0
تومان
0
تومان

آداب سخنرانی صحیح

آداب سخنرانی صحیح

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

ما امروز می خواهیم در مورد آداب سخنرانی و اهمیت آن، صحبت کنیم تا بتوانیم به کسانی که علاقه مند به فن سخنرانی هستند کمک کنیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان این بحث با ما همراه باشید تا بیش تر با اصول این فن کاربردی آشنا شوید.

در برخورد با مخاطبین و آداب سخنرانی صحیح ، باید به تمرکز و تفکر و برنامه‌ریزی پیش از سخنرانی نیز مسلط باشیم تا بتوانیم با اعتماد به نفس و بدون هیچگونه تبقی در جمع صحبت کنیم. البته باید در هر کاری این عادت را تو اولویت قرار بدهیم؛ اول اندیشه، بعد اقدام. با توجه به اهمیت مبحث تمرکز و ضرورت آن در بیان، دکتر امیرحسین مظاهری سیف در سمینار سخنرانی و اعتماد به نفس به هنرجویانش توصیه می‌کند که مسئله تمرکز را سر فصل مطالعه و تمرینات خود قرار دهند.

حواس‌پرتی بزرگترین دشمن اشخاصی است که قصد رسیدن به بالاترین توانایی‌های ذهنی خود را دارند. هر چیزی که موجب انحراف توجه شما از موضوع مورد نظرتان گردد از عوامل حواس‌پرتی است. که باعث می‌شود هنگام سخنرانی تمرکز حواس نداشته باشید و در ارائه مطالب به مشکل بر بخورید.

موسسه ثروت آفرینان، پس از سالها مطالعه کیس‌های موفق و شکست در زمینه کسب و کار داخل کشور و با استفاده از علوم نوین روز دنیا به روش جدیدی به نام روش مدرن آموزش کسب و کار LA رسیده است که توانسته در مدتی کوتاه با ایجاد تحولات بنیادین در آموزش کسب و کار، به نتایجی درخشان در صنعت آموزش کسب و کار ایران رسیده و امید تازه‌ای برای کسانی که در پی حقوق حقه خود که همانا داشتن ثروت و رفاه در زندگی است، ایجاد نماید.

مطالعه مقاله” آیا بیان در سخنرانی، نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب شنونده دارد؟” را پیشنهاد می کنیم.

آداب سخنرانی چیست؟

آداب سخنرانی چیست؟

به مجموعه قواعد، اصول، نکاتی و رفتارهای که در زمان سخنرانی در مجامع مختلف کاربرد دارد و باید آن‌ها را رعایت کرد، آداب معاشرت در سخنرانی می‌گویند. شاید در وحله اول سخنرانی در مجامع را به یک سری از قواعد و اصول پیش پا افتاده که برای سخنرانی کاربرد دارد، محدود بدانیم؛ اما این قواعد بسیار متنوع و گوناگون هستند و باید به گونه ای آنها را اعمال کنیم که برای مخاطب قابل فهم و قابل درک باشد.

فواعد آداب سخنرانی

قواعد سخنرانی

از جمله مهم‌ ترین قواعد آداب سخنرانی در جمع باید در سخنرانی‌ها رعایت شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ خونسردی و آرامش خود و همچنین توکل کردن به خداوند مهربان
  • استفاده از پوشش رسمی و مرتب کردن وضعیت ظاهری خود
  • تهیه نسخه خلاصه برداری شده از مطالبی که قصد عنوان کردن آن‌ها را جلسه سخنرانی دارید و همچنین تمرین و مطالعه نسخه خلاصه برداری شده
  • شروع سخنرانی با نام و یاد خدای متعال
  • حاضر شدن در جلسه سخنزانی در موعد مقرر و همچنین توجه به مدیریت زمان
  • پرهیز از سخن گفتن در مورد مسائل خارج از موضوع سخنرانی
  • بیان کردن صحبت‌های خود به صورت کاملا روان، جذاب و در عین حال ساده
  • برقراری ارتباط صمیمانه و محترمانه با حاضرین در جلسه سخنرانی
  • استفاده از ضرب المثل‌ها، روایات و الفاظ شوخی آمیزی که عاری از هر گونه طعنه و کنایه باشد
  • اجتناب از پرگویی و درازگویی در سخنرانی
  • استفاده از کلمات، عبارات و اطلاعات به صورت مستند و بر مبنای واقعیت
  • استفاده از حرکات دست و بدن به منظور بیان بهتر مطالب و موضوعات پیرامون جلسه سخنرانی
  • تشویق مخاطبان و حاضرین در جلسه، نسبت به شرکت در مباحث و موضوعات پیرامون سخنرانی
  • سپاس و قدردانی از حاضرین در جلسه سخنرانی، نسبت به گوش دادن و وقت گذاشتن برای سخنرانی شما

نکته: مطالعه کتاب‌های سخنرانی نیز، می‌تواند گزینه بسیار خوبی در جهت تقویت فن سخنوری و یادگیری آداب سخنرانی صحیح باشد. از جمله کتاب آداب سخنرانی.

آداب سخنرانی در جمع

آداب سخنرانی در جمع

برخی از افراد فن بیان قوی دارند اما سخنران خوبی نیستند یا به بیان دیگر در مورد آداب سخنرانی در جمع، هیچ اطلاعی ندارد و از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخودار است ما قصد داریم در این بخش مهم ترین آدابی که در حین سخنرانی در جمع، باید جدی گرفته شود را به اطلاع شما برسانیم و آن ها عبارتند از:

  1. ایراد یک مقدمه خوب
  2. احترام گذاشتن به حضار
  3. استفاده درست از زبان بدن

آداب معاشرت در سخنرانی

آداب معاشرت در سخنرانی

موضوع دیگری که در حین سخنرانی باید جدی گرفته شود، آداب معاشرت سخنرانی است. رعایت این آداب می تواند میزان تأثیر سخنرانی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. از این رو ما در این بخش قصد داریم مهم ترین آداب سخنرانی را به اطلاع شما برسانیم و آن ها به شرح ذیل است:

  1. متمرکز بودن بر روی موضوع
  2. استفاده از واژه های ساده و کاربردی
  3. پاسخ دادن به پرسش های مخاطب
  4. در نظر گرفتن تایم استراحت برای مخاطبان

مشکل‌ترین مرحله‌ی شروع سخنرانی

مشکل ترین مرحله سخنرانی

غلبه بر بی‌حالی مشکل‌ترین مرحله‌ی پیش از شروع برنامه‌ی رسیدن به تمرکز است. بنابراین هرچه معلومات فرد در رابطه با موضوعی بیشتر باشد، تمرکز در آن مبحث آسان‌تر و میزان آگاهی با روشهای مختلف بالا می‌رود، مانند مطالعه، دیدن فیلم و ثبت نام دوره‌های آموزشی…

بگذاریم روند تمرکز بر روی صحبت کردن در جمع به صورت عادت درآید؛ یعنی در زندگی روزمره در هر موقعیتی که هستیم صحبت کنیم و از حرف زدن در جمع نترسیم، می‌گویند شخصیت انسان مجموعه‌ای از عادات است و اگر عادات خوب حاکم شود، مستعد موفقیت خواهیم بود، در غیر این صورت شکست می‌خوریم. بنابراین در روند بالندگی در سخنرانی، سعی کنید کلام و بیان‌تان با اهدافتان همخوانی داشته باشند و در حد امکان، تصویرسازی کنید. یعنی همواره اشکال، افکار را می‌سازند و تا تصویری نباشد، اندیشه‌ای نیست و هر وقت تصویری در ذهن ساخته شود، تفکر صورت می‌گیرد.

سخنرانی ایده آل

سخنرانی ایده‌آل

لذا برای داشتن سخنرانی ایده‌ال باید قبل از شروع، آن را در ذهن چندین دفعه با موقعیت‌های متفاوت تصور کنید تا بتوانید بر مشکلات و گیرهای کلامی خود مسلط شوید. لازم به یادآوری است برای تقویت قوه‌ی تمرکز، تخیل و تجسم عینی برای اجرای سخنرانی حرفه‌ای، به شرط آنکه معقول و در حد اجرای رویاپردازی باشد، نه تنها جنبه‌ی منفی نداشته بلکه توصیه می‌شود که هدف، واقعی و شدنی باشد.

تاثیر صدا و بیان دلنشین در سخنرانی

تاثیر صدا و بیان دلنشین در سخنرانی

بیان دلنشین همانند موسیقی سالم بر انسان تاثیر نیکو می‌گذارد و با کمی دقت در برنامه‌های رسانه‌ها و و سخنرانی‌های کاملا حرفه‌ای، پی می‌برید که مردم تا چه حد مشتاق شنیدن مطالب ارزشمند از دهان افراد خوش بیان هستند که از فاصله‌های دور و نزدیک و حتی شهرهای دیگر برای شرکت در یک جلسه‌ سخنرانی حاضر می‌شوند.

خوب صحبت کردن پیش از هر چیز، یعنی بر خود تاثیر گذاشتن، همانند هر ارزشی که انسان به دنبالش می‌رود، در درجه‌ی اول خودش بهره‌مند می‌گردد، مانند کسب دانش و باید خود را در نهایت دقت و باریک بینی پرورش دهیم تا بتوانیم عبارات مورد نیاز را به راحتی تشخیص و پردازش نماییم، در نتیجه تاثیرات نیکویی بر چهره و حالات ظاهری می‌گذارد.

ویژگی‌هایی که بازخورد مثبت دارند، کمک موثر و همه جانبه‌ای به تعالی منش و شخصیت انسان می‌کنند. صدا می تواند فضا و جو محیط را تغییر دهد و از یک مکان ماتم زده، فضایی شاد و دلپذیر بسازد. این مورد مستقیما بر روی افکار و تصمیمات اشخاص ساکن در آنجا موثر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آداب سخنرانی و آشنایی بیشتر با این موضوع، می توانید از دوره mba استفاده کنید.

سخن پایانی

ما امروز به طور مفصل در مورد آداب سخنرانی صحبت کردیم و سعی کردیم آداب این رفتار اجتماعی مهم را به بهترین وجه ممکن برای شما توضیح دهیم. اما از آن جایی که سخنرانی یک مهارت محسوب می شود و فرد برای یادگیری آن باید تمرین کند توصیه ما به شما که در دوره سخنوری و اعتماد به نفس سایت ثروت آفرینان شرکت کنید تا بتوانید این مهارت را در خود تقویت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی