0
تومان
0
تومان

بازاریابی دهان به دهان، ویروسی همه گیر برای رشد کسب و کار

بازاریابی دهان به دهان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بازاریابی دهان به دهان ، روشی قدرتمند یا تکیه گاهی ناامن!

در سمینار«بازاریابی کسب و کارهای کوچک» که در ثروت آفرینان برگزار کردیم خیلی در مورد بازاریابی ارجاعی یا سینه به سینه صحبت کردیم. اغلب وقتی صاحبان کسب وکاردر مورد کاهش فروش سوال می کنند، ناخوداگاه جهت موضوع صحبت مان به سمت بازاریابی می چرخد. وقتی از آنها می پرسم چگونه برای خود بازاریابی می کنید ، تقریبا همه از استراتژِی

«مشک آن است که خود ببوید …» استفاده می کنند ، البته تصور می کنند که دارند استفاده می کنند! این گروه کثیر که روش بازاریابی مورد اعتمادشان بازاریابی«دهان به دهان» است. همیشه منتظر رشد کسب وکارشان هستند!

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

در دنیای امروز بسیاری از کسب و کارها در دنیا وجود دارند که پتانسیل آن های در بازاریابی بسیار زیادی است. این شرکت ها نیروهایی دارند که هرکدام از آن ها قدرت بازاریابی دهان به دهان آن ها فوق العاده است. هیچ روش بازاریابی با استفاده از این شیوه موثر نخواهد بود.

به طور کل بازاریابی دهان به دهان یعنی تحت تاثیر قرار دادن افراد با گفت و گوهای مختلف پیرامون یک برند، محصول یا رویداد. این نوع بازاریابی به دنبال ایجاد ارتباط با فرد و سپس ایجاد اشتیاق در افراد برای خرید یا استفاده از خدمات محصول هستند. این نوع بازاریابی، ویروس همه گیر است که می تواند با سرعت زیاد در فضای مجازی منتشر شود.

انواع بازاریابی دهان به دهان

این روش بازاریابی، انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  • ویروسی
  • همهمه ای

بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی چیست؟

بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی چیست؟

تنها روشی که باعث رشد کسب و کار شرکت ها می شود، بازاریابی دهان به دهان است. با رشد و توسعه تکنولوژی و حضور اینترنت، نوع جدیدی از بازاریابی در دنیا شکل گرفت که به بازاریابی الکترونیکی شهرت دارد. مصرف کنندگان محصولات در بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی به عنوان منبع مطمعن شناخته می شود. بیشتر افراد هنگام خرید محصولات بیشتر به نظر دیگران مراجعه می کنند که نوعی بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی است. تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و تاثیر آن بر رفتار مصرف کننده بسیار قوی و موثر است.

بازاریابی دهان به دهان برای چه گروهی مناسب نیست

جالب است که آنها باور نمی کنند اگرچه بازاریابی کلامی روشی بسیار قدرتمند است، اما برای کسی که تازه کسب و کاری راه انداخته بسیار کند و نامعتبر است. فرض کنیم شما همه کارها را درست انجام داده اید، اما سالها ، شاید ده‌ها سال طول بکشد، تا یک تجارت موفق را فقط با تکیه بر بازاریابی سینه به سینه ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازاریابی به مقاله «برخلاف ذات انسان بازاریابی نکنید» مراجعه کنید.

بازاریابی دهان به دهان برای چه گروه سنی مناسب نیست؟

بازاریابی سینه به سینه یا بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان درکسب و کار، چیزی شبیه ناهار مجانی خوردن است. مطمئنن اینکه کسی به ما نهار مجانی بدهد، خیلی زیباست. تازه از او تشکر هم می کنیم !اما این روش ، واقعا روشی قابل اعتماد برای سیر کردن خانواده شماست؟ برای سیرکردن خانواده ی خود منتظر ناهار مجانی می مانید؟ نمی شود صرفا با تکیه بر تبلیغات کلامی، سرنوشت کسب و کار خود را به دست دیگران داده و امید داشته باشید که هم شما را دوست داشته باشند، هم شما را بخاطر بسپارند و هم به دیگران پیشنهاد کنند. به مقاله «راه های موفقیت در کسب و کار کدامند؟» مراجعه کنید.

اگر بدنبال یک کسب و کار پایدار و بلند مدت هستید که سالها ادامه پیدا کند، این روش، روشی بسیار خطرناک است. اکنون وقت آن است که شروع به ساختن ابزارهای بیشتری برای بازاریابی کالای خود کنید. بدین منظور می تواند در دوره استراتژی پیشرو شرکت کنید.

چگونه یک سیستم مارکتینگ فناناپذیر بسازیم؟

داشتن تنها یک منبع جدید یا ابزار جدید در کسب و کار بسیار خطرناک است و ناتوانی در کنترل این منبع خطر را مضاعف می کند. من مایلم حداقل پنج سرنخ جدید و مشتری جدید داشته باشم. علاوه بر این ، توصیه می کنم این پنج ابزار بازاریابی در رسانه های پولی باشند. اگر درست انتخاب کنید، آنها پول شما را برای بازاریابی خودتان هزینه می کنند.

به دو دلیل رسانه های پولی بسیار کارآمد هستند

 

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

  • اول: خیلی قابل اعتماد هستند.

اگر به روزنامه پول بدهم برایم تبلیغ کند احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تبلیغات من بطور گسترده پخش شود. در حالی که خیلی سخت است بتوانید از طریق تبلیغات رایگان کلامی جریانی ثابت، پیوسته و فراگیر حاصل کنید.

  • دوم: بازاریابی پولی شما را وادار می کند روی بازده سرمایه گذاری تمرکز کنید.

اگر روش بازاریابی پولی جواب نداد آن را کنار بگذارید و دیگرپول و زمان خود را صرف آن نکنید. اما وقتی روش بازاریابی شما رایگان باشد توانایی کنترل آن را ندارید و اصولا وقت خود را تلف می کنید، البته من فکر می کنم باید تبلیغاتهای رایگان را هم استفاده کرد و در کنار تبلیغات اصولی می تواند بازده خوبی داشته باشد، بشرطی که همه تخم مرغهای خود را دراین سبد نگذارید.

باید با یادگیری، بکارگیری و تجربه بتوانید با پول تبلیغات، درآمدتان را چند برابر کنید، اینجاست که به رشد خود باید آفرین بگوئید. شیوه های بازاریابی «پاسخ مستقیم»که در مقالات دیگر توضیح می دهم کسب و کار شما را انعطاف پذیر کرده و به شما در رشد سریع کسب و کارتان تان کمک خواهد کرد.

افزایش اعتماد سازی تبلیغات کلامی

افزایش اعتماد سازی تبلیغات کلامی

من نمی خواهم شما صرفا به تبلیغات کلامی تکیه کنید یا کلا بیخیال آن شوید، می خواهم قدرت آنرا بالا ببرید و از ظرفیت هایش استفاده کنید. یکی از بهترین روش هایی که دیده ام، این است که از مشتری که نتیجه خوبی گرفته بطور مستقیم درخواست کنید.

چطوری؟

هدیه ی تبلیغاتی

شگفت آور است، صاحبان کسب و کار امیدوارند مشتریانی که از خدمات رضایت داشته اند، شخص دیگری را دعوت به خرید کنند. «جناب …..، از انتخاب و خرید شما بسیار سپاسگزاریم. اگر شما کسی را با شرایط خود می شناسید، که می توانیم برایش موثر باشیم،

ما علاقه­ مندیم یک کارت هدیه که در آن مبلغ 500 هزار تومان تخفیف قرار داده شده برای اولین خرید به ایشان تقدیم کنید. واقعیت این است که یکی از دلائلی که ما توانسته ایم قیمت های خود را پایین نگه داریم به دلیل ارجاع دادن کالاهایمان از طریق افرادی معتبری همچون شماست.»

یکبار مرور کنیم ببینیم چه کردیم؛

بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان

  • ما از خرید آنها تقدیر می کنیم و جذب خود آنها می شویم.
  • ما از آنها درخواست حمایت نمی کنیم در عوض کارت با ارزشی ارائه می دهیم
  • که می توانند کالای ما را به شخص دیگری در شبکه ی اینترنتی خود پیشنهاد دهند.
  • ما به آنها می گوییم که به این دلیل کالای ما را به دیگران معرفی کنند، دلیلی که بصورت مستقیم به نفع خود آنهاست.

با ایجاد سیستم مولد مراجعه کننده، ما بطور چشمگیری قابلیت اعتماد را افزایش می دهیم.

به عقیده ی من یک کار آفرین، فقط بر حسن نیت دیگران تکیه نمی کند

با ایجاد چندین منبع پیشرو جدید و افزایش قابلیت اطمینان بازاریابی از طریق دهان به دهان، شما کنترل جریان را به دست گرفته و پایه و اساس محکمی برای رشد سریع کسب و کار ایجاد خواهید کرد. تقویت بازاریابی سینه به سینه یا بازاریابی دهان به دهان روش های دیگری هم دارد.

تفاوت بازاریابی ویروسی و دهان به دهان

تفاوت بازاریابی ویروسی و دهان به دهان

یکی از تفاوت های بازاریابی دهان به دهان با بازاریابی ویروسی این است که بازاریابی ویروسی در اختیار و تحت نظارت شرکت یا کسب و کار است ولی در بازاریابی دهان به دهان این روش قابل کنترل نیست و مصرف کنندگان یا خریداران بر آن تسلطی دارند. در این نوع بازاریابی،

مشتری تجربه خودش را به اشتراک می گذارد اما در بازاریابی ویروسی جنبه های بیشتری مدنظر قرار می گیرد. بازاریابی ویروسی بیشتر به شکل آنلاین اتفاق می افتد.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش شد که شما را با روش های جدید بازاریابی آشنا کنیم. آشنایی با روش های جدید بازاریابی کمک زیادی به کسب و کار و فعالیت های شما می کند. در صورتی که تمایل به شرکت در دوره فروش و بازاریابی دارید، می توانید با مراجعه به وب سایت ثروت آفرینان از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی