی برای فروش حرفه ای هستیم می توانیم از این فاکتورها بهره برداری کنیم و بدین ترتیب به حداکثر فروش دست پیدا کنیم. حال به توضیح مختصری درباره تاثیر هر کدام از این فاکتورها می پردازیم. حال به توضیح مختصری درباره تاثیر هر کدام از این فاکتورها می پردازیم و بتوانید در پایان عوامل موثر بر تقاضای بازار را نام ببرید.

قیمت کالا در عوامل موثر بر تقاضا

قیمت کالا

بی تردید تمامی بازاریابان به اولین فاکتوری که در برنامه ریزی های خود توجه می کنند قیمت کالا می باشد. شاید بتوان گفت در برنامه ریزی های فروش، قیمت کالا اساسی ترین نقش را بازی می کند. مصرف کننده ابتدا به این می اندیشد که آیا می تواند قیمت کالا را پرداخت کند یا خیر؟ بنابراین قیمت گذاری صحیح و جمع آوری اطلاعات جامع درباره قیمت یک کالا بر روی فروش آن تاثیرگذار است، قیمتی که نه بسیار بالاتر از قیمت کالاهای مشابه باشد و نه بسیار پایین تر از آن. قیمت کالا یکی از عوامل موثر بر تقاضا است.

قیمت سایر کالاها

در دنیای رقابتی امروز امروز مسلما توجه به قیمت سایر کالاها بسیار ضروری است. نه تنها بایستی به قیمت سایر کالاها توجه کرد بلکه حتی بایستی نحوه بسته بندی، رنگ بسته بندی، نوع تبلیغات سایر کالاها، گارانتی ها و ضمانت های کالاها و … را نیز مورد توجه قرار داد.

درآمد فرد

یک بازاریاب متخصص می تواند بازه های درآمدی مشخصی را برای محصول خود تعریف کند و همچنین می تواند حدود تقریبی کشش های درآمدی و تقاضای کالاها را برآورد کند و پیش بینی کند که در صورت افزایش یا کاهش قیمت ها و یا در صورت افزایش یا کاهش درآمد مصرف کننده، میزان تقاضا حدود چه مقدار تغییر پیدا خواهد کرد. این پیش بینی بسیار ضروری است و از از دست دادن سهم بازار کالای مورد نظر جلوگیری می کند.

درآمد افراد در عوامل موثر بر تقاضا

انتظارات قیمتی مصرف کننده (تورم)

تورم و یا حتی تورم ذهنی به شدت بر روی تقاضای مصرف کننده تاثیرگذار می باشد، در بسیاری از اوقات حتی یک پیش بینی غیرواقعی از اینکه امکان دارد قیمت کالاها در آینده افزایش پیدا کند می تواند به شدت بر روی بازاریابی تاثیرگذار باشد، بنابراین ضروری است که بازاریابان حرفه ای به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند تا از هدررفت زمان و منابع خود جلوگیری کنند.

سلیقه مصرف کننده

مهم ترین فاکتور تاثیرگذار در برنامه ریزی های بازاریابی بی تردید توجه به سلیقه مصرف کننده می باشد. حتی این امکان وجود دارد که با وجود تولید کالایی که از هر نظر کامل و بی نقص می باشد، نتوان بازاری مناسب برای آن پیدا کرد. بنابراین حتی ضروری است که قبل از تصمیم به تولید یک کالا، در حین عملیات تولید کالا و پس از تولید کالا، همواره تیمی متخصص از بازاریابان حرفه ای به بررسی و تحقیق پیرامون سلیقه مصرف کننده بپردازند و تغییرات سلیقه ای او را مورد توجه قرار دهند.

بنابراین ضروری است که در برنامه ریزی های کوتاه مدت جهت طراحی برنامه فروش و میان مدت جهت برنامه ریزی برای تولید محصولات و یا اعمال تغییر در محصولات تولید شده، تیمی حرفه ای مرکب از بازاریابان و روانشناسان و اقتصاددانان به بررسی سلیقه مصرف کننده بپردازند. این ها عوامل موثر بر تقاضا بود که در اینجا برای شما بیان کردیم.

عوامل موثر بر تقاضا بسیار زیاد است

قانون عرضه و تقاضا

اگر میزان تقاضا در کشور از میزان عرضه افزایش یابد، کشور با کمبود عرضه روبه رو می شود. در این حالت کشور دچار توروم می شود که این عامل باعث افزایش سرسام آور قیمت ها و هزینه ها می گردد. اگر میزان عرضه از تقاضا افزایش پیدا کند کشور به سمت رکود می روند و بیشترین ضربه به بنگاه های اقتصادی وارد می شود. در این حالت قیمت ها با کاهش روبه رو می شود.

عوامل موثر بر تقاضا

بازاریابی و عوامل موثر بر تقاضا

بازاریابی امروزه به عنوان یک شغل می تواند به آسانی زمینه را برای افزایش تقاضا در شرکت ها ایجاد کند. یکی از عوامل موثر بر تقاضا نیز بازاریابی صحیح و به روز است که کاربرد زیادی دارد. اگر فکر می کنید که عملکرد خوبی در مورد بازاریابی ندارید، می توانید در دوره فروش و بازاریابی سایت ثروت آفرینان شرکت کنید.

عوامل موثر بر تقاضا در بازار

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد عوامل موثر بر عرضه و تقاضا به صورت دقیق بیان شود. بازاریابی در افزایش تقاضا نقش اساسی و چشمگیری دارد. در ایران تقاضا و عرضه هرگز در تعادل نبوده است. از این جهت شرکت ها باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا در زمان رکود تا توروم دچار مشکل نشوند.

در صورتی که علاقه به شرکت در دوره MBA دارید به قسمت محصولات همین سایت مراجعه کنید تا از خدمات آن بهره مند شوید. این دوره ها توسط مربیان با تجربه و موفق در کسب و کار برگزار می شود. شرکت در این دوره ها به افزایش درآمد مجموعه یا شرکت شما کمک می کند؛ زیرا توجه به عرضه و تقاضا و بازاریابی به شما در پیش بینی وضعیت شرکت و برنامه ریزی در آن کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی